Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan een Amerikaanse schrijver een Engelse uitgever hebben?

Ik schrijf een verhaal over een onbekende uitgever die de rechten bezit op een onafgemaakt boek van een beroemde Amerikaanse auteur. Het is zijn eerste boek, de auteur was toen nog onbekend. Het zou mij goed uitkomen als die onbekende uitgever Europees is, bijvoorbeeld Frans of Engels. De schrijver kan die uitgever ontmoet hebben tijdens een reis. Maar ik heb geen idee of dit mogelijk is. Weet iemand of dit wel eens gebeurt of brengt iedereen zijn boeken onder bij een uitgever in zijn eigen land?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De vraag is waaróm een Amerikaan zijn boek bij een Britse uitgever wil onderbrengen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan het wel. Het is aan de schrijver om het logisch te laten klinken dat een Amerikaans schrijver een Britse uitgever heeft. Misschien is zijn moeder Brits, speelt het verhaal zich af in de UK, hij heeft er zelf jaren gewoond (an Englishman in New York maar dan andersom), of zijn oudtante werkt op de redactie; ik verzin maar wat.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet? Hemingway was tijdens W.O. I in Europa. Toen had hij nog geen boek uitgegeven volgens mij.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt mij wel. Met internet kan alles wel tegenwoordig. Wij, als Nederlanders, kunnen toch ook gewoon een Engelstalig manuscript schrijven en digitaal naar Engelse of Amerikaanse uitgevers of literair agenten mailen? Of we daadwerkelijk worden uitgegeven is een ander verhaal, maar daar gaat het hier niet om volgens mij :P

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er wel wat gesteggeld gaat worden over de spelling bij zo'n constructie. En over de titel.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is waaróm een Amerikaan zijn boek bij een Britse uitgever wil onderbrengen.
Misschien te weinig Engelstalig lezende mensen [doelgroep] in de USA? More money? Een uitgevers-ban? Het is inderdaad een beetje vreemd. Of toch niet. Een Nederlander die een Belgische uitgever wil?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het een speciaal genre of speciaal verhaal. Een boek over vogels in de ruimte die contact maken met aliens... en wil niemand, behalve die Engelstalige uitgever, dat uitgeven :P

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Ik concludeer dat het wel kan maar dat het wel aannemelijk gemaakt moet worden. Ik denk er nog even over na.