Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

online publiceren

Heb jij je werk wel eens online gezet?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
KevinK, ik verwacht wel dat je iets meer informatie geeft als je een vraag stelt. Waarom wil je dit weten? Heb je zelf wel eens iets online gezet? Kortom, iets meer dan één regel tekst. Dat coorkomt ook een heel rommelig topic dat alle kanten op schiet.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik bedoel of je een zelfgeschreven boek online zou zetten, zodat mensen het kunnen lezen. Zo omzeil je lastige uitgevers. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan overigens. Maar was benieuwd naar jullie mening hierover.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indien je de keuze hebt tussen online publiceren en publiceren in druk, dan verkiest het tweede de voorkeur. Tenzij je tegendraads bent zoals ik en er niet wakker van ligt of je a) wel wordt gelezen b) je er iets aan verdient... Waarom 'normaal' publiceren de voorkeur geniet, kan je ook terugvinden in andere topics. Veel lezers lopen eenvoudigweg niet warm voor online publicaties en beginnen er zelfs niet aan. Een veelgehoord argument is dat niks het gevoel kan vervangen van een boek in de handen. Persoonlijk lees ik liever van een ipad omdat het lettertype zo flexibel is, de bladwijzers automatisch zijn en je in je koffer geen ruimte verliest als je een extra boek wilt meenemen. Maar je moet geen mensen proberen te overtuigen die op voorhand al hebben beslist dat het niet hun ding is... Als je dus veel mensen wilt bereiken, dan geniet online publiceren niet de voorkeur. Hou er rekening mee dat dit de huidige situatie is. In het begin van het gsm-tijdperk dacht ook niemand dat er evenveel gsm's gingen zijn als er mensen zijn. Aan de andere kant zou ik een uitgever ook niet 'lastig' noemen. Eerder veeleisend omdat ze er natuurlijk voor moeten zorgen het product rendabel is. Vanuit hun eigen buikgevoel en ervaring zullen ze dikwijls veranderingen en eisen opleggen waar je het als auteur niet altijd mee akkoord bent. Ze hebben misschien niet altijd gelijk, maar onderschat niet de meerwaarde van hun opinie of hun werkmiddelen. En dan als laatste (en wat eigenlijk de vraag was). Online publiceren is geen gemakkelijkere manier om gepubliceerd te geraken. Als je het van a tot z zelf wilt doen, dan moet je bereid zijn om zelf je ISBN aan te vragen, zelf je layout te verzorgen, zelf de sites te zoeken waarop je kan publiceren enzoverder... Wil je dat iemand het voor je doet, dan kom je automatisch weer terug bij een (online) uitgever. En hun eisen...

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf op vrijwillige basis columns voor twee websites, maar ik zou er niet gauw voor kiezen een boek online te publiceren om een "lastige uitgever" te omzeilen. Ik wil juist een contract bij die uitgever! Mocht dat niet lukken (ik weet dat de kans gering is), dan probeer ik het nog een keer.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
is het niet dat online ook versies staan van boeken die zijn afgekeurd door de uitgevers?? ik denk dat mensen misschien die indruk kunnen krijgen, als ze het weten het is volgens mij beter om de uitgeversrichting te kiezen. zo weten de mensen echt dat je boek er is

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel "deleted scenes" tegengekomen, Liana. Stukken die uit het boek zijn geknipt, soms omdat ze niet goed genoeg waren, of omdat ze niet in de hoofdplot thuishoorden, maar vaak ook omdat het boek een bepaalde maximumlengte mocht hebben. Is dat wat je bedoelt?