Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is een commercieel boek?

25 juli 2013 - 8:13
Niet zelden hoor ik de stelling dat je boek commercieel moet zijn om uitgegeven te worden. Is het het thema van het verhaal, is het de schrijfstijl? Het feit dat de auteur niet bekend is? Wat maakt een boek niet commercieel (ondanks het feit dat het goed geschreven is) en wanneer is het commercieel genoeg?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2013 - 10:18
Voor mij : als het onderwerp van het boek raakvlakken heeft met interesses van een zo breed mogelijke doelgroep en het boek op een toegankelijke manier is geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2013 - 10:30
Volgens mij een boek waar de lezers op zitten te wachten. Er is enkele jaar wel weer een hype aan de gang en uitgeverijen zoeken volgens mij dan iets vergelijkbaars dat zeker verkoopt, aangezien dat andere ook verkocht.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2013 - 14:18
Ik vind het vreemd. Een boek is after all iets dat je verkoopt, is dus een commercieel product, hoe je het ook bekijkt. Denk je soms dat Dostojevski schrijft voor pure vertier? Nee, hij had schulden en moest ook geld verdienen voor zijn levensonderhoud. Natuurlijk kan je ook bedoelen met de vraag aan welke criteria het moet voldoen om genoeg commercieel te zijn. Dan vermoed ik: het heeft te maken met de zekerheid van de uitgever dat hij met het literaire werk op 'safe' staat, dat hij niet naast de winst grijpt. Het moet voor een groot publiek aanspreken, bijgevolg zich verlagen tot het gemiddelde niveau van de mensen tegenwoordig (op vlak van interesses en kennis) en aandacht vestigen op dingen die betrekking hebben tot het nu, o.a actuele thema's, technologie, het hedendaags denken (bv. het veel/weinig belang hebben voor verdraagzaamheid, gelijkheid en/of vrijheid) ...etc. Schrijfstijl heeft weinig rol om als criterium te spelen, wat ik jammer vind, want inhoud kan op verschillende manieren verwoord worden en toch zoveel verschillende nasmaken bij de lezer achterlaten. Een personage kan uit elke mogelijke hoek beschreven worden en telkens toch anders geïnterpreteerd worden. Stijl moet niet per se de inhoud primeren voor mij, maar verdient dezelfde gelijkwaardigheid als het inhoudelijke

25 juli 2013 - 14:43
Een boek is al commercieel: het is een uitgegeven manuscript. Er heeft al geld gestroomd. Een manuscript moet de potentie hebben om als boek te verkopen. Dat is commercieel denken. Het gros van wat een uitgever op de markt brengt, zal niet alleen moeten verkopen, maar ook winstgevend moeten zijn. Als een uitgever denkt (en dat is zijn ondernemersrisico; geen uitgever heeft ooit zekerheid over toekomstige verkoopcijfers) dat een manuscript (na eventuele aanpassingen) een winstgevend boek zal worden, dan kun je het een commercieel boek noemen. Uitgevers kunnen daarnaast uitgeven voor de ramsj/papierversnipperaar (kan goedkoper zijn dan het boek verkopen) of uit liefde voor de literatuur. Dat laatste kan alleen maar als er voldoende boeken wel winstgevend zijn, zodat het verlies gedekt kan worden. Wat je als schrijver kunt doen is zorgen dat je manuscript bij de juiste uitgever terecht komt. Een uitgever die nooit kinderboeken uitgeeft, zal je kinderboek nog zo mooi kunnen vinden, maar omdat hij niet het juiste netwerk heeft, zal verkopen lastig worden. Als je commercieel als scheldwoord ziet, dan zou je kunnen concluderen dat een commercieel boek een manuscript was dat is geschreven na marktonderzoek. Dus eerst nagaan wat goed verkoopt, en daarna een passend verhaal schrijven, met het passende thema en de passende stijl. Dit onderzoek kan eventueel worden gedaan in samenwerking met de uitgever. Een boek kan ook gecommercialiseerd worden: pas de titel aan, pas de naam van de schrijver aan, pas de blurbs aan zodat het lijkt op wat op dat moment goed verkoopt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2013 - 15:49
`Een boek kan ook gecommercialiseerd worden: pas de titel aan, pas de naam van de schrijver aan, pas de blurbs aan zodat het lijkt op wat op dat moment goed verkoopt.` Ja, want als je vandaag een boek begint te schrijven en het thema na een jaar of twee niet meer in is, bestaat de kans om je werk te zien uitgegeven bijna niet meer...

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juli 2013 - 17:30
Dat zal via een reguliere uitgever niet lukken. Ik moet toch die tinten maar eens lezen. Slecht boek hoor ik van menigeen, toch verkoopt het als een gek.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2013 - 20:57
Als schrijfster van een literair boek zakt mij de moed in de schoenen wanneer ik dit allemaal lees. :( edit: Dank jullie wel voor de reacties! :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2013 - 9:55
Ik denk dat een commercieel boek veel vaker een non- fictie boek is.
    overwin uw angst stoppen met roken beter schrijven
Deze boeken zijn ook veel gerichter in de markt te zetten. Bovendien zijn mensen ( klanten) ook actief op zoek naar dergelijke titels, terwijl ze vrijwel nooit een winkel zullen binnenstappen met de vraag naar een boek over een fictief avontuur zonder dat ze hierbij een titel of auteur kennen. Het inschatten van wat op fictief gebied aan zal slaan is veel meer een kwestie van intuïtie en durf dan van berekening en marktinzicht. En dat is dan eigenlijk al niet meer commercieel te noemen. Hiermee bedoel ik dan ' iets nieuws' op fictief gebied, en niet het uitgeven van een vertaling van iets wat in het buitenland een succes was. Dan is het weer wel commercieel. @Tja Ik kwam niet verder dan een bladzijde of twintig in 50 tinten. Erg slecht geschreven. Mijn raad: lees het niet. Je eigen schrijven gaat er van achteruit. Je Engels verslechtert ook als je maanden lang met Indiërs aan de telefoon hangt. Zo werkt het hier ook.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2013 - 16:17
Ik rook niet, dus dat scheelt al een boel, neileor. Mijn angst blijft wat ik ook doe en beter schrijven...dat valt te bezien. :)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2013 - 16:18
Ik denk net als neileor dat een commercieel boek veel vaker een non- fictie boek is. Maar, dan ook met het onderscheid dat een boek op voorhand wordt geschreven als commercieel aantrekkelijk. - actueel genre, onderwerp, stijl, etc. - of een boek dat achteraf een commercieel succes werd. Zoals bijvoorbeeld 50 tinten, of dichter bij huis: Sonja Bakkers dieetboeken. Iets wat op het juiste moment wordt uitgebracht, en in het gat in de markt valt. Bij beide is promotie (lees commercie) een factor denk ik. Hoe moet een lezer anders ontdekken dat zij een boek écht gelezen moeten hebben?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juli 2013 - 19:14
......Sonja Bakkers dieetboeken. Iets wat op het juiste moment wordt uitgebracht, en in het gat in de markt valt. Bij beide is promotie (lees commercie) een factor denk ik. Hoe moet een lezer anders ontdekken dat zij een boek écht gelezen moeten hebben?
Hét grote geheim achter Sonja Bakker is volgens mij haar ex. Hij heeft haar als supersuccesvol merk in de markt gezet. Hoe heeft hij een onbekende schrijfster zo weten te hypen? Ik zou hem weleens aan de tand willen voelen hierover.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2013 - 17:29
Een commercieel boek is een boek dat potentie heeft om veel te verkopen. Als je een 'onbekende' schrijver bent, is het het belangrijkste dat je een eigen platform creeert, een groep mensen die jou volgt omdat ze jou en je verhalen interessant vinden. Dat is voor fictie-schrijvers moeilijker dan voor non-fictieschrijvers. Hier wat tips: - Definieer je niche: in welk deel van de boekenmarkt bevind je je? - Interview je lezer: waarom leest hij jouw boek? wat spreekt hem aan? wat heeft hem er toe aangezet het te lezen? zou hij het kopen? hoeveel geld heeft hij er voor over? welke andere boeken leest hij? hoe ontdekt hij nieuwe auteurs? hoe koopt hij boeken (online, boekwinkel of...) - Bepaal je doel: wanneer heb jij succes? als je boek wordt uitgegeven en in de boekwinkel ligt? als je een bepaald aantal verkoopt? als een selecte groep lezers tevreden is? als je goede reviews krijgt? - Denk na over strategieen om je lezer te bereiken. Heb je een site nodig? een blog? Moet je een deel van je verhalen en boeken gratis weggeven? Bouw een e-maillijst op om contact te houden met je lezers en maak gebruik van social media sites waar je affiniteit mee hebt. Voor de een is dat Twitter, voor de ander Facebook. Dit doe je voor de lange termijn, dus neem gerust je tijd. Als je je eigen platform hebt, kun je twee dingen doen: 1. je verhalen rechtstreeks aan je lezers leveren (soms gratis, soms betaald) en 2. een uitgever benaderen. Je bent voor hem plotseling 'commercieel interessant', omdat je een platform hebt.