Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekvoorstel/teaser e-mailen naar uitgeverijen

Wordt dit gedaan, of beter gezegd, heeft dit zin? Gaat om een 20tal pagina's, één pagina synopsis en korte inhoud, de rest enkele goedgekozen fragmenten. Zeker geen berg papier dus. Iemand ervaring mee, met een welbepaalde uitgeverij die elektronische kopij verwelkomt?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de meeste uitgeverijen staat op hun website wel aangegeven hoe en wat ze willen dat je instuurt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan een goede manier zijn, maar wel altijd even van tevoren vragen (als het niet op de site staat). Zo ben ik ook bij mijn uitgever binnengekomen. Gewoon proberen, maar je moet natuurlijk wel zeker weten dat je in staat bent om het verhaal af te schrijven.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En binnen de tijd dat de uitgever dat wil. Mij werd het afgeraden omdat ze 'als ze enthousiast zijn graag snel de rest willen' en dat kon ik met alles wat ik verder moest doen gewoon niet beloven. Dus ik ben nog steeds aan het afschrijven.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou het verhaal al niet min of meer af zijn? Oscar schrijft immers 'de rest enkele goedgekozen fragmenten'.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal is inderdaad 'af', dat wil zeggen, het is uitgeschreven (maar is het ooit af? dat is wat anders) Dus ja, zou wel snel de rest kunnen bezorgen. Op websites zie ik uitgeverijen niet snel 'ja, mail maar wat door' zetten, want dan crashed hun server ongetwijfeld. Gewoon proberen zeker, alle beetjes helpen

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, niet gewoon proberen. Als er niet staat dat je het ook per mail kunt verzenden, wordt het zeker niet op prijs gesteld/bekeken (sommige uitgevers vermelden nog expliciet dat ze géén manuscripten per mail willen). Uitgevers die het wél willen, vermelden het. Zoek gewoon de uitgevers die bij je werk passen en kijk op hun site hoe ze het aangeleverd willen hebben. Er zijn enkelen bij wie het ook per mail kan, zoals The House of Books, maar dat je iets per mail kunt versturen, moet geen reden zijn om voor een bepaalde uitgever te kiezen. Is het niet duidelijk, dan kun je het hen vragen. Als je alleen een eerste stuk en synopsis verstuurd, kun je in bijgaande brief vermelden dat je de rest van het manuscript desgewenst ook kunt opsturen als ze interesse hebben. Dan weten ze meteen dat je een heel manuscript hebt liggen en geen onaf werk.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Geus accepteert (-de) boekvoorstellen per mail. Goede ervaring mee (dwz: een redactie leest het en reageert snel).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het helemaal af hebt, zou ik gewoon de eerste hoofdstukken sturen (zoals de meeste uitgeverijen vragen) of het hele manuscript. Als je alleen "goedgekozen fragmenten" stuurt, geef je eigenlijk aan dat dat de beste stukken zijn en dat de rest minder is (en dat je die dus liever niet laat zien).