Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

aquaZZ uitgever

Dag allemaal. Een vraag van mij over bovenstaande uitgever. Een tijdje geleden heb ik contact gehad met deze uitgever, ik kreeg er een goed gevoel bij, buiten het feit dat je zelf moet investeren. Natuurlijk mag een hobby geld kosten, dat is het niet. Maar, stel dat ik mijn manuscript daar onderbreng, moet ik dertig exemplaren zelf kopen. Dat zie ik als investering. Verder heb ik begrepen dat je manuscript snel uitkomt als boek en in de markt komt. Vaak binnen een maand al. Die snelheid verbaast mij. Bij andere uitgevers duurt het veel langer, ook een reactie op een ingestuurd manuscript kan maanden duren. Bij deze uitgever had ik de volgende dag al een 'ja'. Ook dat verbaast mij. De vraag is: heeft iemand de afgelopen twee jaar ervaring opgedaan bij aquaZZ? Ik zou ze graag willen lezen. Kwaliteit, redactie, promotie, begeleiding enz. Alvast dank je wel.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit klinkt als een POD uitgever die zich voordoet als traditionele uitgever. Ik ken ze niet, maar het is vrij onmogelijk om goede begeleiding en redactie te doen in een maand.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken deze uitgever niet, maar het lijkt me inderdaad een POD zoals Likaiar al aangeeft. In prinicipe doet een uitgever er minstens vier of vijf maanden over om het manuscript te lezen en te beoordelen. Als hij akkoord is om het uit te geven, moet er meestal nog een rondje herschrijfwerk gebeuren, redactie, nogmaals nazicht en dergelijke dingen meer. Je mag stellen dat vanaf het ogenblik dat je een manuscript indient, het in het beste geval tien maanden duurt eer het als boek in de winkel verkrijgbaar is. Ik zou voorzichtig zijn, zeker met dat zelf investeren.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag stellen dat vanaf het ogenblik dat je een manuscript indient, het in het beste geval tien maanden duurt eer het als boek in de winkel verkrijgbaar is.
Kletskoek.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag stellen dat vanaf het ogenblik dat je een manuscript indient, het in het beste geval tien maanden duurt eer het als boek in de winkel verkrijgbaar is.
Kletskoek.
Waarom kletskoek?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag stellen dat vanaf het ogenblik dat je een manuscript indient, het in het beste geval tien maanden duurt eer het als boek in de winkel verkrijgbaar is.
Kletskoek.
Waarom kletskoek?
http://www.inboekvormuitgevers.nl/uitgeverij/manu… Is er echter eigen financiering mogelijk, dan kan het boek er soms binnen twee maand al liggen. http://www.palmslag.nl/veelgestelde-vragen U moet er rekening mee houden dat het gemiddeld drie tot vier maanden duurt voordat uw boek wordt gepubliceerd.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, kennelijk bestaan ze wel al even. Er heeft ook al iemand hier ervaring mee (jij had 'm al gevonden maar ook voor de rest): http://www.schrijvenonline.org/boekpresentatie/ma… Wie weet. Precies om de redenen die je zelf al aangeeft, zou ik wel goed kijken en afwegen of je voor je investering krijgt wat jij ervan hoopt. Tenzij er iets veranderd is aan hun werkwijze, denk ik dat je vooral graag een eigen boek in handen moet willen hebben, en verder niet teveel begeleiding moet verwachten.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret, jij hebt het over POD en dan heb je waarschijnlijk gelijk. Ik heb het over reguliere uitgevers die er wel tijd en werk insteken en dan duurt het echt wel zo lang, zeker voor een debuut. Voor de volgende is het iets korter.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik het nu inschat, is het geen POD maar een reguliere uitgever. Zelf houd ik het liefst het midden tussen regulier en POD. Er zijn al veel boeken uitgegeven door deze uitgever. De kwaliteit van het boek schijnt goed te zijn. Maar dat is bij een regulier uitgever ook. Ik wacht op een reactie van nog twee andere uitgevers. EigenZinnig en Zilverspoor. Die laatste laat al ruim drie maanden op zich wachten. De website geeft andere tijden aan. Dat zou men veranderen, dat gebeurt dus niet. EigenZinnig laat (nog) helemaal niets horen...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met aquaZZ is heel goed. Ze, Angélique, heeft een poëziebundel, die ik samen maakte met een studente Illustratietechnieken ArtezZwolle -het was een afstudeeropdracht van haar-, uitgegeven. De hele begeleiding, van proefdruk tot het persoonlijke contact, tot het uiteindelijke eindresultaat is goed. Het is een prettig mens, weet van wanten (en ja, sommige dingen regelt ze heel snel) zeer capabel.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marjon, Jij hebt dus ook moeten betalen? Heb je veel redactieaantekeningen gekregen, en/of hulp bij marketing etc.?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Suma en anderen, Hier Angélique van uitgeverij aquaZZ. De meeste boeken onder het topic 'verwacht' op de website staan er langer dan een maand op hoor. Immers, als een boek niet klaar is omdat er bijvoorbeeld nog teveel fouten in staan, adviseer ik de auteur een corrector. Maar wanneer iemand een kant & klaar boek aanlevert, gecorrigeerd en al. Dan is het mogelijk om het de volgende maand in huis te hebben. Er zijn heus ook wel titels die er maanden tot meer dan een jaar over doen. Over POD: Uitgeverij aquaZZ heeft boeken op voorraad liggen bij Centraal Boekhuis. Dit is dus geen POD. Die boeken moeten geïnvesteerd worden in de hoop dat ze worden afgenomen. Uitgeverij aquaZZ betaalt deze boeken. Daarom wordt van de auteur, eenmalig een verplichte afname (investering) van 30 stuks gevraagd. Het manuscript wordt gelezen, en de nog gevonden fouten gemarkeerd en het kaft en boek persklaar gemaakt (gratis). Hier gaan veel uren in zitten. Over die 30 stuks ontvangt de auteur uiteraard korting. Plus gaan er via aquaZZ exemplaren naar de NBD|Biblion en KB. Ik vind dat ik mag aannemen dat wanneer de uitgeverij uren investeert in een manuscript, voorraad gaat aanleggen bij CB dat de auteur er ook alle vertrouwen in heeft zelf ook 30 stuks te kunnen verkopen aan vrienden/kennissen/familie. De boeken die via de website van aquaZZ besteld worden, worden vaak wel POD gedrukt, als er bijvoorbeeld geen voorraad meer voorhanden is. Ook is het mogelijk om boeken zonder ISBN uit te geven indien het voor een kleine kring mensen is bedoeld. Hier wordt ook nog wel eens een uitzondering gemaakt met betrekking tot de verplichte afname. De auteurs ontvangen maandelijks hun royalty's van 10 tot 20% en er wordt inderdaad zeer snel op mail (ook in het weekend) gereageerd. Gemiddeld geeft uitgeverij aquaZZ per maand 'maar' 3 titels uit. Heus niet alle manuscripten worden uitgegeven. Er zal een keuze gemaakt moeten worden. En deze is van verschillende factoren afhankelijk. Mocht iemand nog vragen hebben mail dan naar info@aquazz.com want ik ben hier op het forum niet veel te vinden. Ik wens alle auteurs, die op zoek zijn naar de voor hun meest geschikte uitgeverij, veel succes!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marjon, Jij hebt dus ook moeten betalen? Heb je veel redactieaantekeningen gekregen, en/of hulp bij marketing etc.?
Marjon en Jana zijn samen op bezoek geweest. Jana met haar tekeningen en Marjon met haar gedichten. Na veel over en weer mailen ben ik met de opmaak begonnen en zijn er veel voorbeeldboekjes gemaakt op PDF (staand, liggend, gedicht zo, gedicht zus). Alles steeds in overleg tot beide dames content waren met het resultaat. Er is gepraat over de papiersoorten, het kaft, mat of glans, een proefdruk werd ontvangen. Ja, Marjon heeft ook betaald. Hiervoor heeft ze boeken gekregen en doorverkocht. Ik zie er geen schande in dat er betaald wordt, toch? Marjon had al veel aan de redactie gedaan. Wat ik eventueel nog vond, is aangegeven. Ook het omslag heeft diverse varianten gekend. Onze hersenen hebben zich er alle drie over gebogen om tot een voor hun zo goed mogelijk resultaat te komen. Misschien had een andere omslag mijn voorkeur, maar in dit geval was het Jana haar afstudeerproject dus zij had de eindbeslissing. Het boekje heeft geen ISBN de marketing hebben beide dames zelf gedaan en aquaZZ waar mogelijk.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien kun je - om het beeld te completeren - nog aangeven hoe de verhouding ligt tussen de verplichte afname en de voorraad bij het CB, zo door de bank genomen?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je - om het beeld te completeren - nog aangeven hoe de verhouding ligt tussen de verplichte afname en de voorraad bij het CB, zo door de bank genomen?
Dat is per titel heel verschillend. Een kleine uitgeverij die bij CB een aansluiting heeft mag er niets eens 100 op voorraad neerleggen! Minimaal is het rond de 20 exemplaren. Heel soms, als de uitgever en de auteur pech hebben, liggen die 20 er over een jaar nog. Dat is best zonde. Daarom is het inmiddels ook mogelijk om bv maar 10 stuks op voorraad te leggen. Maar er zijn titels bij waar er 75 van liggen. Dit alles wordt nauwlettend door CB in de gaten gehouden en stuurt de uitgeverij een bestelling zodra boeken bijna op zijn en aan de hand van de omloopsnelheid zetten zij daar een aantal bij, welke de uitgever aan moet vullen. Vooral in het begin is dat nog even lastig want dan is er nog geen omloopsnelheid bekend. En stel die 20 stuks zijn binnen 3 dagen op, dan duurt het ook nog 4 dagen voor er weer nieuwe voorraad ligt en zal op diverse online boekensites staan dat het boek dus momenteel niet leverbaar is. Maar het is dan altijd te reserveren of via de uitgeverij te bestellen. Dit probleem is tegen te gaan wanneer ik zou kiezen voor POD via CB. Maar ik vind de boeken daarvan minder mooi dan de boeken die ik aanlever via mijn drukkerij dus kies ik liever voor deze optie. Het is nooit de bedoeling om op 0 te staan met een titel, maar soms heb je het gewoon niet in de hand.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angelique, dank je wel voor deze 'voorlichtende' uitleg. Dat had ik nodig om mijn gevoel te bevestigen. ik hoorde van verschillende kanten, verschillende meningen. Vandaar hier mijn vraag. Goed van je om hier te reageren. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens de definitie van het Nederlands Letterenfonds is een professionele uitgeverij: * Een professionele uitgeverij wordt als volgt gedefinieerd: De uitgeverij verzorgt een aanbieding aan de boekhandel, hanteert de gebruikelijke leveringsvoorwaarden en maakt minstens één keer per jaar een fondslijst; de uitgeverij beschikt over een professionele en onafhankelijke redactie en de publicaties van de uitgeverij hebben een ISBN-nummer. Boeken waarbij de schrijver zelf in de productie-, promotie- of distributiekosten participeert of waarvan de schrijver een bepaald aantal exemplaren afneemt tegen betaling vallen dus buiten die definitie. Een lijst van uitgevers die aan bovenstaande definitie voldoen, vond ik niet. Wel is er een lijst van uitgevers die aangesloten zijn bij het NUV (Nederlands Uitgeversverbond). http://www.nuv.nl/leden/ledenlijst.12415.lynkx En Wikipedia heeft een lijst van bekende uitgevers inclusief links. http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgeverij

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens, geen traditionele uitgeverij, maar een tussenvorm die duidelijk is over wat ze biedt. Dat kan ik waarderen: niet iedereen heeft behoefte aan hetzelfde. Eerlijkheid over wat geboden wordt en nauwgezette nakoming daarvan is wat mij betreft de sleutel. Kennelijk zijn de klanten tevreden.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ # 19 en # 20: reële informatie, maar daar ging de startvraag niet over. Angélique heeft uitgelegd hoe ze werkt, Suma kan mede op basis daarvan een besluit nemen. Ze vroeg overigens naar ervaringen:
De vraag is: heeft iemand de afgelopen twee jaar ervaring opgedaan bij aquaZZ? Ik zou ze graag willen lezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ # 19 en # 20: reële informatie, maar daar ging de startvraag niet over. Angélique heeft uitgelegd hoe ze werkt, Suma kan mede op basis daarvan een besluit nemen. Ze vroeg overigens naar ervaringen:
De vraag is: heeft iemand de afgelopen twee jaar ervaring opgedaan bij aquaZZ? Ik zou ze graag willen lezen.
Thérèse
Zoals ik het nu inschat, is het geen POD maar een reguliere uitgever..
In #20 geef ik een definitie van het Nederlands Letterenfonds en twee lijsten in links, één van het NUV en een van Wikipedia. Het staat TS en iedereen verder vrij om Aquazz (of andere uitgeverijen) op te zoeken in die lijsten aan de hand van gegeven definitie. Ik geef hiermee geen mening over de betreffende uitgeverij, want die heb ik niet. Dit is hoe ik kennis zou vergaren, mocht ik in TS' positie zijn, en ik denk dat ik haar daarmee help. Mocht post #20 indruisen tegen de manier waarop leden elkaar hier helpen, bij deze mijn excuses.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor reactieZZ van de auteurZZ die via aquaZZ hun manuscript uitgaven kun je hier terecht: *** link verwijderd ivm [forumregels] ***

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het een vreemde zin. Ik twijfel er niet aan dat boeken die via AquaZZ worden uitgegeven er goed uitzien. Ook boeken die door andere uitgeverijen worden uitgegeven zien er doorgaans goed uit. Is AquaZZ nu regulier of niet?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is AquaZZ nu regulier of niet?
Nee, want je moet zelf voor redactie zorgen en investeren door 30 boeken af te nemen. Maar het hele concept van AquaZZ komt eerlijk en helder over. Ze denken met je mee, zorgen voor de opmaak en de cover en regelen verder alles. Het is inderdaad een soort tussenvorm.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ 25: leuk dat je zo meedenkt met de topicstarter die vraagt naar ervaringen, maar zij bedoelde waarschijnlijk ervaringen van forummers. Wat jij nu doet is gewoon reclame maken. De [forumregels] staan dat niet toe.Daarom hebben we de link verwijderd.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken niet een kleine 'reguliere' uitgever die met koffers vol boeken naar Aruba komt om de presentatie bij te wonen van een onbekende debutant. Zie www.roseebentana.com. Angelique is top, niet alleen als uitgever maar ook als mens. Zeer betrokken en altijd uit op kwaliteit leveren en tevreden klanten. Wij hebben haar als uitgever stap voor stap al jaren meegemaakt. En met wij bedoel ik de andere schrijfster van Black Mamba, Richelle. Therese, ik zie een link naar testimonia in dit geval niet als reclame. Er wordt immers gevraagd naar mensen die ervaring hebben met het bedrijf en met de uitgever zelf. Angelique denkt met je mee en is recht door zee. Ze stopt heel veel tijd in maatwerk. Een paar jaar later hebben we de stap naar een 'reguliere' uitgever gewaagd. Ook daarin is Angelique niet moeilijk. Ze gunt het schrijvers om te groeien. Maar dat viel vies tegen. Een paar maanden later zijn we toen weer naar aquaZZ teruggegaan. En er is nooit een onvertogen woord over gevallen. De vriendschappelijke toon is altijd gebleven. Misschien moet een schrijver zich afvragen of een reguliere uitgever wel zoveel beter is dan een uitgeverij als aquaZZ. Reguliere uitgeverijen azen voornamelijk op kaskrakers. En daar is niet ieder boek geschikt voor. Black Mamba uitgegeven door Angelique werd ook geen kaskraker maar was wel goed voor 2 nominaties en werd in 2012 geselecteerd door Uitgeverij Noordhoff als Jonge Lijster. Volgens mij moet je altijd uitkijken met wie je in zee gaat.