Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je verhaal aanpassen voor de synopsis?

27 September 2014 - 14:35
Hallo allemaal, Ik heb een vraag over het schrijven van een synopsis van 2 A4’tjes. Nu heb ik al een synopsis van 5 pagina’s geschreven, waarin ik (nog net) genoeg ruimte had om het hele verhaal van begin tot eind uit te leggen. Het probleem waar ik bij 2 pagina’s tegenaan loop is dat er te veel dingen gebeuren die onduidelijk blijven in 2 pagina’s. Natuurlijk kan ik meer dan genoeg informatie achterwege laten, maar hierdoor wordt mijn verhaal alleen maar verwarrend. Ik kreeg nu het idee om mijn verhaal hier en daar (voor de synopsis) aan te passen. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal voorwerpen die in mijn manuscript gevonden moeten worden. Ik dacht erover na om één van deze voorwerpen niet te noemen. Als ik het voorwerp in de synopsis noem kan ik niet anders dan erover uitwijden. Als ik het niet noem kan ik het verhaal wat sneller uitleggen, en blijft de synopsis nog steeds duidelijk. Het voelt echter een beetje als, ik weet niet, liegen of zo. Kan dit niet anders als je een synopsis schrijft, of zouden jullie deze oplossing afraden? Ik weet dat een uitgeverij van te voren graag alles wilt weten, maar hoe realistisch is dat bij een korte synopsis?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2014 - 15:03
En synopsis is geen samenvatting, geen nauwkeurig verslag van het verhaal. Het is een grote-stappen-snel-thuis-ding. Schrijf het in t.t., en vat de belangrijkst gebeurtenissen samen. In Heksenjacht (verzonnen titel van jouw ms) moet Kabouter Klop een aantal voorwerpen vinden en de beproevingen lopen op in moeilijkheidsgraad. Zijn belangrijkste tegenstander, Barry Potter, maakt hem het leven zuur door allerlei tovenarij. Maar gelukkig wordt Klop geholpen door .. etc

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2014 - 16:18
Wat Leonardo zegt. Als je ernaar streeft om élke gebeurtenis en elke scène een plek in de synopsis te geven, vind ik het al heel wat dat je het op 5 kantjes is gelukt ;) En zeker niet 'liegen'. Zorg ervoor dat je achter élke zin van je synopsis kunt staan. Als je straks tegenover de uitgever zit, en hij zou je naar een bepaalde bewering uit de synopsis vragen, moet je het hem precies kunnen uitleggen zonder dat je in de knoop komt omdat wat er in de synopsis stond eigenlijk niet helemaal waar was. Kort mag, maar kort door de bocht niet.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 September 2014 - 19:15
Een synopsis is inderdaad lastig. Ik maak altijd ene korte. Gewoon de hoofdzaken noemen en dat is het. 5 A4-tjes is wel heel lang.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2014 - 7:09
Wat Leonardo en Diana zeggen. In andere woorden, mocht je dat helpen, is dat je vertelt waar het verhaal eigenlijk over gaat. Dus niet alle feitjes chronologisch oplepelen, maar vertellen wat er op een dieper niveau gebeurt. Tip: surf naar de bioscoopsite en lees een paar beschrijvingen van films. Die zijn erg kort, dat noemen we meestal de "elevator pitch"; daarin staat de diepere laag met kleine hints over het verhaal: de held ontdekt geheimen, nieuwe kanten van zichzelf en zijn/haar vrienden, trekt de wijde wereld in en wordt door schade en schande wijs. In je synopsis vertel je alleen dat deel van het verhaal - coherent, met kop en staart - waaruit die diepere laag direct naar voren komt. Een paar websites die goede tips geven: http://literaryconsultancy.co.uk/media/press-publ… http://www.writersdigest.com/editor-blogs/guide-t… http://www.how-to-write-a-book-now.com/how-to-wri…

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2014 - 11:12
Wat Leonardo en Diana zeggen. In andere woorden, mocht je dat helpen, is dat je vertelt waar het verhaal eigenlijk over gaat. Dus niet alle feitjes chronologisch oplepelen, maar vertellen wat er op een dieper niveau gebeurt. Tip: surf naar de bioscoopsite en lees een paar beschrijvingen van films. Die zijn erg kort, dat noemen we meestal de "elevator pitch"; daarin staat de diepere laag met kleine hints over het verhaal: de held ontdekt geheimen, nieuwe kanten van zichzelf en zijn/haar vrienden, trekt de wijde wereld in en wordt door schade en schande wijs. In je synopsis vertel je alleen dat deel van het verhaal - coherent, met kop en staart - waaruit die diepere laag direct naar voren komt. Een paar websites die goede tips geven: http://literaryconsultancy.co.uk/media/press-publ… http://www.writersdigest.com/editor-blogs/guide-t… http://www.how-to-write-a-book-now.com/how-to-wri…
Dit had ik moeten lezen toen ik mijn synopsis moest schrijven! Ik vond het schrijven van mijn synopsis zo'n ramp! Gelukkig is het wel goed gekomen en wordt mijn boek uitgegeven, maar ik denk dat dit komt omdat de uitgever het ms heeft gelezen. Geen idee hoe mijn synopsis is overgekomen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2014 - 11:11
Je kunt natuurlijk altijd nog vragen hoe je synopsis is overgekomen, omdat ze je boek gaan uitgeven ben je al in contact met ze dus lijkt me dat niet heel moeilijk. Dan weet je dat voor jezelf en een mogelijke volgende keer. Gefeliciteerd met het feit dat je ms een boek gaat worden!!