Synopsis - plot weggeven of niet?
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum, maar denk dat ik nog wel een aantal keer terug ga komen, heel fijn al die 'lotgenoten' en nuttige info!
Onlangs heb ik een manuscript van een thriller afgerond. Ik heb erg veel pelzier gehad aan het schrijven ervan, maar nu komt een wat spannender stap; het benaderen van een uitgever. (eng!)
Ik heb me al goed ingelezen over de do's en dont's van het aanleveren van een manucript. Ik ben nu dus bezig met een begeleidende brief en een synopsis. Over die synopsis heb ik echter nog een vraag waar jullie wellicht antwoord op weten. Ik heb hiervoor nu een tekst geschreven die ook zo als flaptekst dienst zou kunnen doen, dus een omschrijving van het verhaal, de personages, de locaties etc, maar ik geef het plot niet weg, net als je dat in een flaptekst niet zou doen omdat dan alle spanning weg is. Ik zie dat iemand die in dit forum een voorbeeld-synopsis ook het plot niet heeft weggegeven en dat maakt erg nieuwsgierig en geïnteresseerd.
Maar; wil een uitgever niet gewoon het hele verhaal inclusief plot zien in de synopsis, omdat dat duidelijker is?
Ik hoop dat jullie raad weten!
Groetjes Davina
Davina, als eerst:
Hoi Davina, een uitgever wil
Davina, Spannende tijd, je
De uitgever moet wel alles
Op de verkiezingsmarkt werd
Mensen bedankt, hier heb ik
Oei dan moet ik mijn synopsis
RedRabbit schreef: Oei dan