Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerste selectieronde

Hoi! Een tijdje geleden stuurde ik voor het eerst een manuscript voor een jeugdboek op. Na anderhalve maand reageerde een van de uitgeverijen die ik contacteerde met het blije nieuws dat mijn verhaal door de eerste selectieronde was geraakt en dat het uitgeefteam het nu grondiger aan het bekijken is. Ze vroegen me om geduld te oefenen tot de definitieve beslissing valt. Mijn vraag aan jullie: wat wordt er bedoeld met een "eerste selectieronde"? Waren mijn eerste bladzijden wel ok en gaat er nu iemand de rest lezen? Of heeft iemand het helemaal gelezen en zag die er iets in? Hebben jullie hier ervaring mee? Op dit forum las ik dat sommige mensen voor een gesprek worden uitgenodigd, maar hier gaat het meteen over een eventuele "definitieve beslissing"? Heeft iemand een idee hoe ik dit moet opvatten? Sofia

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag aan jullie: wat wordt er bedoeld met een "eerste selectieronde"?
Goeie vraag! Iemand heeft je ms in handen gehad. [Hoop ik] En misschien ... De voorzijde en de achterzijde gezien. En misschien ... Gebladerd. En misschien ... Her en der iets gelezen. En is misschien ... Blij en stuurt je een berichtje. En dan ... Volgen er nog één of 1001 selectierondes. En misschien ... Volgt een uitnodiging voor een gesprek. En misschien ... Ligt er een contract klaar waar je over mag nadenken. Of niet, omdat je ergens een bedrag ziet staan met 'zes nullen achter een drie'. Ik zou ze beslist niet benaderen, geen telefoon, geen E-mail, geen briefje, nada-noppes. Of wel. Tot die tijd [laatste selectieronde] zou ik aan een nieuw boek beginnen. Of niet.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit betekent meestal dat ze er op het eerste zicht wel iets in zien en dat het mogelijk in hun fonds past. Wellicht wordt het nu afgewogen tegenover andere manuscripten die door de eerste selectieronde waren. Een uitgeverij geeft maar een beperkt aantal boeken uit per jaar. Niet te vlug contact opnemen, want dat komt opdringerig over. Heb geduld en begin aan een volgend boek.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sofia, Wat Victoria schijft, daar sluit ik me bij aan. Daarnaast is het een hele prestatie, er zijn maar weinig manuscripten die door een eerste ronde komen. Dit is al een felicitatie waard.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij heel goed nieuws. ook al zegt het nog niks. Nog niet gaan bellen idd. Geduld is een schone zaak. Zelf heb ik een zelfde bericht gehad, nu al enkele weken geleden. Ik wacht het rustig af. Succes!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag iedereen, Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad misschien wat opdringerig om te gaan bellen of mailen, dus ik ga gewoon geduldig afwachten. Alhoewel... geduldig? Deze uitgeverij was mijn eerste keuze, dus dit is toch spannend. Veel succes alvast voor alle andere "wachters"! Sofia

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen werd mijn geduld een klein beetje beloond! Mijn manuscript is doorgeschoven naar "knoop doorhakken". (Hoeveel manuscripten er op die hoop liggen, weet ik natuurlijk niet!) Halfweg februari mag ik een definitieve beslissing verwachten. Annet, heb jij ondertussen al meer nieuws?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sofia, Nee nog niks gehoord. Ik ben zo druk bezig met mijn nieuwe boek, dat ik er helemaal niet mee bezig ben. Hopelijk krijg je nu gauw goede uitslag! Succes!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, nog geen nieuws! Vrijdag dacht ik: ok, nu zijn we exact "halfweg februari", het moment waarop ik nieuws zou krijgen, dus ik was bijna niet van mijn mail en telefoon weg te branden, maar helaas bleef alles stil... Het was natuurlijk een beetje onrealistisch van mij. De 16de is nog steeds halfweg februari, en de 17de ook, en de 18de... Die spanning verandert mij echt in een stresskip!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik duim voor je, duimduimduim. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend, Sofia. Ik wens je succes. Toch, het betekent heel veel. Het kan zijn dat de commerciële man of vrouw nog haar fiat moet geven. Die mag later iets zeggen. Als je meer wilt weten over dat soort processen, lees dan de schrijfbijbel van de bibliotheek. Daarin staan ook tips hoe om te gaan met de redactie, hoe de uitgever te werk gaat. Met bibliotheek bedoel ik de schrijfbibliotheek op deze site. En wat ik nog meer zeggen wil: als het bijna is bij deze, kan het helemaal zijn bij een ander.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie steun en tips! Dat geeft me echt een nieuwe portie moed. Odile, ik bekijk meteen eens die schrijfbijbel die je me aanraadde!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend Sofia, heb je al nieuws??? Ik heb net zo'n mailtje ook gekregen. Ik had nog geen maand geleden het manuscript opgestuurd en nu de melding dat het de eerste selectieronde heeft gehaald en dat ze het de komende maanden verder evalueren om te kijken of het voor publicatie in aanmerking komt... Wil nog niet veel zeggen dus, maar wel héél spannend! In elke geval; ik heb nogal eens een manuscript opgestuurd en dan kreeg ik pas na zes maanden de melding dat het niet uitgegeven werd of gewoon geen melding (dat ik er zelf naar moest vragen)... Nu moet ik een schrijfcv opsturen....lees: nog maken...!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Besje, Fijn dat je goed nieuws hebt gekregen! Bij mij is er ondertussen heel wat gebeurd. Na enkele maanden en een aantal positieve berichten werd het uiteindelijk toch een nee. Ze vonden het uitstekend geschreven maar vonden het onderwerp niet uniek genoeg om er mee door te gaan. Ik bleef echter niet bij de pakken zitten en ging ondertussen naar een schrijfdag waar je de kans kreeg om een kwartier op gesprek te gaan bij een uitgever en een eerste indruk van je werk te krijgen. Deze uitgever vroeg of hij mijn verhaal mocht meenemen en twee maanden later kreeg ik het bericht dat hij het heel erg goed vond en zeker voor publicatie vatbaar. Omdat hij zelf geen jeugdboeken uitgeeft, mocht ik met zijn aanbeveling contact opnemen met andere uitgeverijen. Verder stelde hij me voor om een boek voor volwassenen te schrijven. Als dit van eenzelfde niveau was als mijn jeugdverhaal wilde hij het graag uitgeven. Daar moet ik nu even over nadenken want tot nu toe had ik nooit gedacht aan een boek voor volwassenen en ben ik al bezig aan een volgend jeugdboek. Ondertussen ligt het eerste ook nog bij enkele uitgeverijen en is het nog wat afwachten hoe de reacties daar zullen zijn. Allemaal erg spannend dus. Ik duim voor jou dat het lukt! Groetjes, Sofia

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sofia, da's toch allemaal al hééél positief hé! Teken dat je talent hebt en dat is toch al een motivatie op zich om door te zetten! Zeker doen, naar andere uitgeverijen sturen en wie weet lukt het wel!! Ik duim voor jou!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel! En trouwens, dat ik de moed heb om te blijven proberen is eigenlijk voor een stuk door dit forum. Het is zo leuk om te zien hoeveel mensen van schrijven houden, elkaars teksten beoordelen en elkaar gewoon een hart onder de riem steken. Voor mij is dit mijn allereerste verhaal ('boek' durf ik het nog niet noemen), dus ik ben nog maar een groentje. Maar een heleboel mensen zijn hier al lang mee bezig en nemen de tijd om een andere moed in te spreken en dat is gewoon geweldig!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi iedereen,

Long time no see... Ik grasduinde nog eens op deze fijne schrijfwebsite (ik blijf er dingen van opsteken) en kwam deze draad weer tegen. Graag vertel ik jullie hoe het uiteindelijk afliep. Dit manuscript, mijn allereerste, werd uiteindelijk niet uitgegeven maar het volgende wel. En het manuscript erna ook, tegelijk met de bijhorende netflix-film. Maar... omdat mijn eerste manuscript me nog altijd enorm dierbaar was heb ik het helemaal herschreven. Deze herwerkte versie verscheen in september en werd zonet genomineerd voor de Leesjury. (Ik geloof dat dit het Vlaamse equivalent is van de Nederlandse Kinderjury.) Intussen werk ik aan mijn eerste roman voor volwassenen en staat er ook een young adult-trilogie op stapel. Zo zie je maar, blijven geloven en blijven knokken! :-)