Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijst met aantal verkochte exemplaren?

Hi! Er zijn tal van lijsten waarin de best verkopende boeken worden gepresenteerd. Maar zelden zie ik daarin een weergave van het aantal exemplaren. Neem bijvoorbeeld deze website: http://www.cpnb.nl/bs/ Hoeveel exemplaren zijn er nu van Koorts van Saskia Noort, Bonita Avenue van Peter Buwalda, of De vliegenvanger van Ravelli verkocht? Heeft iemand een idee waar je dat kan vinden? En wanneer is er sprake van een best-seller? Om hoeveel exemplaren hebben we het dan? Bedankt!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik vragen waarvoor je die cijfers nodig hebt? Als je journalist bent, bel je gewoon de uitgevers in kwestie op. Als je geen journalist bent ook, maar de kans is dan kleiner dat je oplagecijfers krijgt.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn die cijfers vertrouwelijk en strooien uitgevers (en schrijvers) er niet graag mee rond. Om toch een idee te krijgen: in het boek 'Droomdebuut' staan de (globale) verkoopcijfers van een aantal bekende, succesvolle debutanten. Zie: http://www.droomdebuut.nl/

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst, bedankt voor jullie reacties. De motivatie of liever gezegd de interesse achter de vraag zit hem in de term 'marketingterm' best-seller. Is dat relatief ten opzichte van verkoopcijfers van anderen? Is er een nominale grens voor het aantal verkochte exemplaren? Vast staat dat het om verkopen gaat anders moet het niet 'seller' genoemd worden. Toch raar dat die cijfers er niet zijn. (Judy, ik ga je link nu nader bekijken...) Reacties blijven welkom.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
http://en.wikipedia.org/wiki/Bestseller Had je deze site al geraadpleegd, er staat veel lezenswaardigs op. Er geldt m.i. geen nominale grens, het betekent letterlijk "best verkopend". Dat de term bestseller geldt als relatief begrip t.o.v. het aantal verkochte boeken van anderen lijkt mij duidelijk. Het zijn echter niet altijd de uitgevers die geraadpleegd worden over verkoopcijfers, ook de boekhandel speelt daarin een belangrijke rol. Het Centraal Boekhuis (doorgeefluik tussen auteur/uitgever en boekhandel) zou bijvoorbeeld met één druk op de knop alle verkoopcijfers moeten kunnen zien, maar die gaan ze natuurlijk met jou niet delen. Zelfs bij een knaller als Harry Potter moet men natte-vingerwerk gebruiken, waarbij het cijfer van 45 miljoen exemplaren gehanteerd wordt. Niemand weet echter zeker of dit klopt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie beslist er dan welk boek een bestseller is, of is dat puur reclamepraat? Ik dacht altijd dat het zoiets als een gouden plaat was, waarbij je X aantal exemplaren verkocht moet hebben. Ik begrijp ook eerlijk ook niet waarom dat bij een goede verkoop geheim zou gehouden moeten worden? Als je maar 100 exemplaren van je meesterwerk verkocht hebt, snap ik dat je dat liever niet zegt, maar bij een bestseller ben je toch juist trots op het aantal verkochte exemplaren?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hekate: Ik zat ook te denken aan het goudenplaatconcept. Alleen gaat de vergelijking in boeken niet geheel op omdat boeken verschillende verkoopprijzen hebben... een goedkoop boek wordt wellicht vaker verkocht en zodoende sneller een best-seller (verkoopprijzen moeten dan gestandaardiseerd worden). Toch een aardige discussie geworden. Ik stel mijn definitie best-seller op 100.000 verkochte exemplaren van minimaal 10 euro per stuk. De discussie zet zich voort...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boah, je noemt het een "discussie", maar ik zie daar weinig van. Je reageert namelijk helemaal niet op alle links die je aangeboden worden. Daarnaast: jouw definitie klopt niet omdat een bestseller 10 exemplaren kan tellen als de nummers 2 t/m 10 op een bepaalde bestsellerslijst binnen een bepaalde periode 1 tot en met 9 verkochte exemplaren telt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Likt me heel simpel: de naam zegt het al! Een boek dat op nummer een staat in de lijst met verkochte boeken is op dat moment de "bestseller"... komt er na verloop van tijd een ander boek op nummer een dan is dat de bestseller van dat moment.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De term bestseller is verzonnen door een marketingdeskundige die doorhad dat mensen graag iets kiezen dat door anderen ook leuk/mooi/interessant gevonden wordt. Het zegt dus helemaal niets over objectieve aantallen en er is bij mijn weten in Nederland ook geen vastgesteld quotum dat bepaald of een boek als bestseller mag worden aangekondigd (zoals in de muziekindustrie wel het geval is, hoewel ook daar de inflatie behoorlijk heeft toegeslagen). Sterker nog: als een bekende schrijver met een nieuw boek komt, dan wordt dat vaak al als bestseller aangekondigd, terwijl dat boek zich nog wel moet bewijzen, maar misschien is dat omdat uit de bestellingen uit het boekbedrijf al duidelijk is dat dat gerechtvaardigd is.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt ook heel erg aan het genre. Bij een gedichtenbundel is een verkoop van 2000 al snel een bestseller. Bij een thriller is dat een geflopt boek.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is inderdaad geen vastgesteld aantal, maar in de praktijk spreek je in ons kleine taalgebied vanaf zo'n 10.000 exemplaren al wel van een 'bestseller'.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat hangt dus wel van het genre af, Kiksgreggel. Zie ook de posting van Netty. Ik vind 10.000 exemplaren van een thriller inderdaad een bestseller, maar 9.900 exemplaren ook.