Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » Boeken uitgeven

Boeken uitgeven

11 reacties [Laatste bericht]
Raissa
Laatst aanwezig: 1 jaar 4 weken geleden
Sinds: 31 Aug 2012

Boeken uitgeven

Beste medeschrijvers en schrijfsters

Ik ben eerder nog maar een amateurschrijfster, maar wil heel graag van schrijven mijn beroep maken.
de laatste weken/maanden ben ik bezig met een verhaal.

Wat ik me afvraag is: als jullie een boek af hebben, stuur je dat (altijd) door naar een uitgeverij en word het altijd uitgegeven?

MVG

Raissa

Reacties

Spirit
Laatst aanwezig: 5 jaren 8 weken geleden
Sinds: 31 Jul 2010

Als iets niet goed is, stuur ik het niet op.
Als iets wel goed is, lees ik het tientallen keren door en laat ik het grondig proeflezen voor ik aan opsturen denk.

Het tweede is, sinds ik me bewust ben van het feit dat een manuscript afronden niet meteen betekent dat je iets geweldigs hebt geschreven, niet voorgekomen bij mij.

Grom.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 5 uren 1 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Spirit schreef:

het feit dat een manuscript afronden niet meteen betekent dat je iets geweldigs hebt geschreven

Ik heb niets te zeggen wat meer steek houdt dan dit.

Waar waren we gebleven?

Raissa
Laatst aanwezig: 1 jaar 4 weken geleden
Sinds: 31 Aug 2012

Bedankt voor jullie reacties smile

natuurlijk ben ik me er ook van bewust dat niet elk manuscript zal uitgegeven worden ...

Maar dan vraag ik me af of het niet zinloos is dat je schrijft?

Riny
Laatst aanwezig: 40 min 38 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Nee, het is niet zinloos dat je schrijft.

Denk eens na waarom je schrijft, waarom je er überhaupt toe komt een letter op papier te zetten. Er is toch een drijfveer.

Succes.

vrg

-- .. --
Laatst aanwezig: 3 weken 1 dag geleden
Sinds: 11 Jul 2012
Raissa schreef:

natuurlijk ben ik me er ook van bewust dat niet elk manuscript zal uitgegeven worden ...

Is dan niet alle oefening zinloos?

Een nieuwe metselaar zal ook eerst een paar muurtjes moeten metselen en afbreken voordat hij voor het eggie aan de slag kan.

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010

Als je beroepsschrijver wilt worden, is het zinnig om te oefenen. Niet alleen op die ene roman die eruit moest, maar ook op andere genres. Bijvoorbeeld korte verhalen, zodat je aan wedstrijden mee kunt doen: altijd leuk voor je schrijvers-CV als je hoog eindigt. Andere mogelijkheden zijn de journalistiek, bijvoorbeeld columns schrijven.
Bij een uitgever kan het belangrijk zijn aan te geven dat je geen eendagsvlieg bent. Begin al aan je volgende roman voordat je de eerste opstuurt.
Je kunt ook overwegen je manuscript op te sturen naar een literair agent of een manuscriptbureau.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Jonkheer van Heust
Laatst aanwezig: 5 jaren 24 weken geleden
Sinds: 16 Jan 2013
Raissa schreef:

Wat ik me afvraag is: als jullie een boek af hebben, stuur je dat (altijd) door naar een uitgeverij en word het altijd uitgegeven?

Ja, heel veel gaat richting de uitgevers. Daar lachen ze zich suf om al dat goed bedoelde keukentafel gekrabbel.
Nee, het moet wel van een zeer uitzonderlijk niveau zijn om uitgegeven te worden.

Zinloos? Als je er maar lol in hebt, toch?

Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.
Johan Cruijff

Spirit
Laatst aanwezig: 5 jaren 8 weken geleden
Sinds: 31 Jul 2010
Raissa schreef:

Als je plezier hebt in het schrijven niet. smile

Grom.

wolfke
Laatst aanwezig: 1 jaar 39 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Raissa schreef:

Als je jezelf zo'n vraag stelt, vraag ik me af of dit wel iets is voor jou.
Iets dat je zinloos acht, zou ik niet aanraden om te doen.
Schrijven vergt namelijk veel zelfdiscipline en volhouden.
Het zal wel vaker zinloos lijken ... als je het zo wilt stellen.

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

katniss
Laatst aanwezig: 2 jaren 28 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2011

Ik heb een boek geschreven dat is uitgegeven en voor het merendeel zeer positieve recensies scoort (tot nu toe wink, zonder dat ik het naar 1 uitgever heb gestuurd. Nu het door de lezers 'goed' is bevonden, heb ik het pas naar een uitgever gestuurd.

Als je denkt dat je pas 'schrijver bent' enkel en alleen als je bent uitgegeven door een uitgever, heb je het volgens mij mis...

Succes!
K.

Winnaar Coffee Company Book Award 2014 en 2e plaats Hebban Crimezone Debuutprijs 2014 met Dodenweg.
Nevel, het vervolg op Dodenweg verschijnt mei 2015.
Hitte, de eerste New Adult van een Nederlandse auteur, verschijnt in februari bij Storm Publishers.

Tja
Laatst aanwezig: 4 dagen 20 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Zolang je ergens plezier in hebt, is niets zinloos. Uit jouw bericht proef ik nu al aarzeling.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!