Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » Wat is een commercieel boek?

Wat is een commercieel boek?

19 reacties [Laatste bericht]
Aliccia
Laatst aanwezig: 3 jaren 39 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 263

Wat is een commercieel boek?

Niet zelden hoor ik de stelling dat je boek commercieel moet zijn om uitgegeven te worden.
Is het het thema van het verhaal, is het de schrijfstijl? Het feit dat de auteur niet bekend is? Wat maakt een boek niet commercieel (ondanks het feit dat het goed geschreven is) en wanneer is het commercieel genoeg?

Reacties

Thomach
Laatst aanwezig: 2 jaren 12 weken geleden
Sinds: 4 Nov 2009
Berichten: 1721

Thema van het verhaal dat op dit eigenste ogenblik 'in' is. Denk ik.

thomaszijnstrip.com

parrot
Laatst aanwezig: 24 weken 2 uren geleden
Sinds: 1 Sep 2009
Berichten: 644

Voor mij : als het onderwerp van het boek raakvlakken heeft met interesses van een zo breed mogelijke doelgroep en het boek op een toegankelijke manier is geschreven.

Https:/www.inekefritz.com

zevenray7
Laatst aanwezig: 5 jaren 43 weken geleden
Sinds: 12 Feb 2013
Berichten: 344

Volgens mij een boek waar de lezers op zitten te wachten. Er is enkele jaar wel weer een hype aan de gang en uitgeverijen zoeken volgens mij dan iets vergelijkbaars dat zeker verkoopt, aangezien dat andere ook verkocht.

"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self."

wolfke
Laatst aanwezig: 1 jaar 39 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Berichten: 1004

Een boek waarvan de uitgever overtuigd is dat het zijn lezerspubliek zal aanspreken.

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

ThatsTheWriting
Laatst aanwezig: 4 jaren 51 weken geleden
Sinds: 4 Mrt 2013
Berichten: 10

Ik vind het vreemd. Een boek is after all iets dat je verkoopt, is dus een commercieel product, hoe je het ook bekijkt. Denk je soms
dat Dostojevski schrijft voor pure vertier? Nee, hij had schulden en moest ook geld verdienen voor zijn levensonderhoud. Natuurlijk kan je ook bedoelen met de vraag aan welke criteria het moet voldoen om genoeg commercieel te zijn. Dan vermoed ik: het heeft te maken met de zekerheid van de uitgever dat hij met het literaire werk op 'safe' staat, dat hij niet naast de winst grijpt. Het moet voor een groot publiek aanspreken, bijgevolg zich verlagen tot het gemiddelde niveau van de mensen tegenwoordig (op vlak van interesses en kennis) en aandacht vestigen op dingen die betrekking hebben tot het nu, o.a actuele thema's, technologie, het hedendaags denken (bv. het veel/weinig belang hebben voor verdraagzaamheid, gelijkheid en/of vrijheid) ...etc.
Schrijfstijl heeft weinig rol om als criterium te spelen, wat ik jammer vind, want inhoud kan op verschillende manieren verwoord worden en toch zoveel verschillende nasmaken bij de lezer achterlaten. Een personage kan uit elke mogelijke hoek beschreven worden en telkens toch anders geïnterpreteerd worden. Stijl moet niet per se de inhoud primeren voor mij, maar verdient dezelfde gelijkwaardigheid als het inhoudelijke

Give the same thing... only different

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Een boek is al commercieel: het is een uitgegeven manuscript. Er heeft al geld gestroomd.

Een manuscript moet de potentie hebben om als boek te verkopen. Dat is commercieel denken. Het gros van wat een uitgever op de markt brengt, zal niet alleen moeten verkopen, maar ook winstgevend moeten zijn. Als een uitgever denkt (en dat is zijn ondernemersrisico; geen uitgever heeft ooit zekerheid over toekomstige verkoopcijfers) dat een manuscript (na eventuele aanpassingen) een winstgevend boek zal worden, dan kun je het een commercieel boek noemen.
Uitgevers kunnen daarnaast uitgeven voor de ramsj/papierversnipperaar (kan goedkoper zijn dan het boek verkopen) of uit liefde voor de literatuur. Dat laatste kan alleen maar als er voldoende boeken wel winstgevend zijn, zodat het verlies gedekt kan worden.

Wat je als schrijver kunt doen is zorgen dat je manuscript bij de juiste uitgever terecht komt. Een uitgever die nooit kinderboeken uitgeeft, zal je kinderboek nog zo mooi kunnen vinden, maar omdat hij niet het juiste netwerk heeft, zal verkopen lastig worden.

Als je commercieel als scheldwoord ziet, dan zou je kunnen concluderen dat een commercieel boek een manuscript was dat is geschreven na marktonderzoek. Dus eerst nagaan wat goed verkoopt, en daarna een passend verhaal schrijven, met het passende thema en de passende stijl. Dit onderzoek kan eventueel worden gedaan in samenwerking met de uitgever.
Een boek kan ook gecommercialiseerd worden: pas de titel aan, pas de naam van de schrijver aan, pas de blurbs aan zodat het lijkt op wat op dat moment goed verkoopt.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Aliccia
Laatst aanwezig: 3 jaren 39 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 263

`Een boek kan ook gecommercialiseerd worden: pas de titel aan, pas de naam van de schrijver aan, pas de blurbs aan zodat het lijkt op wat op dat moment goed verkoopt.`

Ja, want als je vandaag een boek begint te schrijven en het thema na een jaar of twee niet meer in is, bestaat de kans om je werk te zien uitgegeven bijna niet meer...

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Als je commercieel schrijft, moet je zorgen dat je je boek binnen een paar maanden af hebt en het in de winkel ligt.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Tja
Laatst aanwezig: 4 dagen 16 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

Dat zal via een reguliere uitgever niet lukken. Ik moet toch die tinten maar eens lezen. Slecht boek hoor ik van menigeen, toch verkoopt het als een gek.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Aliccia
Laatst aanwezig: 3 jaren 39 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 263

Als schrijfster van een literair boek zakt mij de moed in de schoenen wanneer ik dit allemaal lees. frown

edit: Dank jullie wel voor de reacties! smile

Tja
Laatst aanwezig: 4 dagen 16 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

Welnee, Aliccia. Aan beide is behoefte.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Aliccia
Laatst aanwezig: 3 jaren 39 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 263

Dank je, Tja! Gewoon doorwerken dus wink

neileor
Laatst aanwezig: 1 jaar 21 weken geleden
Sinds: 19 Mrt 2013
Berichten: 94

Ik denk dat een commercieel boek veel vaker een non- fictie boek is.

    overwin uw angst

    stoppen met roken

    beter schrijven

Deze boeken zijn ook veel gerichter in de markt te zetten. Bovendien zijn mensen ( klanten) ook actief op zoek naar dergelijke titels, terwijl ze vrijwel nooit een winkel zullen binnenstappen met de vraag naar een boek over een fictief avontuur zonder dat ze hierbij een titel of auteur kennen.
Het inschatten van wat op fictief gebied aan zal slaan is veel meer een kwestie van intuïtie en durf dan van berekening en marktinzicht. En dat is dan eigenlijk al niet meer commercieel te noemen. Hiermee bedoel ik dan ' iets nieuws' op fictief gebied, en niet het uitgeven van een vertaling van iets wat in het buitenland een succes was. Dan is het weer wel commercieel.

@Tja
Ik kwam niet verder dan een bladzijde of twintig in 50 tinten. Erg slecht geschreven. Mijn raad: lees het niet. Je eigen schrijven gaat er van achteruit. Je Engels verslechtert ook als je maanden lang met Indiërs aan de telefoon hangt. Zo werkt het hier ook.

There is no other day or night than this.
Liber Cordis Cincti Serpente - III, 35
http://www.jemagstoppen.nl

Tja
Laatst aanwezig: 4 dagen 16 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

Dat advies hoor ik vaker. Ik zou het in het Nederlands lezen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Aliccia
Laatst aanwezig: 3 jaren 39 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 263

Ik rook niet, dus dat scheelt al een boel, neileor. Mijn angst blijft wat ik ook doe en beter schrijven...dat valt te bezien. smile

Mirandala
Laatst aanwezig: 5 weken 3 dagen geleden
Sinds: 5 Sep 2012
Berichten: 3387

Ik denk net als neileor dat een commercieel boek veel vaker een non- fictie boek is.
Maar, dan ook met het onderscheid dat een boek op voorhand wordt geschreven als commercieel aantrekkelijk. - actueel genre, onderwerp, stijl, etc. - of een boek dat achteraf een commercieel succes werd. Zoals bijvoorbeeld 50 tinten, of dichter bij huis: Sonja Bakkers dieetboeken. Iets wat op het juiste moment wordt uitgebracht, en in het gat in de markt valt. Bij beide is promotie (lees commercie) een factor denk ik. Hoe moet een lezer anders ontdekken dat zij een boek écht gelezen moeten hebben?

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

Hilde Cornelis
Laatst aanwezig: 3 dagen 31 min geleden
Sinds: 19 Dec 2011
Berichten: 1390

een commercieel boek is een boek dat je moet hebben om 'erbij' te horen
een kookboek dus

schrijven, een uit de hand lopende onderneming

neileor
Laatst aanwezig: 1 jaar 21 weken geleden
Sinds: 19 Mrt 2013
Berichten: 94
Mirandala schreef:

......Sonja Bakkers dieetboeken. Iets wat op het juiste moment wordt uitgebracht, en in het gat in de markt valt. Bij beide is promotie (lees commercie) een factor denk ik. Hoe moet een lezer anders ontdekken dat zij een boek écht gelezen moeten hebben?

Hét grote geheim achter Sonja Bakker is volgens mij haar ex. Hij heeft haar als supersuccesvol merk in de markt gezet. Hoe heeft hij een onbekende schrijfster zo weten te hypen? Ik zou hem weleens aan de tand willen voelen hierover.

There is no other day or night than this.
Liber Cordis Cincti Serpente - III, 35
http://www.jemagstoppen.nl

Jan H. Vermeer
Laatst aanwezig: 3 jaren 32 weken geleden
Sinds: 29 Jul 2013
Berichten: 3

Een commercieel boek is een boek dat potentie heeft om veel te verkopen. Als je een 'onbekende' schrijver bent, is het het belangrijkste dat je een eigen platform creeert, een groep mensen die jou volgt omdat ze jou en je verhalen interessant vinden. Dat is voor fictie-schrijvers moeilijker dan voor non-fictieschrijvers.

Hier wat tips:
- Definieer je niche: in welk deel van de boekenmarkt bevind je je?
- Interview je lezer: waarom leest hij jouw boek? wat spreekt hem aan? wat heeft hem er toe aangezet het te lezen? zou hij het kopen? hoeveel geld heeft hij er voor over? welke andere boeken leest hij? hoe ontdekt hij nieuwe auteurs? hoe koopt hij boeken (online, boekwinkel of...)
- Bepaal je doel: wanneer heb jij succes? als je boek wordt uitgegeven en in de boekwinkel ligt? als je een bepaald aantal verkoopt? als een selecte groep lezers tevreden is? als je goede reviews krijgt?
- Denk na over strategieen om je lezer te bereiken. Heb je een site nodig? een blog? Moet je een deel van je verhalen en boeken gratis weggeven? Bouw een e-maillijst op om contact te houden met je lezers en maak gebruik van social media sites waar je affiniteit mee hebt. Voor de een is dat Twitter, voor de ander Facebook.

Dit doe je voor de lange termijn, dus neem gerust je tijd. Als je je eigen platform hebt, kun je twee dingen doen: 1. je verhalen rechtstreeks aan je lezers leveren (soms gratis, soms betaald) en 2. een uitgever benaderen. Je bent voor hem plotseling 'commercieel interessant', omdat je een platform hebt.

Verdiept zich in schrijven, publiceren & verkopen.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!