Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » invloed van een uitgeverij; vanaf wanneer?

invloed van een uitgeverij; vanaf wanneer?

5 reacties [Laatste bericht]
froukje
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 4 Feb 2013
Berichten: 254

invloed van een uitgeverij; vanaf wanneer?

Lastig om zeker te weten of dit topic nog niet bestaat, dus stuur me gerust door als ik er overheen heb gelezen.

Ik heb nog geen ervaring met uitgeverijen, maar ben benieuwd vanaf welk moment het slim is om een uitgeverij te laten meedenken met je werk. Ik schrijf gedichten en denk er over een reeks dierengedichten naar een uitgeverij te sturen. Over de vorm twijfel ik nog sterk. Op dit forum las ik al dat dichtbundels momenteel zelden tot nooit worden uitgegeven. Nu kunnen mijn gedichten, mijns inziens, ook goed in de vorm van heel korte kinderverhaaltjes worden gegoten, of als een poster worden opgemaakt. (zoiets als 'Plint')
Ook wil ik graag de gedichten voorzien van illustraties en ben ik zoekende naar wat ik er bij vind passen.

Ik kan me voorstellen dat een uitgeverij me bij dit soort vragen goed kan adviseren. Is het verstandig om in een vrij vroeg stadium een uitgeverij te benaderen, zodat zij me daar bij kunnen helpen? Of zitten ze daar echt niet op te wachten en moet ik eerst zelf alles naar eigen inzicht uitwerken en uitdenken en het dan pas opsturen.

Overigens zie ik de open deur dat het in eerste instantie belangrijk is welke vorm ik mijn gedichten wil geven, maar ik ben desondanks benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Reacties

Victoria Jong
Laatst aanwezig: 2 jaren 40 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 405

Veel hangt af van uitgeverij tot uitgeverij denk ik. Bepaalde uitgevers zijn er niet mee opgezet dat je zelf alles beslist, anderen vinden het prima als je je hele concept uit de doeken doet. Misschien is het wel interessant om het niet als verplichting door te geven, maar gewoon aangeven dat jij het zo ziet, maar dat je ook open staat voor hun visie. Want zij hebben meestal wel een duidelijker zicht op het financiële plaatje en de mogelijkheden daarrond. Ik hoop dat je daar al iets mee kan smile

edit: Ik ga er bij mijn reactie wel van uit dat jouw verhaal dan al af is voor jezelf en dat jij vindt dat het klaar is voor uitgave.

froukje
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 4 Feb 2013
Berichten: 254

Ligt het erg voor de hand om in dat geval uitgevers die ik op het oog heb te bellen om te vragen hoe zij daar over denken?

wolfke
Laatst aanwezig: 1 jaar 39 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Berichten: 1004
froukje schreef:

Ik heb nog geen ervaring met uitgeverijen, maar ben benieuwd vanaf welk moment het slim is om een uitgeverij te laten meedenken met je werk.Ik kan me voorstellen dat een uitgeverij me bij dit soort vragen goed kan adviseren.

Als je werk voor jezelf 'af' is ... Ik vrees namelijk dat de uitgever pas zal meedenken als hij/zij je werk echt interessant vindt en je bijgevolg zelf -na het inzenden ervan- contacteert met goed nieuws. Advies geven aan iedereen is niet waar ze hun tijd aan besteden, maar vragen stellen staat uiteraard vrij. Ik ben benieuwd, succes!

> Op de meeste websites van uitgeverijen kan je ook wel wat terugvinden over eventuele specifieke vereisten.

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Harryhol
Laatst aanwezig: 8 weken 5 dagen geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1818

Wat Wolfke zegt, inderaad. Ga pas naar uitgevers zoeken als je werk af is.

Als die wat in je werk zien, begint ook het meedenken. De uitgever gaat dan met jou zoeken naar de beste vorm om het uit te geven. Er komt een redacteur bij die je gaat helpen met redigeren. En je mag meepraten over de vormgeving.

Voor advies over je 'werk in wording' kun je helaas niet bij een uitgever aankloppen.

marjaw
Laatst aanwezig: 6 jaren 20 weken geleden
Sinds: 24 Jan 2013
Berichten: 67

Uit eigen ervaring: zodra een uitgever je manuscript wil uitgeven gaan zij zich bemoeien met het boek, de redactierondes starten dan zogezegd. Ik weet van gevestigde auteurs dat dertien redactierondes geen uitzondering is. Bij een redactieronde moet je niet denken aan spelfouten, meer aan stijlfouten, inconsistenties in het verhaal, woordkeuze, niet lopende zinnen, niet ter zake doende verhaallijnen, open eindjes enz.. Dit wordt vaak weergegeven via de optie 'wijzigingen bijhouden.' 700 wijzigingen per 50 pagina's A-vier pitch 12 regelafstand anderhalf zijn ook normaal.
Pas als dat er allemaal uit is gaat het naar de persklaarmaker, deze haalt de spelfouten er uit.

Een uitgever moet je vooral zien als iemand die bereid is geld in jou te investeren. Deze investering moet zoveel mogelijk opleveren, hij zal dus zorgen dat hetgeen hij in investeert, zo goed mogelijk wordt lees zo commercieel interessant als mogelijk.

Everything will be all right in the end... if it's not all right then it's not the end...
www.marjawest.nl
www.egbertslent.nl

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee