Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ontvangstbevestiging BoF

Hallo iedereen. Ik ben nieuw hier en ik had eigenlijk een vraagje over BoF. Ik heb mijn eerste manuscript bij hen ingezonden maar nog geen ontvangstbevestiging gekregen na enkele dagen. Ik vroeg me af of iemand wist of dit normaal was of dat ik misschien het eens opnieuw moet sturen. Dit is mijn allereerste keer om te proberen mijn manuscript bij een uitgeverij uitgegeven te krijgen, dus ik ben op het moment erg nerveus. groetjes 16:45: Wow BoF is wel erg vriendelijk en behulpzaam. Ik kreeg onmiddellijk antwoord en informatie over de ontvangstbevestiging en hoe het in zijn werk ging. Bedankt iedereen die gereageerd heeft!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echte uitgevers sturen doorgaans geen ontvangstbevestiging voor ongevraagde manuscripten. Het enige wat je kan doen na het inzenden is afwachten. Bij echte uitgevers zal het meestal zeker drie en vaak zes maanden duren voor je een reactie krijgt. Vragen of ze al wat weten is de beste manier om jezelf als amateur te presenteren. Hoe dat zit bij Books of Fantasy, weet ik niet. Het is wel een ander beestje, waarbij de schrijver in elk geval meebetaalt aan de uitgave. In dit geval zou ik dan ook simpelweg even mailen om te vragen wat de procedure is. Wie betaalt bepaalt, immers :-)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Beertje1990: een paar maanden geleden heb ik ook een mail gestuurd naar BoF. Ik heb alleen (vergeleken met jou situatie) niet mijn manuscript verstuurd, maar ik stelde de vraag als ze wellicht interesse hadden om mijn manuscript te lezen. Samenvatting van het verhaal had ik uiteraard als bijlage mee verstuurd. Tot nu toe heb ik nog geen antwoord daarop terug gekregen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgever is niet altijd even vlot in het controleren van z'n mail en er schijnt daar ook veel spam binnen te komen. Op de contactpagina staat ook de mail van Jos. Por hem anders even met de vraag, dus niet gelijk de boel meesturen, maar even porren of hij Alex wakker wil schudden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me dat je dit beter bij de betreffende uitgevers na kunt vragen dan bij ons. Ze bijten doorgaans niet.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles is in orde! BoF was erg vriendelijk en behulpzaam. Ik ben benieuwd wat ze zouden vinden van mijn manuscript. We zullen zien hé.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, dat is een snelle reactie! Fijn om te horen dat BoF erg vriendelijk en behulpzaam was. Eens kijken als ze ook op mijn mail reageren.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Echte uitgevers sturen doorgaans geen ontvangstbevestiging voor ongevraagde manuscripten.
Afgezien van wat je onder echte uitgevers verstaat, heb ik nog nooit anders meegemaakt dan dat ze wél een ontvangstbevestiging sturen. Ik vind bijvoorbeeld De Bezige Bij een echte uitgeverij, en Querido ook.
Het enige wat je kan doen na het inzenden is afwachten. Bij echte uitgevers zal het meestal zeker drie en vaak zes maanden duren voor je een reactie krijgt.
Klopt. Een reactie in de zin van afwijzing of contact.
Vragen of ze al wat weten is de beste manier om jezelf als amateur te presenteren.
Klinkt boud en hoeft niet. Je mag na verloop van tijd best informeren of men iets ziet in het manuscript. Feit is tegelijkertijd dat wanneer men iets ziet in je manuscript, je zeker antwoord krijgt, meestal in de vorm van persoonlijk contact via de telefoon. Stuur je telefoonnummer dus altijd mee.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Echte uitgevers sturen doorgaans geen ontvangstbevestiging voor ongevraagde manuscripten. Het enige wat je kan doen na het inzenden is afwachten. Bij echte uitgevers zal het meestal zeker drie en vaak zes maanden duren voor je een reactie krijgt. Vragen of ze al wat weten is de beste manier om jezelf als amateur te presenteren.(...)
Nee joh, zo zit het helemaal niet, zeg. Je snapt er niets van, geloof ik Echte uitgevers die geen ontvangstbevestiging sturen, die classificeer ik onder onfatsoenlijk, lomp en asociaal en krijgen in ieder geval geen kans meer te verdienen aan mijn bestsellers. Echte uitgevers die er een half jaar over doen mij een reactie te sturen, die benader ik een volgende keer persoonlijk met de vraag of ze even willen aangeven of er interesse bestaat (zo fatsoenlijk ben ik dan toch weer) want als dat niet is, dan is hun kans verkeken. Vragen of ze al wat weten is een doodgewone manier om iets te weten te komen, dat is voor de schrijver van bestsellers net zo gewoon als voor de amateur die zijn eerste ms heeft ingestuurd. Ik heb in april mijn debuut bij BOF uitgebracht, dus ik heb een en ander van BoF meegemaakt en wat ik kan zeggen, is dat Alex en Jos voor iedere individuele schrijver, de goedwillende amateur of semi-professionele auteur hun stinkende best doen. En dat het vooral deze persoonlijke aanpak is, die zo goed werkt. Ik ben inmiddels door mijn eerste druk heen en de tweede druk is in de maak dus ik heb mijn inleg terugverdiend, inleg die ze hard nodig hebben als beginnende échte uitgeverij. :D