Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eigen boek, 16 jaar

Hallo allemaal, Ik ben bezig met het schrijven van een boek en wil het naar een uitgever sturen op het moment dat het af is. Ik weet niet of ik al alle rechten heb om een boek uit te geven, want ik ben 16 jaar (weet niet of je 18 moet zijn?). Maar goed, ik zou ook graag willen weten welke uitgever het meest geschikt is om mijn manuscript naartoe te sturen. Ik schrijf een fictief boek dat zich afspeelt op een andere planeet (denk niet aan Science Fiction!). De beschavingen op die planeet lijken op de Romeinse en middeleeuwse beschavingen van de aarde. Er komt geen magie in voor. Het boek volgt de reis van een jongen die vecht tegen het kwaad en op zoek is naar de waarheid. In feite ben ik dus een fantasy aan het schrijven, maar dan zonder magie en monsters. Het speelt zich af in een alternatieve klassieke wereld. Welke uitgever past dan het meest bij dit genre? Verder heb ik gelezen dat het wel een half jaar kan duren voordat een uitgever eindelijk contact met je opneemt over je ingezonden manuscript. In de tussentijd zou ik het fijn vinden om niet stil te blijven zitten. Ik zit eraan te denken om het boek wellicht in eigen beheer uit te geven totdat een echte uitgever mijn boek wil uitgeven. Kan dat, of kan ik dan niet meer een echte uitgever het boek laten uitgeven? Ik heb bijvoorbeeld bij boekscout.nl gezien dat je in eigen beheer kan uitgeven. Is dat aan te raden? Indien het aan te raden is om je boek in eigen beheer uit te geven totdat een uitvinder met je in zee wil, is het dan verstandig om het te laten printen of te laten drukken? En waar kan dat voor een gunstige prijs? Best veel vragen denk ik, en er zullen me binnenkort vast nog wel een aantal te binnenschieten. In ieder geval zou ik het enorm waarderen als iemand me een beetje op weg kan helpen... Edit: Nog één vraag: Moet ik het manuscript nu al opsturen naar een uitgever (of naar verschillende uitgevers)? Of moet ik wachten totdat ik het boek helemaal af heb? Ik ben nu ongeveer op 2/3 van mijn boek.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie. Daar vind je een antwoord op al je vragen. Eigen beheer zou ik als 16-jarige zeker niet doen, dat kost je waarschijnlijk meer geld dan het oplevert. De uitgeefwereld bestaat niet uit uitgevers die talent zoeken 'op straat'; als je talent hebt, moet je zelf naar de uitgever stappen. Succes ermee!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
100% ééns met Spirit! Bovendien kan ik op jouw vraag daarover ook antwoorden: Nee, als jouw boek al als POD op de markt is geweest, zal je voor dat boek zeker geen fondsuitgever meer vinden. Dat geldt bij sommige uitgeverijen ook voor boeken waarvan delen op het internet staan of op een andere wijze publiekelijk zijn gemaakt. Daarmee bedoelen ze dan niet die 500 woorden hier op proeflezen mee. (Maar dáármee moet je weer wel oppassen bij sommige schrijfwedstrijden.) En voor wat betreft dat stilzitten: Je kan toch aan een nieuw boek beginnen? Al doende leert men.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak een uitgebreide synopsis van je verhaal. Doe er een begeleidende brief bij en stuur die enkele velletjes op naar uitgeverijen. Wacht de reacties af. Schrijf ondertussen je boek af en gebruik hier de zoekfunctie, op synopsis, pod, uitgeverijen, eigen beheer enz..enz..Succes

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog één kleine aanvulling: stuur NIETS op naar een uitgever voor je precies weet waar je mee bezig bent. Ik kwam op SOL nadat ik mijn manuscript had opgestuurd en ik schrok me een ongeluk van alle dingen die ik fout had gedaan. De uitgeefwereld is een zakenwereld, geen knuffelwereld. Gebruik echt eerst de zoekfunctie en stuur het dan pas naar uitgeverijen die jou geschikt lijken. Ik weet dat er topics bestaan met antwoorden op al jouw vragen, want zelf heb ik die ook nodig gehad. En o ja, niemand houdt jou tegen als je als 16-jarige een boek uit wilt geven. :D

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Ik zal nu gebruik maken van de zoekfunctie, en laat het weten als ik toch nog vragen heb. Wat ik misschien wel al kan vragen: welke uitgever is het meest geschikt voor een boek dat zich in een middeleeuwse setting afspeelt? EDIT: Kan ik het boek wel gewoon ergens laten drukken/printen om het aan familie en vrienden te geven? Of wil de uitgever dat er echt nog geen enkel exemplaar bestaat van je boek?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het antwoord op je 1e vraag kun je ook met de zoekfunctie vinden. Kijk anders eens naar boeken die jij hebt, boeken die qua genre overeenkomen met dat van jou. Welke uitgeverij heeft die boeken uitgegeven? Je laatste vraag snap ik niet. Het is niet strafbaar om je manuscript uit te printen, sterker nog, een uitgever wil zelf een geprinte versie van jou krijgen (sommige uitgevers kun je ook via de mail benaderen, maar de meeste willen een papieren manuscript).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja en dan ongebonden, losbladig dan kunnen meerdere mensen tegelijk lezen en ze kunnen gemakkelijk een stapel vellen overslaan en er zomaar iets tussen uitpikken.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals bedankt voor de antwoorden! Ik ga eens kijken welke uitgever ik het best kan benaderen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu een tijdje gegoogled, maar ik kan echt nergens vinden welke uitgever geschikt is voor mijn genre. Sterker nog, ik weet niet eens hoe mijn genre heet. Het is geen fantasy, omdat er geen magie in voorkomt. Maar het is ook geen historische roman, omdat het zich op een andere wereld afspeelt. Wie kan mij helpen? Voor welke uitgever is mijn boek geschikt?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasy hoeft niet per se magie te bevatten... Ik denk dat jouw genre wél fantasy is. Andere wereld, goed/kwaad... Je hebt verschillende soorten fantasy. Uitgeverijen die fantasy uitgeven: Mynx, Luitingh, Unieboek, Querido, De Fontein, etc. Die staan tenminste op de achterkant van de fantasyboeken die ik in mijn boekenkast heb staan. :)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt! Dan zou ik die uitgevers kunnen proberen. En uiteraard ga ik het sturen naar hun allemaal tegelijk, om meer kans te maken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen dat het soft science fiction is, aangezien het zich op een andere planeet afspeelt maar niet om technologie draait. Dan zit je bij dezelfde uitgevers als voor fantasy. Naast degene die Spirit noemt zijn er ook nog Kramat, Verschijnsel en Books of Fantasy (bij de laatste moet je zelf wel mee in de uitgave investeren). Naar alle uitgeverijen tegelijk sturen zou ik niet doen, dan heb je geen kans meer om te herschrijven en het naar een andere uitgeverij te sturen als je een afwijzing met motivatie krijgt.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg niet dat ik alle uitgevers aanraad, McBlake. Sommige geven namelijk heel weinig fantasy uit en bijvoorbeeld Querido geeft boeken uit met een bepaalde stijl. Verder zijn er ook uitgevers die geen antwoord geven of een superlang beoordelingstermijn hebben. Je verhaal zal niet bij alle uitgevers die genoemd zijn passen. Lees de richtlijnen van de uitgevers op hun website, die kun je via google makkelijk vinden. Meestal geven de uitgevers die fantasy uitgeven ook science-fiction uit. De scheidingslijn tussen die twee genres is namelijk heel dun, als hij er al is. Je zou science-fiction als een subgenre van fantasy kunnen zien. Maar neem alsjeblieft niet zo snel beslissingen, denk goed na bij wat je doet. Het is zo zonde als je achteraf bedenkt van 'dit en dit had ik anders moeten doen' of dat je de dag nadat je de boel hebt opgestuurd een taalfout vindt in de 1e zin van je begeleidende brief. Lees de ervaringen van SOL'lers. Als je het genre van je eigen werk nog niet kunt bepalen, doe je er goed aan om jezelf eerst goed in te lezen over de uitgeefwereld. Maak gebruik van proeflezers, lees je verhaal nog een keer kritisch door, maak de synopsis boeiend en niet te lang, etc. Niets is zo vervelend als een gemiste kans. Beter iets langer voorbereiden en een publicatie dan in een opwelling je manuscript naar 10 uitgeverijen sturen en 10 afwijzingen krijgen of niets meer horen...

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Spirit zegt, rustig aan. Ze legt het goed uit. Maar ook .. bedenken wat je doel is. Het kan zijn dat je een reguliere uitgeverij wilt omdat je je vak wilt maken van schrijven. Dan zou ik inderdaad wachten, proeflezers inschakelen, inlezen, etc. Je kan niet telkens hetzelfde manuscript naar de uitgeverijen sturen; je hebt dus echt maar een kans voor een eerste indruk. Het kan ook zijn dat je een boek wilt laten maken voor je ouders, vrienden en kennissen. Waarom zou je dat niet zelf doen? Als je geen contract tekent waarbij je rechten weggeeft maar het alleen laat printdrukken (www.pumbo.nl of gewoon je lokale multicopy; die kunnen ook mooie boeken maken), en je doet het niet in een oplage van honderden, dan kan je er daarna nog steeds mee doen wat je wilt. Zet het dan niet in de webwinkel van de printdrukker, anders blijft het weer tot in lengte van dagen vindbaar. Of misschien wil je het proces gewoon een keer meemaken, om te oefenen hoe dat nu gaat. Dan zou je eens kunnen kijken bij http://www.boekscout-yo.nl/. Ik vind zelf dat hun boeken er mooi en verzorgd uitzien. Ook hier zal je waarschijnlijk alleen verkopen aan vrienden, bekenden en familie maar je maakt wel mee hoe het hele proces in zijn werk gaat. Je tekent daar een auteurscontract, wat inhoudt dat je het niet ook nog bij een andere uitgeverij mag uitgeven.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou even goed naar je verhaal kijken voordat je op de zaken vooruit loopt. Volgens mij kan er nog wel wat veranderd worden. Zoals het vechten tegen het kwaad en het zoeken naar de waarheid... Zoek dekking! Contact met clichés!

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit: Ik ben absoluut niet van plan om het manuscript heel vlug op te sturen. Natuurlijk laat ik het eerst lezen aan allemaal mensen, en natuurlijk kijk ik goed naar wat er verbeterd kan worden. Misschien leek het alsof ik het haastig wilde aanpakken, maar dat is zeker niet het geval. Ceridwen: Ik wil eerst kijken of een uitgever het misschien wil publiceren. Als uiteindelijk blijkt dat niemand het wil, dan pas ga ik het op een andere manier proberen. Wat ik wel interessant vind, is wat je zegt over het gewoon ergens laten drukken. Maar als je boek al ooit gedrukt is, wil een uitgever het dan nog wel (misschien een hele domme vraag)? Shadowling: Het boek is zeker niet zoals alle andere fantasieverhalen. De basis van een jongen die uitgroeit tot een held en vecht tegen het kwaad is er, maar de manier waarop dit gebeurt is heel anders dan wat je normaal gesproken zou verwachten. EDIT: Hekate: Bedankt voor het noemen van nog wat uitgevers. Ik ga ze uiteraard allemaal goed bekijken. Jij raadt me aan om het manuscript niet naar verschillende uitgevers tegelijk te sturen. Toch heb ik ook op dit forum gelezen dat mensen dat wel doen om een grotere kans te maken. Het probleem van het manuscript naar telkens één uitgever te sturen, is dat het dan enorm lang kan duren totdat iemand een keer ja ertegen zegt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik wel interessant vind, is wat je zegt over het gewoon ergens laten drukken. Maar als je boek al ooit gedrukt is, wil een uitgever het dan nog wel (misschien een hele domme vraag)?
Als je op een of andere manier je rechten weggeeft: nee. Als je er mee het internet opgaat en het aan iedereen die het wil hebben verkoopt: waarschijnlijk niet. Als je er vijf laat drukken en je geeft die aan mensen waar je om geeft: wie weet dat als jij het niet aan de uitgever vertelt?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ McBlake; dat zegt iedereen. Maar als het zo is, vat het dan niet zo samen. Want ook een redacteur zal die samenvatting lezen, en ook die zal hetzelfde denken. Geen goede start, zou je zeggen. Nee, nee, nee.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je je boek eerst bij een pod aanbiedt en ze gaan het uitgeven, vergeet dan niet dat je aan een contract van drie jaar vastzit. Fantasy is inderdaad moeilijk onder te brengen, daarom moet je goed zoeken. Je kunt het rustig naar een paar uitgeverijen opsturen, maar ik zou het niet naar heel veel tegelijk sturen. Soms kan het inderdaad heel lang duren, ook kan het gebeuren dat je helemaal geen antwoord krijgt. Soms na drie jaar zoals in mijn geval. Het boek was allang uit. Als het een jeugdboek is, zou ik eerst Fontein proberen. Wel zou ik het eerst helemaal afmaken. Aan en half ms hebben ze niet zoveel, ook al kunnen ze na een paar blz. al wel zien of het iets heeft.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's niet bij alle pods zo Tja. POD, printing on demand, is niet meer dan een grote kopieermachine die aan het einde geen stapeltjes papier maar boeken uitspuugt. Bij pumbo, lulu en multicopy kan je gewoon iets laten printen en tot boek laten binden, zonder contract. Ik doe het regelmatig met verhalen voor mijn kinderen. Wat jij bedoelt is een internetuitgeverij, die maakt gebruik van zo'n printer om boeken voor jou te printen. Ze nemen je bijvoorbeeld het opmaken van het boek uit handen, en bieden je een contract zodat je via hen je boeken verkoopt, om zo die investering weer terug te winnen. De een zet 1 jaar in zijn contract, de ander 2, de volgende 3. Jij, klant, moet vergelijken en kiezen. Welke diensten krijg ik, wat betaal ik, wat wordt de verkoopprijs van het boek (hoge verkoopprijs=lastigere verkoop), wat is de kwaliteit. En vind ik het contract daarbij passen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan laat ik sowieso een paar boeken drukken voor vrienden en familie. Uiteraard ga ik het manuscript niet aan een internetuitgeverij geven voordat ik weet wat echte uitgevers ervan vinden.