Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je automatisch exclusiviteitscontract bij iedere uitgeverij?

Hoi iedereen, De titel is al duidelijk. Als je bij een uitgeverij een contract tekent van 2 jaar (in mijn geval) en je wil tijdens die periode nog een boek uitgeven, moet je dat dan bij die zelfde uitgeverij doen? Of is dit enkel wanneer dit duidelijk in het contract vermeld staat? Ik heb mijn contract (boekscout) al 5 keer nagelezen en ik vind hier niks van terug in mijn contract. En ik durf het niet zo heel goed vragen bij de uitgeverij zelf natuurlijk. Het is zo dat ik een infogids via ebook wil uitgeven (een gewoon boek lijkt me voor dit soort gids niet aangewezen) Dus iemand die antwoord weet op mijn vraag? Alvast bedankt!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je boek is van jou. Het enige, ooit, dat je in een contract weggeeft, is publicatierecht, liefst gespecificeerd wat wel en wat niet, onder welke voorwaarden, hoe exclusief het is en wat er tegenover die exclusiviteit staat. Als er een optie op andere boeken bedongen is door de uitgever, dan staat daar iets tegenover en het is expliciet in het contract vermeld. Voor de rest: het zijn zaken. Als je vragen hebt, dan stel je je uitgever een zakelijke vraag. Is niet persoonlijk, je wil gewoon graag helderheid. Gewoon doen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat contract geldt voor dat boek. Als jij met een ander boek naar een andere uitgever wilt, dan is dat jouw goed recht.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor de opheldering! Meznir: daar heb je inderdaad gelijk in. Moet ik nog leren. Ben helemaal nieuw in het uitgeverswereldje. Is mijn eerste boek.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan zijn dat een uitgever toekomstig publicatierecht in het contract opneemt, in de vorm van een optiebepaling. Maar dit moet dan wel uitdrukkelijk in het contract staan. Voor de rest is het hierboven al aangegeven; een contract geldt voor een bepaald boek. Nu ben ik wel nieuwsgierig wat er in het contract van Boekscout staat dan. Ik heb mijn werk ook via POD'ers uitgeven, maar heb nergens een formeel contract hoeven tekenen. Ik kon dus mijn werk altijd - in een later stadium - elders onder brengen. Dat vond ik wel zo prettig.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu een contract voor 2 jaar. En dan wordt het altijd per jaar verlengd. Als ik wil opzeggen, moet ik dat 3 maanden voor het einde van dat jaar doen. Nu ben ik wel tevreden over boekscout, dus ik denk niet dat ik ga opzeggen. 't Is mijn eerste boek en ik vond dat hiervoor de beste oplossing. Het enige wat ik minder vind, is dat ze niet standaard op bol.com worden aangeboden, terwijl dit op de website wel beetje gesuggereerd wordt. Je moet hiervoor zelf bijbetalen. Plus er is geen kans om het als ebook te publiceren. En ik denk dat dat wel de toekomst is, zeker voor mijn soort verhalen. Ik schrijf kortverhalen en novelles en die zijn qua boekenprijs in verhouding best wel duur, ten opzichte van gewone romans. De prijs van een ebook kan je dan zelf beetje kiezen en die vind ik dan (als ik naar andere boeken van dezelfde lengte kijk) wel in verhouding met de inhoud.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Els, Staat er in je contract met Boekscout expliciet vermeld dat je het boek niet zelf als ebook mag uitgeven? Zo nee, dan kun je altijd het zelf nog uitgeven als ebook, via Bol, Amazon e.d. Er zijn veel meer self-pubbers die de uitgave van het papieren boek door een uitgever laten doen en zelf het beheer van het ebook in handen houden. Maria

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je moet bijbetalen voor een melding op bol.com, dan zou ik toch het contract maar opzeggen. Ook is het een nadeel dat ze het niet via e-book uitgeven.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ik kan eventueel een e-book uitgeven, maar dan enkel als zij het platform goedkeuren. En dan komen er voorwaarden bij. De exploitatierechten worden verlengd tot 5 jaar en bij een nieuw boek moet ik bij hun gaan. Vandaar dat ik dit topic had gestart. Omdat ze plots begonnen over dat zij het eerste recht hadden dan bij een eventueel tweede boek. Maar ik kon daarvan niks vinden in het contract dat door ons beiden ondertekend werd. Binnen 2 jaar kan ik dus m'n contract eventueel opzeggen en het dan wel als e-book publiceren. Ik hou alle opties open, maar ik weet wel dat mijn volgende verhalen zo goed als zeker via een selfpublishing platform zullen uitgebracht worden. Ok dat kost me 12,75 euro voor een ISBN als ik het via brave new books doe, maar uiteindelijk doe ik nu ook alles zelf. Redigeren, corrigeren, flaptekst schrijven. Enkel de cover is door boekscout zelf gedaan. Niet dat ik dus niet tevreden ben over de manier van werken en de communicatie via boekscout, alles verloopt vlotjes, maar toen ik verder begon na te denken, heb ik misschien toch iets te snel beslist.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ik kan eventueel een e-book uitgeven, maar dan enkel als zij het platform goedkeuren. En dan komen er voorwaarden bij. De exploitatierechten worden verlengd tot 5 jaar en bij een nieuw boek moet ik bij hun gaan.
Wat? Ik betwijfel of dit mag.. Als dit inderdaad zo is dan is het niet netjes. Voor mij persoonlijk een reden om niet met hen in zee te gaan. Ik snap dat ze problemen hebben met of je een eboek zelf uitgeeft. Immers het kan ze inkomen schelen. Maar de rechten van een ander boek, dat mogelijk nog geeneens bestaat? Dat is niet netjes.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat zijn dus dingen die niet in het contract staan en ook niet op de website en zo. Nu ja ... ik heb dus al beslist om geen e-book van dit verhaal uit te brengen, althans voorlopig niet. Heb ondertussen het aantal pagina's van m'n boek, en dat is 64, dus zoals je ziet niet zo heel veel. Daarom dat ik toch opteer om vanaf nu voor e-books te gaan. Ik heb dus het contract al getekend, dus niet met hen in zee gaan, is geen optie meer. Maar zoals ik reeds aanhaalde, vind ik boekscout op zich goed qua communicatie en manier van werken e.d. maar ik had gewoon iets meer moeten nadenken en ben iets te hard van stapel gelopen. Ach weet je ... ik beschouw het als een wijze les. Binnen 2 jaar kan ik het dus gewoon als e-book op de markt brengen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja ... het zou trouwens om een Engelse versie van mijn verhaal gaan dat ik via smashwords wilde publiceren. Het exploitatierecht verlengen vind ik sowieso geen probleem, maar dat zij het eerste recht hebben op een nieuw boek, waar momenteel wel druk aan gewerkt wordt, vind ik een probleem.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is onmogelijk dat zij het eerste recht hebben op je nieuwe boek. Dat suggereren ze misschien, maar dat staat niet in het contract en dus is het niet zo. Onzin. De exploitatierechten hebben ze voor 2 jaar en exclusief. Dat is voor dat ene boek, niets meer niets minder.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Els, Het is inderdaad nogal wat dat zij goedkeuring moeten geven aan het platform, als jij een ebook wilt uitgeven. Te meer omdat zij zelf geen ebooks uitgeven. Heel raar. Zoals je zelf ook al opmerkte lenen novella's zich bij uitstek voor de ebook markt. Als ze bij Boekscout de ebook markt niet op willen, dan zijn ze m.i. niet zo slim bezig. Maar goed, dat is 'besides the point'. Ook ben ik het met Thalens eens dat ze echt geen recht kunnen hebben op een tweede boek. Tenzij dat expliciet in het contract staat vermeld. En lees ik nu goed dat ondanks dat je voor de uitgeef-sectie hebt gekozen bij Boekscout en niet de zelf-uitgeef-sectie, je toch zelf moet redigeren e.d.? Dan vind ik persoonlijk dat ze toch wel heel weinig bieden, en heel veel eisen. Maria

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt. Ik ben nu volop aan het nalezen en heb er nog best veel fouten uit gehaald. In mijn boek komen chatgesprekken voor, die ik in mijn originele manuscript met streepjes had gemaakt, zodat duidelijk werd wanneer de ene stopte en de andere begon te typen. Maar die zijn allemaal verdwenen. Plus zijn er stukken bij de chatgesprekken genomen, die er niet bij horen,. Hierdoor zit ik al over de 10 fouten en krijg ik het document toegestuurd, zodat ik zelf kan corrigeren. Daarom dat ik voor mijn andere verhalen toch maar zelf ga uitgeven. Het is niet mijn bedoeling rijk te worden van mijn boeken, ik zou graag gewoon gelezen worden. Ik schrijf als hobby en dat zal het ook blijven. En als ik dan toch echt alles zelf moet doen, dan kan ik best gewoon zonder deadlines en tijdsdruk werken. Maar zoals ik al eerder zei: 't is een leerproces.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ja dat zijn dus dingen die niet in het contract staan en ook niet op de website en zo." Als je in een contract bepaalde rechten niet aan de andere partij overdraagt, dan behoud je die rechten... Ze kunnen niet ineens achteraf zomaar de rechten van het contract verder uitbreiden dan wat er in het contract staat. Het klinkt alsof ze proberen er meer uit te slepen en hopen dat je erin trapt...

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Els Mertens, als je de moeite wil nemen en jouw standpunt en rechten aan boekscout heel duidelijk wil maken, neem dan even contact met me op. Mijn jurist is dol op het lezen van domme contracten en het schrijven van brieven met sterke woorden :)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom dat ik me inderdaad verder informeer. Omdat het mij ook straf lijkt om plots extra voorwaarden te stellen. Nu ja ... ik wacht even af tot ik mijn boek echt in handen heb. En dan bekijk ik het wel verder. Ben nu te druk bezig met corrigeren. Maar alvast bedankt iedereen voor de reacties!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een vraag, hoe heet het boek en laat je ook weten als het ergens te verkrijgen is. En misschien mogen we al weten waar het over gaat?