Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Al gevraagd door uitgever, nog geen manuscript

Kortgeleden ben ik uit het niets benaderd door twee verschillende uitgeverijen om te komen praten over een boek. Ik heb nog geen letter op papier, maar schrijf wel dagelijks op mijn blog waardoor er blijkbaar interesse is ontstaan. Na de eerste rush en het gespring middenin de woonkamer, vraag ik me nu af: hoe pak ik een kennismakingsgesprek zonder manuscript aan? Ik heb hier op het forum keurig gezocht, maar (misschien over het hoofd gezien) nog niet gevonden hoe je de onderhandelingen opent wanneer er ook nog daadwerkelijk vanaf het begin geschreven moet worden. Voor zover ik weet is het niet de bedoeling om de blogposts te bundelen en moet er een compleet nieuw verhaal ontstaan. Een tipje van de sluier: het zal gaan om een autobiografisch boek. Elk advies is uiteraard van harte welkom!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zou een paar dingen willen weten: * Hoe zijn deze uitgevers bij je blog gekomen? * Wat vinden ze er interessant aan? * Waarom denken ze dat je een boek kunt / wilt schrijven? * Waar moet het boek over gaan? Ik denk dat zo'n eerste gesprek inderdaad een kennismaking moet zijn, een aftasten, een wisselwerking: wat wil / kan de een, wat wil / kan de ander, en hoe krijgen jullie dat bij elkaar? In een volgende fase zou er gepraat kunnen worden over afspraken. Wie doet wat (met betrekking tot investeren in tijd, geld, research misschien). Vormgeving, oplage, promotie en al dergelijke dingen. Maar de eerste vraag zal bij jezelf (moeten) liggen: wat wil jij met je teksten?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Thérèse! Om je vragen te beantwoorden: - blog is per toeval gevonden! - interessant is persoonlijke verhaal in combinatie met schrijfstijl - ik weet (nog) niet waarom ze denken dat ik een boek kan schrijven; ikzelf denk het in ieder geval wel :) ik vermoed de kwaliteit van de blogposts - het boek moet gaan over mijn leven; de persoonlijke ontwikkeling die ik doormaak en de manier waarop ik mezelf staande houd onder stormachtige omstandigheden Ik zal er zo open minded mogelijk heen gaan; ik was al zeker van plan hopelijk een vervolgafspraak te plannen. Wat ik wil? Schrijven! Ik wilde al uitgevers benaderen, maar werd nu gevonden. Dat gaf een giga kick - al is de weg dus anders dan verwacht waardoor ik even moet bijsturen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat is erg leuk, DoortjeOz, als het zo gaat! Veel succes! Je zou in je onderschrift een link naar je blog kunnen geven; dan kunnen wij hem ook lezen. Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci. Ik snap de nieuwsgierigheid! Voor nu: wordt vervolgd - gezien het autobiografische karakter laat ik de link nog even achterwege...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefelliciteerd! :thumbsup: Spannend hoor. Ik sluit me aan bij Thérèses post wat de inhoud van het gesprek betreft. Ook ik ben benieuwd naar het blog, als je de link kwijt wilt, lees ik het graag. Ik zou ook wel zo ontdekt willen worden. :P

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Autobiografisch kan toch alleen maar door jou geschreven worden DoortjeOz? (link=blog=toch al openbaar=ook reclame). Ik vermoed dat het zal gaan over wat voor boek zij voor zich zien en of jij kans ziet dat te schrijven, en binnen welke termijn dat redelijk zou zijn. Ik zou beide gesprekken aangaan en kijken of een van de voorstellen aansluit bij je eigen ambities. Over die aansluiting valt wel te praten hoor, het is altijd tweerichtingsverkeer. Het is ook zinvol om alvast te praten over begeleiding, hoe de redactie plaatsvindt, percentages, royalties en te kijken welke uitgeverij het meeste voor jou kan doen, qua promotie. Want als beide voorstellen over de insteek goed zijn, zou je keuze daar van af kunnen hangen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij zoiets heb ik altijd een wat-gaat-me-dat-kosten-gevoel. Een uitgever zoekt doorgaans geen contact met een blogster. Een gesprek kan geen kwaad, uiteraard. Ik zou vragen wat zij te bieden hebben i.p.v. dat zij vragen wat je ervoor over hebt.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk even bij de boekpresentatie van Esmeralda Kleinreesink. Zij is ook door een uitgeverij benaderd om een boek over haar ervaringen te schrijven. Misschien heb je er iets aan om te lezen hoe dat proces bij haar ging. Er staat trouwens een interview met haar in Schrijven Magazine van deze maand, ook interessant. http://www.schrijvenonline.org/forum/112511

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij zoiets heb ik altijd een wat-gaat-me-dat-kosten-gevoel. Een uitgever zoekt doorgaans geen contact met een blogster. Een gesprek kan geen kwaad, uiteraard. Ik zou vragen wat zij te bieden hebben i.p.v. dat zij vragen wat je ervoor over hebt.
Het komt wel eens vaker voor hoor. Blogs zijn populair, ook om te lezen en als het een onderwerp is dat in de belangstelling staat; waarom niet. Maar je moet tegenwoordig idd wel op je hoede zijn, er zijn toch een aantal publish-on-demand printboeren die omzet naar zich toe proberen te hengelen door naar elke schrijver die ze tegenkomen: 'Uw schrijftalent is ons opgevallen' te mailen. Daar is zo'n gesprek ook voor. Als ze beginnen met: 'Dit kost u inkoop slechts 11,54 per boek, als u er 50 afneemt, omdat wij elke schrijver een publicatie gunnen' dan weet je al voldoende. (grinnik, ik schreef publish on demand aan elkaar en toen stond er ineens 'publis hondemand')

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat ze een aantal van je blogs willen bundelen en/of stroomlijnen tot een doorlopend verhaal. Als ze iets anders willen, vraag je dan af of je het komende jaar, anderhalf jaar tijd hebt om veel tijd in een manuscript te steken.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ceridwen Ja, autobiografisch is uiteraard alleen door mij, maar het blog heet niet DoortjeOz op de Yellow Brick Road.. dus ik houd het nog even voor me. Ik blog dagelijks in het Engels over mijn (gezins)leven en zal gaan schrijven in het Nederlands, dus voor mij staan de forumposts vooralsnog los van het bloggen. Verder dank voor je adviezen! @ Wolfke Thx! @Tja Bloggers worden wel degelijk benaderd, met als meeste recente succes de Vlaamse Mma Zsazsa http://madamezsazsa.blogspot.nl/ die binnen 2 mnd al 3 drukken (lees 18000 ex) wist te scoren. Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt ;) @ Via Super, daar kan ik zeker wat mee.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lol, graag gedaan, al snap ik volstrekt niets van je Oz stukje :ninja: ! Never mind, was ook vast niet de bedoeling dat ik het begreep. Succes met de gesprekken!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat eerste gesprekken vaak een (vrijblijvende) kennismaking zijn: kijken wie je bent, of het klikt, iets over de werkwijze van de uitgeverij, de ideeën die jullie beiden over het boek hebben, hoe je in het schrijverschap staat, dat soort dingen. Meestal zeggen ze ook niet meteen dingen toe, dat komt vaak in een later stadium. Contracten komen vaak ook in een (veel) later stadium, als ze tevreden zijn over het boek (wat in de praktijk soms ook kan betekenen, dat als een boek toch niet is zoals ze hadden gehoopt, het niet doorgaat). Misschien dat dit nog verschilt per uitgever. Misschien kun je voor jezelf een lijstje maken met vragen die je aan de uitgevers hebt? Zoals: wat verwachten ze voor boek, hoe snel moet je het af hebben, krijg je begeleiding, hoogte van royalty's en oplage, wat doen zij aan promotie en wat verwachten ze dat jij eraan doet, dat soort dingen. En eventueel al een paar ideetjes voor je boek op papier zetten? Je kan het ook gewoon afwachten, en als je later nog vragen hebt, ze bellen of mailen. Verder hoef je na een gesprek niet meteen ja of nee te zeggen, je kan er thuis rustig over nadenken. Als je andere ideeën hebt over iets, kun je dit ook met de uitgever bespreken (het is heus niet zo dat de uitgever 'de baas' is en je precies moet doen wat hij zegt, tenslotte ben jij degene die het creatieve werk moet uitvoeren). En als je dan nog ergens over twijfelt of vragen over hebt (over de hoogte van de royalties, oplage etc. bijvoorbeeld) kun je die altijd stellen op het forum. Wat contracten betreft: lees die goed door voordat je wat tekent. Over bepaalde punten in een contract, kun je best vragen stellen of onderhandelen als het je niet redelijk lijkt, of het even navragen hier op het forum. Erg leuk voor je, ik wens je veel succes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
die binnen 2 mnd al 3 drukken (lees 18000 ex)
Is dat zo? Veel uitgevers tellen hardcover (beperkte oplage) als eerste druk, softcover (reguliere uitgave) als tweede en e-book als derde.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Veel uitgevers tellen hardcover (beperkte oplage) als eerste druk, softcover (reguliere uitgave) als tweede en e-book als derde.
Waar heb je dat gehoord / gelezen? Ik ben benieuwd; ik ken dat telsysteem niet, gezien een e-book ook geen druk kent. Maar 't kan zijn dat ik bijgepraat moet worden? @ DoortjeOz: Als je blog te vergelijken is met dat van Mme Zsazsa heb je wat in je mars! Deze blog is een half tijdschrift, en wat Mme schrijft, is sowieso het bewaren waard - dus een boek waard.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel uitgevers tellen hardcover (beperkte oplage) als eerste druk, softcover (reguliere uitgave) als tweede en e-book als derde.
Waar heb je dat gehoord / gelezen? Ik ben benieuwd; ik ken dat telsysteem niet, gezien een e-book ook geen druk kent. Maar 't kan zijn dat ik bijgepraat moet worden?
Van Jurgen Snoeren of Bas Vermond of een van de andere vele twitteraars die professioneel heel actief zijn in de boekenbranche (met name als medewerker van of adviseur voor uitgeverijen).

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd, DoortjeOZ, dat lijkt me bijna 'a dream come true.' Je zegt dat je in het Engels (ozzie? :-) ) 'blogged' en begrijp ik het goed dat een Nederlandse uitgever(s) daar op heeft gereageerd? Heel veel succes met toekomstige ontwikkelingen :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties; fijn om dit even 'zomaar op tafel te kunnen leggen' hier. @ Thérèse: Ha, ik ben geen Mme Zsazsa, ik kan alleen maar zinnen bouwen en geen patronen tekenen of menu's schrijven ;) @ Sabarinde: Ik blog inderdaad in het Engels en de uitgever(s) is Nederlands.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Veel uitgevers tellen hardcover (beperkte oplage) als eerste druk, softcover (reguliere uitgave) als tweede en e-book als derde.
Waar heb je dat gehoord / gelezen? Ik ben benieuwd; ik ken dat telsysteem niet, gezien een e-book ook geen druk kent. Maar 't kan zijn dat ik bijgepraat moet worden?
Van Jurgen Snoeren of Bas Vermond of een van de andere vele twitteraars die professioneel heel actief zijn in de boekenbranche (met name als medewerker van of adviseur voor uitgeverijen).
Dank je. Ik heb de betreffende tweets / blogs nog niet gezien / gevonden. Dat is hier eigenlijk ook off-topic.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes. Maar let wel op dat ze wel goede uitgevers zijn. Ik zelf heb ook een blog en 2 uitgeverijs hadden mij ook gemaild. Maar ik had niet een lekkere gevoel over hun. Praat en vraag zou ik dan maar zeggen. Succes.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel uitgevers tellen hardcover (beperkte oplage) als eerste druk, softcover (reguliere uitgave) als tweede en e-book als derde.
Waar heb je dat gehoord / gelezen? Ik ben benieuwd; ik ken dat telsysteem niet, gezien een e-book ook geen druk kent. Maar 't kan zijn dat ik bijgepraat moet worden?
Van Jurgen Snoeren of Bas Vermond of een van de andere vele twitteraars die professioneel heel actief zijn in de boekenbranche (met name als medewerker van of adviseur voor uitgeverijen).
Dank je. Ik heb de betreffende tweets / blogs nog niet gezien / gevonden. Dat is hier eigenlijk ook off-topic.
Allez hè! Allez-y http://twitter.com/#!/jsnoeren http://twitter.com/#!/BVermond

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Jommeke, dank je voor de links. Ik had de mannen al opgegoogeld, maar (nog) niet de betreffende informatie gevonden over eerste, tweede en derde druk.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het eerste gesprek is achter de rug. Ik wilde het toch even laten weten hier, aangezien jullie zo betrokken hebben gereageerd. Tijdens het gesprek zijn we tot een gezamenlijk concept voor een boek gekomen, dat ik nu ga uitwerken. Ik heb sowieso via de uitgever een redacteur tot mijn beschikking gekregen - wat ik op zich al een geweldige luxe vind! - die me van concept tot volledig manuscript zal gaan begeleiden. Bij 3/4 manuscript volgen de contractbesprekingen, tot die tijd wordt er op goed vertrouwen gewerkt. De uitgever gaf aan dat ze in deze tijden niet meer op basis van een concept alleen een contract aanbieden. Ik ben zelfstandig ondernemer en kon me hun uitgangspunt volledig voorstellen. Dit is natuurlijk voor beide partijen een risico, waarbij ik vooral de 'gratis' professionele begeleiding een enorm pluspunt vind. Het gesprek tilde me werkelijk boven mezelf uit, en het concept zoals het er nu staat had ik in mijn eentje niet durven bedenken. Te weten dat er een partij is die hier al in deze fase mogelijk brood in ziet, geeft de burger heel veel moed! Morgen gesprek nummer twee, wordt vervolgd dus...