Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Illustraties meesturen met manuscript?

Bij mijn non-fictie informatieve boek heb ik door een bevriend kunstenares tekeningen laten maken. Nu hoorde ik laatst dat uitgevers liever niet hebben dat je bij je manuscript ook die illustraties al meestuurt. Beter eerst de tekst alleen en als er interesse is, kun je in een eerste gesprek altijd vermelden dat je illustraties hebt. Ik hoor graag wat jullie hier voor ervaringen mee hebben?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De meeste uitgevers geven wel aan dat ze graag de bijbehorende illustraties zien. Op die manier krijgen zij ook een beter beeld van hoe jij je boek ziet. Stuur nooit de originelen, voor het geval die verloren zouden gaan. Ik zou zeker de illustraties meesturen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe het alleen als ze echt kwaliteit hebben. Anders maakt het een amateuristische indruk. Schrijf ook niet dat ze bevriend is, maar dat je 'een kunstenares hebt gevraagd'. Iris (illustrator en schrijver)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het ook vragen aan de desbetreffende uitgever. Dan zeg je dat je een manuscript hebt geschreven met illustraties, waarover deze gaat en of ze interesse hebben. Dan krijg je misschien meteen een contactpersoon waar je het script heen kan sturen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De meeste uitgevers geven wel aan dat ze graag de bijbehorende illustraties zien. Op die manier krijgen zij ook een beter beeld van hoe jij je boek ziet. Stuur nooit de originelen, voor het geval die verloren zouden gaan. Ik zou zeker de illustraties meesturen.
Tja, Victoria, dat vraag ik me eigenlijk wel af. Misschien bij boeken waar illustraties echt noodzaak zijn zoals prentenboeken of zo. Maar ik ik zie nergens staan dat ze illustraties willen ontvangen. Ik hoor toch van mensen dat uitgevers vaak zelf al werken met bepaalde illustratoren of in elk geval niet al van tevoren helemaal vastgepind willen worden. Zijn er geen uitgevers die hier meelezen?? Ja toch zeker? ;)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat uitgevers wanneer ze brood zien in jouw verhaal, maar het niet eens zijn met je illustraties, je wel de keuze zullen geven of je hun illustratie-ideeën wil volgen of je een andere uitgever wil zoeken. Je kan ook vermelden dat de illustraties geheel vrijblijvend zijn; dat jij er wel achter staat, maar dat je open staat voor andere meningen ook. :-)