Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » Luxe positie: 3 uitgeverijen zijn geïnteresseerd, wat nu?

Luxe positie: 3 uitgeverijen zijn geïnteresseerd, wat nu?

8 reacties [Laatste bericht]
Gertrude van de...
Laatst aanwezig: 5 jaren 38 weken geleden
Sinds: 1 Feb 2010
Berichten: 2

Luxe positie: 3 uitgeverijen zijn geïnteresseerd, wat nu?

Ik hoop dat er iemand in de zaak is die me kan helpen met dit luxe probleem. Afgelopen week heb ik mijn manuscript opgestuurd naar de uitgeverijen waar ik me goed bij voel, alleen nu zijn er 3 geïnteresseerd in wat ik heb gemaakt. Wie kan mij adviseren wat het beste plan de campagne is?

De uitgeverijen:
Nieuw Amsterdam
Becht - Gottmer uitgevers groep
Loopvis

Reacties

Tja
Laatst aanwezig: 4 uren 57 min geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

Ik zou voor Nieuw Amsterdam gaan. Becht en Loopvis zeggen me niets.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Peregrine
Laatst aanwezig: 13 weken 17 uren geleden
Sinds: 31 Jul 2009
Berichten: 612

Bij alledrie langs gaan en kijken waar je je het beste thuis voelt, en waarvan je het idee hebt dat ze je boek het beste in de markt kunnen zetten. Die zou ik dan kiezen. Wees overigens erg voorzichtig; dat ze geïnteresseerd zijn wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk met je verder willen.

Judy
Laatst aanwezig: 41 weken 1 dag geleden
Sinds: 25 Sep 2009
Berichten: 2918

Allereerst, hartstikke fijn dat er drie uitgevers geïnteresseerd zijn in je werk.
Ik sluit me aan bij Peregrine: maak een afspraak en ga gewoon langs.
In een gesprek kom je erachter of het klikt of niet en wat de wederzijdse verwachtingen zijn.
Soms zal een uitgever andere ideeën over (de richting van) je uiteindelijke boek of schrijfcarrière hebben dan jij.
Kijk ook goed naar wat een uitgeverij allemaal wel of niet doet om je boek in de markt te zetten.
Je kan van tevoren ook een vragenlijstje maken.

Verder is niets definitief totdat je een contract onder je neus hebt en die ook getekend hebt.
Interesse, en zelfs initiële begeleiding, wil niet altijd zeggen dat het uiteindelijk ook echt zal komen tot een boek.
Ook wil publicatie van je eerste boek niet altijd zeggen dat de uitgever automatisch ook (al) je volgende manuscripten zal willen uitgeven.

Gertrude van de...
Laatst aanwezig: 5 jaren 38 weken geleden
Sinds: 1 Feb 2010
Berichten: 2

Dank jullie wel voor jullie reactie's! Heerlijke Nederlandse nuchterheid.. daar kan ik wat mee! Dank

Costanza
Laatst aanwezig: 5 jaren 4 dagen geleden
Sinds: 9 Jul 2012
Berichten: 9

Prachtig Gertrude!
Ik sluit me aan bij de rest! Kies waar je je goed bij voelt.
Misschien is het ook niet onbelangrijk naar de oplage te informeren en hetgeen jij per verkocht boek krijgt?
Wat je verplichtingen zijn? Hoeveel promotie willen ze rond je boek maken? Wat zijn ze met je van plan?
Streef naar een win-win situatie.
Ga overal langs en als ze gelijkwaardig blijken dan moet je ze misschien een beetje tegen elkaar uitspelen? Doe je dat ook niet als je een nieuwe auto wil kopen?
Da's mijn bescheiden mening maar hé smile

Ceridwen
Laatst aanwezig: 15 weken 6 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006
Berichten: 3965

Ze zijn alle drie goed, al hebben Nieuw Amsterdam en Gottmer een oudere naam en misschien wat meer afzetkanalen. Peregrine's advies is echt heel goed, zou ik zeker zo doen. En gefeliciteerd met de mooie pluim die je alvast binnen hebt! Luxe problemen zijn ook problemen, maar ze zijn wel leuk.

Odysseia
Laatst aanwezig: 2 jaren 3 weken geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Berichten: 850

Hi Gertrude,

En, hoe lopen de zaken?

Ranee
Laatst aanwezig: 5 jaren 19 weken geleden
Sinds: 10 Jan 2013
Berichten: 12

Hoi Gertrude,

In september 2013 heb ik een workshop van Arjen Lubach gevolgd en kreeg ik de tip om te kijken naar het budget dat de uitgever beschikbaar stelt voor promotie. Is wellicht ook een handige tip voor jou, mocht je nog in tweestrijd verkeren. Of heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Nee hoor, ben niet nieuwsgierig ;-)

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!