Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » ervaringen met alternatief uitgeven verzamelen

ervaringen met alternatief uitgeven verzamelen

4 reacties [Laatste bericht]
Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 1 week 2 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 675

ervaringen met alternatief uitgeven verzamelen

In dit forum lees ik in vele varianten: blijf proberen een uitgever te vinden. Maar eens houdt het op, we merken dat in deze tijd van omvallende uitgeverijen de koe de haas toch niet vangt.

Wat doen we dan? POD, aanplakken op internet, junkmailen, copyshoppen en uitventen aan vrienden en familie, in de la leggen en hopen dat bij de erfenis de kleinkinderen wel de waarde inzien?

Laten wij, afgewezenen, onze ervaringen met alternatieven voor het regulier uitgegeven boek delen, misschien leren we van elkaar hoe het wel en niet moet.

Geef de volgende informatie:

1. titel, genre, korte inhoud en doelgroep.
2. Aangenomen dat je werkstuk niet gewoon slecht is, waarom denk je dat het onuitgeefbaar is gebleken?
3. Waarom wil je het toch verspreiden?
4. Welke vorm heb je gekozen?
5. Wat heeft het gekost in geld en energie?
6. Hoeveel mensen hebben het gekocht-gelezen, na hoeveel tijd?

Ik bijt zelf maar de spits af, maar vul het alsjeblieft aan met eigen ervaringen.

Reacties

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 1 week 2 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 675

1. 'Saamaka': gebundelde columns, over het dagelijks leven in een klein oerwouddorpje, geschreven voor Nederlandse toeristen die het Surinaamse oerwoud in willen en achtergrondinformatie zoeken.

2. De doelgroep is heel klein en vanwege de gekleurde illustraties zijn de aanloopkosten hoog.

3. De columns zijn eerder verschenen in het glossy tijdschrift 'Parbode'. Eenmalige toeristen, de doelgroep, hebben geen langlopend abonnement op een lokaal blaadje en lezen er dus hooguit een of twee columns.

4. Eigen uitgave, door de uitgeverij van het tijdschrift. Dat is geen reguliere boekuitgever maar bundelingen ondersteunen zijn tijdschrift.

5. Mij kostte het niets, behalve schrijven en drukklaar maken. De uitgever kocht de hele oplage bij voorbaat op en regelt de verspreiding. Behalve advertenties in zijn eigen blad heeft hij daar geen goede kanalen voor: het ligt te koop in slechts een boekhandel in Paramaribo. Een tijdje heeft het ook gelegen bij het Centraal Boekhuis, maar de weg naar reisboekenuitgevers is voor ons niet geplaveid en de kosten waren hoger dan de opbrengsten dus daar is het weggehaald.

6. Na drie jaar zijn een paar honderd exemplaren verkocht. Incidenteel hoor ik van mensen die het wel willen hebben maar niet kunnen vinden.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 1 week 2 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 675

1. 'Dhunsigram': roman over het dagelijks geblunder van klassieke ontwikkelingshulpers, gericht op betrokkenen bij de ontwikkelingshulp.

2. Er zijn gespecialiseerde uitgevers voor dit genre, maar die fungeren meer als PR voor ontwikkelingshulp. Kommer en kwel verhalen zijn er genoeg en die ondersteunen het goede doel niet. En het verhaal is 20 jaar oud en gedateerd.

3. Het verhaal is niet gedateerd: dezelfde blunders worden steeds weer gemaakt omdat dit soort verhalen niet naar buiten komen.

4. Copyshop en neerleggen op het bordje van vrienden en familieleden in de hoop dat een van hen een uitgever kent en tipt over deze gouden kans.

5. Ik heb helemaal niets gedaan, behalve de copyshop betalen, want ik zat veel te ver weg om deuren van uitgevers plat te lopen. (ik heb pas een jaar internet thuis)

6. Resultaat: niets. Stilzitten en maar wachten tot de wereld mij ontdekt werkt blijkbaar niet.

Yrret
Laatst aanwezig: 8 uren 4 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5964
Menno Marrenga schreef:

6. Resultaat: niets. Stilzitten en maar wachten tot de wereld mij ontdekt werkt blijkbaar niet.

Ik heb je ontdekt.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 1 week 2 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 675

aan : Yrret (#3): Jehebt gelijk, er is nog een zesde optie: aanplakken bij Schrijvers on Line. Maar laten we dat bij deze questionaire buiten beschouwing laten want die ervaring delen we al.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!