Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Feedback gehad van uitgever....wat nu?

Onlangs heb ik het manuscript van mijn thriller voor het eerst naar een uitgeverij gestuurd. Ik heb daar uitgebreide en best wel positieve feedback van gehad. Maar nu vind ik het lastig om te bepalen wat mijn volgende stappen moeten worden. De uitgever gaf aan dat het verhaal goed in elkaar zat en dat mijn schrijfstijl goed is. Het probleem zit hem in de verhouding dialoog/lopende tekst. Mijn verhaal bestaat te veel uit dialoog en mist daardoor afwisseling. En daarnaast herhaal ik te veel in de verschillende hoofdstukken. De uitgever raadt me aan het manuscript naar een manuscriptbeoordelaar te sturen. Ik ben erg blij dat ik zulke uitgebreide feedback heb gehad, maar tegelijkertijd vind ik het nu heel moeilijk te bepalen wat te doen. Ik vraag me af in hoeverre je een manuscript op basis van de mening van één uitgever meteen moet gaan aanpassen. Of is het zinnig om het eerst ook aan andere uitgeverijen te sturen? En het gaat echt om schrijftechnische zaken als ik het goed begrijp. Ik zou hier best graag meer over leren, maar wat voor schrijfcursus of dergelijke zou ik kunnen doen om specifiek dit soort technieken te leren? Hopelijk hebben jullie wat tips om me te helpen weer verder te gaan met mijn manuscript!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik val even met de deur in huis:
De uitgever raadt me aan het manuscript naar een manuscriptbeoordelaar te sturen.
Heb je daar al over nagedacht? Dat lijkt me een zinniger investering in jouw geval dan een schrijfcursus, als de uitgeverij dat advies geeft.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ginny, Ja natuurlijk wil ik me daar ook in gaan verdiepen. Maar omdat de uitgever me meteen al concrete punten aangeeft op het gebied van schrijftechnieken die nog niet goed genoeg zijn, ben ik ook benieuwd naar tips om me daarin te verbeteren.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een kritische proeflezer die aan de hand van de gegeven feedback je manuscript eens goed onder de loep neemt? Ik zou zelf wel eerst wat doen met deze feedback alvorens je deze versie van je manuscript opnieuw naar andere uitgevers stuurt. Volgens mij bestaat er wel een grote kans dat andere uitgevers er ook zo over denken.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dat herhalen kun je denk ik zelf nu uit de voeten. Vooral als je je MS uitgeprint hebt. Pak een markeerstift (of meerdere) en ga markeren waar jij herhalingen ziet. Kom je daar zelf niet uit, maak dan gebruik van proeflezers. Die pikken herhalingen er vaak heel gemakkelijk uit, omdat ze daarover kunnen struikelen :) Overigens zijn er genoeg boeken die bijna louter uit dialogen bestaan (nou ja, da's misschien overdreven - "voor een groot deel" is misschien beter om te zeggen). Ik zou die erbij pakken en kijken hoe de schrijvers dat gedaan hebben. Waar wisselen ze wel af, waar niet - en kun je dat toepassen op jouw manuscript? Sowieso zou ik wel wat met deze feedback doen. Een uitgeverij doet niet de moeite om je dit mee te geven, als ze er niets in zien :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben erg blij dat ik zulke uitgebreide feedback heb gehad, maar tegelijkertijd vind ik het nu heel moeilijk te bepalen wat te doen. Ik vraag me af in hoeverre je een manuscript op basis van de mening van één uitgever meteen moet gaan aanpassen. Of is het zinnig om het eerst ook aan andere uitgeverijen te sturen?
Wat je schrijft is dat een redacteur van de uitgeverij het manuscript de moeite waard vond om er inhoudelijk op te reageren. Ik weet niet of je bekend ben met het fenomeen "slush pile"? Elke uitgever heeft een stapel manuscripten. Van de manuscripten die gelezen worden, krijgen de meeste een kort maar krachtig bedankbriefje in de trant van 'succes, maar wij zien er geen heil in.' In de regel wel in een iets vloeiendere bewoording. Dat zijn de manuscripten die niet voorbij een eerste vluchtige indruk zijn gekomen. Daarbij worden uitgevers steeds selectiever met wat ze uitgeven. Opvallen in de slush pile is niet meer genoeg, je moet eruit springen! Het moet en een goed verhaal zijn dat bij de uitgever past en zonder veel inspanning publiceerbaar zijn. Zelf heb ik een inhoudelijk reactie van een uitgever gekregen. Zijn advies heb ik in hoofdlijnen opgevolgd en ik heb een deel van mijn manuscript herschreven. Dat heb ik aan een manuscriptbeoordelaar beoordelaar aangeboden. Het resultaat is dat ik weer aan het herschrijven ben. Het kan natuurlijk ook aan mijn schrijfkwaliteit liggen :p . Als je meer "meningen" wilt kun je het verhaal ook bij proeflezers gezocht op deze site aanbieden. Succes

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar omdat de uitgever me meteen al concrete punten aangeeft op het gebied van schrijftechnieken die nog niet goed genoeg zijn, ben ik ook benieuwd naar tips om me daarin te verbeteren.
Kijk eens bij: Schrijfschool op dit forum. Bemachtig een exemplaar van "Het hoe" van Jan Brokken, en/of een van de andere boeken over schrijven van uitgeverij Augustus. Kijk eens op de site van http://www.shortstory.nu/ . Ton Rozeman is schrijfdocent die inhoudelijk en helder op de technieken van het schrijven ingaat. Volg de adviezen en schrijfoefeningen van deze site. Blijf vooral schrijven :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ginny, Ja natuurlijk wil ik me daar ook in gaan verdiepen. Maar omdat de uitgever me meteen al concrete punten aangeeft op het gebied van schrijftechnieken die nog niet goed genoeg zijn, ben ik ook benieuwd naar tips om me daarin te verbeteren.
Die tips kan een manuscriptbeoordelaar je geven. Ik weet een hele goeie. Als je geïnteresseerd bent, schrijf me dan even een berichtje, dan corresponderen we via de mail verder.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Volgens mij kun je drie dingen doen - en alle drie tegelijk, dat zal je niet schaden: 1. het manuscipt aanbieden bij een manuscriptbeoordelaar, 2. een goede schrijfcursus volgen, kan IRL maar ook online, bijvoorbeeld via deze site, 3. een paar goede schrijfboeken kopen - of lenen als de bibliotheek ze heeft. Ook zijn deze boeken te koop via Schrijven Online. Je hebt al behoorlijk wat credits van die uitgeverij, nu doorpakken! :thumbsup: Succes!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af in hoeverre je een manuscript op basis van de mening van één uitgever meteen moet gaan aanpassen.
Belangrijk is of je het eens bent met de feedback van de uitgever, of je vindt dat je MS met de aanwijzingen beter kan worden. Zo ja, dan ter harte nemen. Zo niet, dan niets mee doen.
Of is het zinnig om het eerst ook aan andere uitgeverijen te sturen?
Kan, maar de kans dat je heel lang moet wachten of niets hoort is heel groot (zie opmerking over slush pile). Houd er rekening mee dat iedere uitgever op andere dingen let, je kunt het daarom uitgevers niet 'naar de zin maken'. Als jij vindt (niet de uitgever) dat je manuscript nog beter kan en moet, ga het dan herschrijven. Alle drie de tips van Thérèse zijn prima.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuur het manuscript of zoveel als je kunt betalen naar die manuscriptbeoordelaar. Die technische aanwijzingen en verdere adviezen krijg je daar. Ik heb er heel veel aan gehad.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel hartelijk dank voor alle reacties! Ik ga inderdaad nu eerst nog eens zelf door mijn manuscript heen met de feedback van de uitgever en jullie tips in mijn achterhoofd. En weelicht nog met wat proeflezers erbij. En dan daarna naar de manuscriptbeoordelaar. :) En ik ben inderdaad heel trots dat ik zoveel feedback heb gehad. Ik ga weer lekker aan de slag! Bedankt allemaal!