Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wát is publicatie?

Ik vroeg me dit af naar aanleiding van een ander topic, waarin iemand vroeg naar het verschil tussen "verhaal" en "boek". Ik was bezig wat te typen en kwam bij "publicatie" uit, maar toen bedacht ik me dat ik eigenlijk niet eens precies weet wat dat is. Natuurlijk ken ik de traditionele manier: als een uitgever je verhaal accepteert, wordt er een boek van gemaakt met ISBN-nummer, wordt het gedrukt en kan het worden ingeschreven bij het CB, zodat het uiteindelijk in winkels verkocht kan worden. Maar er bestaan heel wat andere manieren van publicatie: publicatie in tijdschriften bijvoorbeeld. Of e-books. Of zelf uitgeven. Waar ligt eigenlijk de grens? Zou ik bij wijze van spreken zelf mijn manuscript naar een drukker kunnen brengen en het in een grote oplage kunnen laten drukken en het dan verspreiden, is het dan ook "gepubliceerd?" Wanneer is een verhaal nog niet gepubliceerd en wanneer wel?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
publicatie, de (v) het (laten) ontwikkelen van tekstuele of audiovisuele informatie om deze in gedrukte vorm, electronisch of digitaal openbaar te maken, te verspreiden en te exploiteren, = uitgave. - Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal, 15e editie

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als ik drie exemplaren van mijn manuscript print en aan elkaar niet en het verkoop aan familieleden, is het dan ook publicatie?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee. Dan heb je het geexploiteerd en verspreid, maar het is het nog niet openbaar. Slechts drie van jouw familieleden hebben er toegang toe.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaaah. Dank je voor je voorbeeldje, ik denk eigenlijk dat ik het nu al wel begrijp. Dat dat zo snel kon gaan. :P

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee. Dan heb je het geexploiteerd en verspreid, maar het is het nog niet openbaar. Slechts drie van jouw familieleden hebben er toegang toe.
En als Suicune er een ebook van maakt, het via Smashword aanbiedt (gratis of niet) en het één keer gedownload wordt, is het dan wel een publicatie?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, want ze heeft het geupload om te verspreiden. (Niet om het aan een van haar familieleden te laten lezen want dan had ze het wel persoonlijk aan betreffend familielid gestuurd.) Wel is het jammer dat dat verspreiden niet erg geslaagd is.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het alleen bij jammer bleef, was dat nog tot daar aan toe. In zekere zin is het begrip 'publicatie' dus niet meer dan een formaliteit geworden. :crybaby:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Zou ik bij wijze van spreken zelf mijn manuscript naar een drukker kunnen brengen en het in een grote oplage kunnen laten drukken en het dan verspreiden, is het dan ook "gepubliceerd?"
Ik denk dat het dan inderdaad gepubliceerd is (het hoeft niet eens in een grote oplage: twee is genoeg, zie laatste quote: meerdere exemplaren, meer dan één wordt gezien als meerder). Het Commissariaat voor de Media c.q. de wet zegt dit:
Wanneer is sprake van een boek? Een boek is een werk dat tekst in de Nederlandse en/of Friese taal bevat, uit papieren bladzijden bestaat, is voorzien van een titel en bestemd is voor de verkoop aan eindafnemers. Wie is de eindafnemer? De eindafnemer is degene die het boek of de bladmuziekuitgave voor eigen gebruik afneemt (artikel 1, onderdeel j, Wvbp). Voor eigen gebruik wil zeggen dat de eindafnemer het boek of de bladmuziekuitgave niet afneemt om het door te verkopen. Een afnemer die een boek of bladmuziekuitgave afneemt om in de uitoefening van zijn beroep te gebruiken, is dus eindafnemer.
Dus als ik drie exemplaren van mijn manuscript print en aan elkaar niet en het verkoop aan familieleden, is het dan ook publicatie?
Het maakt niet uit aan wie of hoeveel mensen je je boek verkoopt en of dat familie is of niet. Als familie je doelgroep is...
Wie wordt als verkoper aangemerkt? De verkoper is degene die boeken of bladmuziekuitgaven aan eindafnemers verkoopt (artikel 1, onderdeel h, Wvbp). Een uitgever kan dus ook als verkoper worden aangemerkt, als hij boeken of bladmuziekuitgaven aan eindafnemers gaat verkopen.
En:
POD-uitgaven worden alleen als boek aangemerkt als sprake is van een oplage van meerdere exemplaren. Indien telkens één exemplaar wordt vervaardigd, is niet sprake van een boek in de zin van de Wvbp (artikel 2 Wvbp en Memorie van toelichting p. 28).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het alleen bij jammer bleef, was dat nog tot daar aan toe. In zekere zin is het begrip 'publicatie' dus niet meer dan een formaliteit geworden. :crybaby:
Sinds de opkomst van zelfpublicatie en internetmedia? Toch denk ik dat het metoniem 'ik ben gepubliceerd' nog altijd staat voor 'mijn werk is gepubliceerd door een derde partij die dat werk exploitabel achtte'. Wie een verhaal op smashwords upload en beweert dat hij gepubliceerd is, liegt of verdraait op zjin minst de waarheid. Voor mijn gevoel.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Commissariaat voor de Media c.q. de wet zegt dit: Wanneer is sprake van een boek? Een boek is een werk dat tekst in de Nederlandse en/of Friese taal bevat, uit papieren bladzijden bestaat, is voorzien van een titel en bestemd is voor de verkoop aan eindafnemers.
Ahhhh, dus als je het boek op een andere drager print (bijvoorbeeld kunststof) is het geen boek in de zin van de wet en kun je onder de Wet op de vaste boekenprijs uit? En als het een buitenlandse taal betreft is het ook geen boek?