Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Info auteur op de achterflap noodzakelijk?

Hoi iedereen, De titel maakt mijn post eigenlijk al duidelijk ;) Is het noodzakelijk om op de achterflap info over de auteur te schrijven? Of kan je dat gerust weglaten of bv in het boek zelf achteraan op een extra pagina schrijven? Groetjes, Els

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het noodzakelijk om op de achterflap info over de auteur te schrijven?
Noodzakelijk niet. Maar, bij veel onderwerpen kan ik mij voorstellen dat info over de auteur wel iets kan toevoegen. Idem voor een foto van de auteur. Ik zal geen van beide ooit doen. Dat zegt dan veel over mij, en tegelijkertijd heel weinig.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niks is noodzakelijk. Maar het is gebruikelijk, behalve als je een bekend auteur bent. Ik lees nu een nieuw boek van Mensje van Keulen, en de hele achterkant is gevuld met een foto van haar (en een quote van A.F.Th. van der Heijden over haar). Maar jij bent (nog) geen bekend auteur, dus ik zou het doen. Ook handig voor in boekhandels, daar gaan lezers niet kijken of het eventueel in het boek zelf staat.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor jullie reacties! Er staat ondertussen toch een tekst op mijn achterflap met mijn twee andere werken in vermeld. Het tekstje van mijn boek bij Boekscout is achteraf gezien echt vreselijk. De helft is compleet nutteloos. Dus nu heb ik gewoon iets geschreven in de trend van: Els Mertens, auteur van novelle ... en verhalenbundel .... Schrijfster van kortverhalen en Young adultboeken.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Els Mertens, auteur van novelle ... en verhalenbundel .... Schrijfster van kortverhalen en Young adultboeken.
Els, ik begrijp het nog niet echt. Als ik op de achterflap lees dat "Els" ... auteur is - een auteur is een schrijver schrijfster is - een schrijfster is een auteur een novelle is een kort verhaal een verhalenbundel bestaat uit korte verhalen kortverhalen zijn korte verhalen YA boeken zijn verhalen voor jonge volwassenen Dan denk ik, dat de achterflap niet nuttig is besteed. Els Mertens woont samen met haar hazen en teckels op Ameland. Voordat ze in 2015 tot advocaat werd beëdigd heeft ze jarenlang gewerkt als Yoga instructrice binnen de crisisopvang van kinderen met ADHD-plus. "Gebroken liefde" is haar 10e bundel met kortverhalen over liefde en verraad."

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Yrret! Dat ziet er veel beter uit. Toch enkele bemerkingen ;) Een teckel heeft hetzelfde karakter als ik, dus geen goede match. Yoga lukt me fysiek niet, doordat er bouten en platen in mijn rug zitten Het is mijn eerste bundel, maar bij het laatste zit je wel juist als je zegt dat hij gaat over liefde en verraad ;) Maar toch dank voor uw bijdrage. Misschien dat ik deze wel gebruik bij een moppenboek of zo

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Toch heb ik de indruk dat Yrret je probeert te vertellen dat je je tekst op het achterplat van meer kenmerkende inhoud zou mogen voorzien. Hij geeft een creatieve invulling, die jij natuurlijk aan jouw realiteit kunt aanpassen. Dat een boek door een schrijfster is geschreven, spreekt zodanig voor zich dat je dat niet op de omslag hoeft te vermelden, maar probeer iets bijzonders uit jouw leven weer te geven dat je er - bijvoorbeeld - toe heeft gebracht om dit boek te schrijven. Iets wat jouw doelgroep zal aanspreken.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het heeft me inderdaad wel tot nadenken aangespoord, hoor ;) Maar kan je dat dan niet beter gewoon achteraan in het boek doen dan? Want wat me er toe heeft gebracht om dat boek te schrijven, kan niet in zo'n klein stukje geschreven worden. Ik dacht dat een achterflap diende om in het kort te omschrijven wat je al verwezenlijkt hebt? Maar blijkbaar heb ik het mis. Op de flap van mijn boek dat is uitgegeven door Boekscout, staat: Els Mertens woont in Herentals, samen met haar man en kind. Al vanaf dat ze een pen kon vasthouden, krabbelde ze overal dingen neer. Naarmate ze ouder werd, werden haar schrijfsels serieuzer. Na enkele publicaties in verhalenbundels, werd het tijd voor het grote werk: eigen boeken uitgeven. Met als resultaat deze novelle. Maar dat vind ik dan weer zo cliché klinken.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik er ook zo een, Draakje? Plz
Miranda Blaise woont en werkt in Rotterdam. Mañana kent ze niet, niet treuzelen, vandaag doen. Haar pen raast over het papier, zoals Joaquín Cortés op het podium. En op dat podium, daar voelt zij zich thuis. Teksten vol passie - een vleugje vilein - een pauze omdat je anders buiten adem raakt. Haar woorden smaken zoet, joh, zo zoet.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar kan je dat dan niet beter gewoon achteraan in het boek doen dan? Want wat me er toe heeft gebracht om dat boek te schrijven, kan niet in zo'n klein stukje geschreven worden.
Een mooi nawoord lijkt me in dat geval inderdaad een beter plek dan op een achterflap.
Ik dacht dat een achterflap diende om in het kort te omschrijven wat je al verwezenlijkt hebt? Maar blijkbaar heb ik het mis.
Eerlijk gezegd vind ik een korte samenvatting van de inhoud al voldoende. Een foto van de auteur in kwestie is naar mijn gevoel al overbodige luxe, om nog maar te zwijgen over mooie woorden, nominaties en overwinningen die allemaal betrekking hebben op eerder werk.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret <3 Kunnen we daar geen apart topic voor openen? Ik wil er ook best wel een voor jou schrijven :ninja:
Eerlijk gezegd vind ik een korte samenvatting van de inhoud al voldoende. Een foto van de auteur in kwestie is naar mijn gevoel al overbodige luxe, om nog maar te zwijgen over mooie woorden, nominaties en overwinningen die allemaal betrekking hebben op eerder werk.
Daar ben ik het mee eens, dat hoort niet thuis in of op een boek. Lezers kopen dat boek omdat ze een verhaal willen, geen literair cv. Dat cv is vooral nuttig naar de uitgever toe. Een voorwoord, geschreven door iemand anders óver de schrijver en het boek, is dan passender. Dat gebeurt vaak in autobiografieën, vooral non-fictie. Ik las eens een boek over een gevecht met een ziekte, met een voorwoord van een betrokken arts. In wezen = het boek al de introductie van de schrijver aan de lezer. De achterflap vertelt dus sec beknopt waar het boek over gaat.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret <3 Kunnen we daar geen apart topic voor openen? Ik wil er ook best wel een voor jou schrijven :ninja:
Oppervlakkig in mijn hart ben ik hier bang voor. Sorry, Els, zoals zo vaak - als ik mij bemoei met/in een topic - kan het nogal eens off topic zijn. Een apart topic dan? In het café. Ik zal eens afwegen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh dat geeft helemaal niet! Je hebt ervoor gezorgd dat ik er goed heb over nagedacht en ik heb ook de hulp van anderen ingeschakeld (zoals je in je andere topic aanhaalt)