Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voorschot debutant

Een uitgever heeft een tijdje geleden aangeboden mij te willen begeleiden bij het schrijven van een roman. Gaat om een debuutroman. Heel gaaf en leuk allemaal. En tot nu toe gaat het allemaal goed. Ze zijn enthousiast over de teksten die ik aanlever en andersom heb ik veel aan hun feedback. Het enige is alleen dat ze van mij verwachten dat ik elke maand ongeveer 10.000 woorden afheb. In het begin lukte dat wel, maar het wordt mij nu een beetje veel. Vooral omdat ik daarnaast zeker vier dagen moet werken. Toen ik nog studeerde had ik wat meer vrije tijd en kon ik beroep doen op de DUO-lening. Nu ik afgestudeerd ben, is het wat lastiger om tijd vrij te maken voor het schrijven. Ik woon op mezelf, heb veel vaste lasten, dus ik ben wel genoodzaakt om veel te werken. Maar tegelijkertijd wil ik heel graag mijn boek afmaken en aan die ‘eis’ van 10.000 woorden voldoen. Ik ben bang dat ze anders de samenwerking niet willen voortzetten. Niet dat ze dat gezegd hebben, maar dat gevoel heb ik een beetje. Ik begrijp best dat zij mij niet jaren kunnen begeleiden. Nou weet ik dat het niet heel gebruikelijk is dat debutanten een voorschot krijgen. Tot nu toe is dat ook nog niet ter sprake gekomen. Maar ik vroeg me af of het raar is om zelf om een voorschot te vragen. Voor mij zou dat heel ideaal zijn, want dan kan ik een paar maanden fulltime gaan schrijven. Ik ben alleen bang dat als ik dat vraag het arrogant overkomt en het dan is alsof ik meteen eisen aan het stellen ben, terwijl ik eigenlijk niet in die positie ben. Dus ik wilde hier even vragen om tips.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij welke uitgever zit je? Heb je een contract ondertekend, zo ja wat staat hier in over je inkomsten. Dat kan per uitgever verschillen. Gebruikelijk is dat je een deel van de opbrengst krijgt, vaak rond de 10%. Op basis daarvan geef ik je weinig kans dat je een voorschot krijgt. Meestal betalen ze een jaar naar de start van de verkoop je deel uit. Soms wel eerder, dat hangt van je contract af. De opbrengst van je boeken is meestal geen vetpot, ten zij het een bestseller wordt. Of dat op weegt tegen een aantal maanden geen salaris is dus maar de vraag. Dan ga je al gauw uit van een paar duizend euro winst lijkt mij. Stel je winst is 2 euro per boek dan moet je toch al gauw 900 boeken per maand verkopen wil je een inkomsten van 1800 per maand hebben. En dit elke maand. Het is een ander verhaal als je in vast dienstverband werkt bij een uitgever, maar dat lijkt mij niet het geval. Succes met je boek en het vinden van tijd. Alle beetjes helpen denk ik altijd. Ik schrijf ook tussen de bedrijven door. werk ook vier dagen en heb een gezin. Maar waar een wil is is een weg is mijn motto.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef je heel eerlijk ook weinig kans. En naast de weinig kans, acht ik de kans dat je een dusdanig groot voorschot krijgt dat je maandenlang niet hoeft te werken, wel erg klein. Er wordt meestal ook niet voor niets gezegd dat je schrijven niet voor het geld moet doen; het is echt geen vetpot. Vooral niet als je net begint. Voor de meeste auteurs is het een baan naast hun dak-boven-het-hoofd-baan. (Dat betekent niet dat je geen uitzondering op de regel kan zijn, maar dan zul je het op andere manieren moeten willen bewerkstelligen dan een enorm voorschot aan de uitgever te vragen.) Daarnaast: Ik ken mensen die een meer-dan-fulltime-baan en een (jong) gezin combineren en daarnaast nog erg veel schrijven (meer dan die 10.000 woorden per maand). De meeste uitgeverijen willen graag ook - als er eenmaal gepubliceerd wordt - een boek per jaar. Ervan uitgaande dat er ook geredigeerd en herschreven moet worden, zul je dan alsnog wel meer dan die 10.000 woorden per maand moeten blijven schrijven. Als dat te veel voor je is naast vier dagen werk (en als je eersteling eruit is, is de kans klein dat je minder kunt gaan werken omdat je veel met het boek verdient), dan wordt het lastig met de vervolgwerken. @schrijvengeluk: En van die twee euro per boek moet dan ook nog eens de belasting af.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij welke uitgever zit je? Heb je een contract ondertekend, zo ja wat staat hier in over je inkomsten. Dat kan per uitgever verschillen. Gebruikelijk is dat je een deel van de opbrengst krijgt, vaak rond de 10%. Op basis daarvan geef ik je weinig kans dat je een voorschot krijgt. Meestal betalen ze een jaar naar de start van de verkoop je deel uit. Soms wel eerder, dat hangt van je contract af. De opbrengst van je boeken is meestal geen vetpot, ten zij het een bestseller wordt. Of dat op weegt tegen een aantal maanden geen salaris is dus maar de vraag. Dan ga je al gauw uit van een paar duizend euro winst lijkt mij. Stel je winst is 2 euro per boek dan moet je toch al gauw 900 boeken per maand verkopen wil je een inkomsten van 1800 per maand hebben. En dit elke maand. Het is een ander verhaal als je in vast dienstverband werkt bij een uitgever, maar dat lijkt mij niet het geval. Succes met je boek en het vinden van tijd. Alle beetjes helpen denk ik altijd. Ik schrijf ook tussen de bedrijven door. werk ook vier dagen en heb een gezin. Maar waar een wil is is een weg is mijn motto.
Ik heb (nog) geen contract. Tot nu toe hebben we het alleen over de inhoud van mijn teksten gehad. Ik vond het niet gepast om zelf over een contract te beginnen. Ik weet niet wat gebruikelijk is. Misschien doen ze dat pas als het boek af is of bijna af. Maar goed, ik weet al wel bijna zeker dat het uitgegeven gaat worden, want ze zijn wel enthousiast steeds en anders zouden ze niet in mij investeren. Verder is het wel een grote, bekende uitgeverij. Ik wil liever geen namen noemen voor het geval ze meelezen. Ik weet dat ze maar een paar debutanten per jaar uitgeven, dus dan weten ze meteen wie ik ben. Wat ik er uiteindelijk mee ga verdienen, maakt mij niet zo heel veel uit. Tenminste, daar gaat het mij niet om. Waar het mij nu om gaat is dat ik heel graag een paar maanden fulltime zou willen schrijven of iets minder zou willen werken zodat ik wat meer tijd heb voor het schrijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou iedereen wel willen! Ik ben in de gelukkige omstandigheid om sinds dit jaar fulltime te kunnen schrijven, maar ik zal je zeggen dat ik per dag nog steeds vele uren tekort kom. Het boek dat in december van mij uitkomt, heb ik geschreven tijdens een baan van minstens 40 uur werken per week, paarden,honden,katten,schildpadden enz verzorgen, op redelijk niveau wedstrijden dressuur gereden met paard (+ uren trainig), het huishouden en alle andere voorkomende bezigheden. Waar een wil is, is een weg. Je moet gewoon hard werken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zou je je gedachten niet voorleggen aan je uitgever / redacteur en je situatie uitleggen? Tegelijkertijd: wij weten natuurlijk niet hoe je je tijd indeelt, en ook niet hoe snel je schrijft, maar als je vier dagen per week werkt, heb je er nog drie over. En zou je niet liever 5.000 bruikbare woorden schrijven dan 10.000 waarvan je een substantieel deel weer schrappen moet c.q. herschrijven? Ik bedoel: het gaat toch niet om het aantal woorden, maar meer om de kwaliteit ervan voor je boek? Anderzijds: welk volume heb je / hebben jullie in gedachten voor je boek? Stel dat het 60.000 woorden zijn, dan heb je voor de eerste versie alleen al zes maanden nodig; dan nog een herschreven versie, het gehele proces van voorbereiding op drukken en publiceren... maar goed, is er haast bij? Je zou als debutant toch liever met een doorleefd / doorwerkt boek tevoorschijn komen dan met een snel debuut?
ik vroeg me af of het raar is om zelf om een voorschot te vragen. Voor mij zou dat heel ideaal zijn, want dan kan ik een paar maanden fulltime gaan schrijven.
Niet om je te ontmoedigen, maar doorgaans is het voorschot voor een debutant niet van die hoogte dat je er een paar maand van kunt leven...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geef aan dat het een beetje te veel wordt en spreek af bijvoorbeeld 5000 woorden per maand aan te leveren. Tenzij het belangrijk voor je boek is dat het op een bepaalde datum uitkomt, zal dat vast geen probleem zijn. Het gaat erom dat zij zien dat je er serieus mee bezig blijft, zodat zij er ook tijd en energie in blijven steken. Ik zou zeker niet om een voorschot gaan vragen. Vrijblijvende en gratis begeleiding is heel wat meer waard dan die 500 of 1000 euro die je als voorschot zou krijgen.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je vooral moet beseffen dat je gezegend bent met een enorme dosis talent en/of geluk om je debuut te kunnen schrijven met de bijna-zekerheid dat het uitgegeven zal worden :) Als je als debutant ook nog een voorschot zou krijgen zou je je helemaal in het schrijvers-walhalla bevinden. Niet zeuren en doorbijten tot dat debuut klaar is zou ik zeggen. 10000 woorden per maand is trouwens heel weinig (~1 blz per dag), dat zou iedereen die nog geen gezin heeft moeten kunnen produceren in zijn vrije tijd.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een voorschot krijg je over het algemeen als je een manuscript inlevert. Dat is dus pas na het tekenen van het contract, waarin ook afspraken staan over de hoogte van dat voorschot. Stel je over de hoogte daarvan vooral niet te veel voor, aangezien veel debutanten nog niet eens 1.000 boeken verkopen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik had vorige week een gesprek. Ze hebben mij een contract aangeboden en een voorschot van 2000 euro. Het voorschot is eigenlijk 3000 euro; 2000 krijg ik nu en 1000 bij inlevering van het manuscript. Ik ben er erg blij mee. Daar kan je natuurlijk niet maanden van leven, maar goed, dan kan je in ieder geval even vooruit. Ik heb er overigens niet zelf om gevraagd. Vond het toch niet zo gepast. Ze hebben het uit zichzelf aangeboden.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een luxe ... een voorschot van 3000 euro voor een debutant. Mijn vierde boek is pas uit maar het woord voorschot heb ik nog nooit uit de mond van de uitgever gehoord. Ik kan me best voorstellen dat je daar erg blij van wordt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Super! Ga vooral niet denken dat dit een gangbaar bedrag is voor een voorschot. Ik heb nu dertien boeken gepubliceerd en mijn hoogste voorschot ooit was 2000 euro. Succes met het afronden van je manuscript!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe krijg je het eigenlijk zo ver dat een uirtgeverij bereid is je een voorschot te geven en voorstelt je te begeleiden als debutant??