Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefhulp voor 11-jarige

Hallo. Ik ben Joël, 11 jaar en ik schrijf thrillers voor volwassenen. In andere topics stonden ook zulke dingen maar ik heb eigenlijk hulp nodig voor het uitgeven. Als ik bij een uitgever kom aanlopen met mijn leeftijd en genre ben ik bang dat ze me gelijk afkeuren. Is dat zo of is dat niet zo? Groetjes Joël

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat hangt voornamelijk van je werk af, Joël. Ik zelf zou direct een stuk gaan lezen als ik iets opgestuurd kreeg van een elfjarige die geschreven had voor volwassenen. Ik ben heel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mensen van jouw leeftijd is dat wel moeilijker. Ik denk zelfs een beetje onmogelijk! Maar nu bestaat deze uitgeverij: http://www.boekscout-yo.nl/. Speciaal voor kinderen die een boek hebben geschreven, maar te jong zijn om het bij een ''echte'' uitgever te laten uitgeven.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh bedankt, maar publiceren ze dan ook gewoon thrillers geschreven door kinderen? Anders heb ik er nog niks aan.
Daar kun je natuurlijk alleen maar achterkomen als je zelf contact met ze opneemt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh bedankt, maar publiceren ze dan ook gewoon thrillers geschreven door kinderen? Anders heb ik er nog niks aan.
Hun publiceren echt alles. Gewoon contact opnemen, het zal je lukken ;).

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh bedankt, maar publiceren ze dan ook gewoon thrillers geschreven door kinderen? Anders heb ik er nog niks aan.
Hun publiceren echt alles. Gewoon contact opnemen, het zal je lukken ;).
Zij. ;)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle tips en informatie. Ik heb al op boekscout yo rondgekeken maar er staat niet dat je er aan verdiend. Ik heb op boekscout gekeken en daar stond dat je zoveel procent krijgt. Is dat bij boekscout yo ook zo?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij bent 11. Uitgeven bij Boekscout kan jou/jouw ouders dus, véél geld gaan kosten! Betrek hen hierbij. laat hen dit lezen! Als jouw boek potentie heeft, biedt het dan aan bij een fondsuitgever. Als die er wat in zien, geven die jou een redacteur om eventuele dingen te herschrijven. Zoek in de bieb naar uitgeverijen die Thrillers uitgeven van NL-schrijvers en benader die. Bij hen loop je iig zelf geen financieel risico, bij POD-uitgevers zitten nogal eens adders onder het gras. Royalty's bij een echte uitgeverij zijn standaard 10% en uh, hou je ons aub op de hoogte? Ik duim iig voor je! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bedoelt zo'n uitgeverij als Anthos, waar Saskia Noort, Esther Verhoef e.d. zitten. Alleen de site ziet er al beter uit en die schrijvers zijn erg bekend. Als ik het verhaal af heb en andere mensen vinden het goed ga ik het daar proberen

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik dacht dat je het al af hád. Je schreef: ik schrijf thrillers voor volwassenen, en: ik heb hulp nodig voor het uitgeven. :?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janheij bij Boekscout Yo staat met grote letters dat het GRATIS is. Waarom denk je dan dat het veel geld gaat kosten? Ik denk eerlijk gezegd dat je daar op dit moment meer kans maakt dan bij een uitgever die 'volwassenen' uitgeeft. Misschien is dat anders als je vijftien bent of zo. Dan heb je alweer 4 jaar meer geoefend met schrijven! Maar nu zou ik het nog niet via hen proberen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Plaats eens een stukje bij proeflezen. Ik ben erg benieuwd. Bovendien kunnen de ervaren schrijvers je dan beter adviseren op het gebied van schrijfstijl en zo. Vindt je dat iets te spannend, dan kun je een oproep plaatsen (onder oproepen) voor een wat persoonlijker advies. Er is vast wel iemand hier met ervaring, die kan zien of je er al 'klaar' voor bent. Succes!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Zjors: ik weet niet, hoor. Er is op de site een gedeelte voor kinderen, en een voor de ouders. Alleen in het gedeelte voor de kinderen staat dat het 'je geen cent kost'. In het oudergedeelte wordt gesproken van werkwijze en contract en dergelijke. Weet jij hoe de werkwijze is, en wat in het contract staat? Ik zie namelijk op de site heel veel boeken, door kinderen geschreven. Dat kan toch niet 'zonder dat het een cent kost'? Misschien slaat het op punt negen van: http://www.boekscout-yo.nl/hoe.asp Daar staat dat het eerste exemplaar voor de jonge schrijver is: een cadeautje van Boekscout Yo! Zou dat niet het gratisse zijn? Dat cadeautje? Dat kost het kind inderdaad niets. Maar verder kan ik me niet indenken dat je bij Boekscout gratis een boek kunt laten maken. Het gaat vast op basis van ... mijnietbekend / staatnietopdesite. P.S. http://www.boekscout-yo.nl/Algemene_Voorwaarden_B… Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden. Toch wel even goed nakijken. Zaak voor de ouders.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heeft Jennifer Wegman, van dit forum, bij Boekscout Yo gepubliceerd. Misschien kan je bij haar informeren, jopiedopie.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boekscout kost je niets, maar levert je ook weinig tot niets op. Het enige wat ze van je vragen, is dat je 40 emailadressen aanlevert, aan welke zij vervolgens een aankondiging mogen sturen. Daaruit hopen ze voldoende bestellingen te halen om de kosten te dekken. Ook weten ze uit ervaring dat de schrijver zelf een aantal exemplaren zal afnemen. In dat geval kost het je dus wel geld. Ze gaan pas over tot drukken, wanneer er 15 (geloof ik) exemplaren zijn besteld. Wanneer je een vrij grote familie hebt, dan kom je wel aan dat aantal. Boekscout vraagt geen eigen investering. Zij investeren zelf ook nauwelijks in jouw boek. Alle promotie moet je zelf doen. Royalties zijn geloof ik ook rond de 10% De boeken liggen voor een vrij hoge prijs in hun virtuele etalage. Grote verkoopaantallen moet je dan ook niet verwachten. Voor een beginnend schrijver is dit best een aardig opstapje. Maar je moet er wel voor zorgen dat je een achterban hebt. En het contract nooit voor al te lange tijd ondertekent, want je zit voor dat boek wel aan hen vast. Zij willen standaard een contract voor een jaar (bij volwassenen tenminste) Zo ging het vorig jaar. Heel talentvolle schrijvers gaan natuurlijk direct met een reguliere uitgever in zee! :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent nooit verplicht om je leeftijd te vermelden... Ik wil eigenlijk eerst eens zien hoe je schrijft (kun je iets bij proeflezen plaatsen?) en je op basis daarvan advies geven. Leeftijd is namelijk hartstikke onbelangrijk, het gaat om de kwaliteit van het werk. Daar zal een uitgever je ook op beoordelen. :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je krijgt een boek gratis. Daar staat wel correctie-exemplaar op. Zonder een bestelling gaan ze echt geen boeken maken. Ik kijk ook uit naar een stukje van jou bij proeflezen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent nooit verplicht om je leeftijd te vermelden...
... behalve bij Boekscout Yo, omdat ze daar geen manuscripten van volwassenen aannemen ;-) Ik kan me nauwelijks voorstellen dat volwassenen bij Boekscout Yo gaan zoeken naar een leuk boek van een auteur die ze niet kennen. Ik vermoed dat de doelgroep daar vooral uit leeftijdsgenoten van de schrijvers bestaat.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
... behalve bij Boekscout Yo, omdat ze daar geen manuscripten van volwassenen aannemen ;-) Ik kan me nauwelijks voorstellen dat volwassenen bij Boekscout Yo gaan zoeken naar een leuk boek van een auteur die ze niet kennen. Ik vermoed dat de doelgroep daar vooral uit leeftijdsgenoten van de schrijvers bestaat Ik denk dat die kinderen geen volwassenenboeken lezen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net je proefleestopic gelezen en raad je Boekscout Yo aan. Waarom? Op basis van dit zinnetje: "Verwacht niet een perfect iets aangezien ik nog maar 11 ben." Dat kun je tegen een uitgever niet zeggen. Je moet echt achter je manuscript staan als je het naar een reguliere uitgever stuurt. Daarom denk ik dat je beter eerst ervaring met Boekscout op kunt doen. Ondertussen veel oefenen en kijken of je over een aantal maanden of jaren wat zelfverzekerder bent geworden.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een vraag voor je, jopiedopie. Waarom wil je een verhaal voor volwassenen schrijven? Het lijkt me veel leuker om over iets te schrijven dat dichter bij jouw belevingswereld zit. En dan hoeft het helemaal geen kinderverhaal te worden, maar het kan bijvoorbeeld een spannend young-adult verhaal worden, waarin de personages rond de 13 jaar zijn. Ik denk namelijk dat het voor een elfjarige erg lastig is om zich in volwassenen te kunnen verplaatsen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Spirit:Hoe zou je mijn verhaal vinden als dat "Verwacht niet een perfect iets aangezien ik nog maar 11 ben." weg is? @Via:Ik lees ook al volwassenen thrillers en daar kan je ook veel meer in moorden e.d. Dat vind ik leuker want in jeugdboeken wordt het soms een beetje saai. Daar kan je geen gruwelijke moorden indoen want dan wil geen boekhandel het verkopen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik lees ook al volwassenen thrillers en daar kan je ook veel meer in moorden e.d. Dat vind ik leuker want in jeugdboeken wordt het soms een beetje saai. Daar kan je geen gruwelijke moorden indoen want dan wil geen boekhandel het verkopen.
:D

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Via:Ik lees ook al volwassenen thrillers en daar kan je ook veel meer in moorden e.d. Dat vind ik leuker want in jeugdboeken wordt het soms een beetje saai. Daar kan je geen gruwelijke moorden indoen want dan wil geen boekhandel het verkopen.
Als je het stempel '14+' op een jeugdboek plakt, dan kom je al een heel eind. Ik heb de meest gruwelijke dingen (mishandeling, moord, zelfmoord) gelezen in jeugdboeken. Reken maar dat ook 11-, 12- en 13-jarigen dat zullen lezen. Jij leest tenslotte zelf ook volwassen thrillers.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar gaan mensen mij dan nog serieus nemen. Een jongen van 11 jaar die gruwelijke boeken schrijft waar achttienjarigen misschien niet eens van kunnen slapen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak je niet druk om je leeftijd ;)...als jij vertrouwen heb ik het verhaal en volwassen mensen het ook goed vinden (dan niet je familie en zo), dan zit het wel goed. Als de uitgever dan nog niks wil omdat je 11 bent, nou dan zijn ze gek :P.