Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een uitgeverij voor mijn monologen

Hallo lezer, sinds een jaar of 2 à 3 schrijf ik monologen. Vanaf het moment dat ik monologen op verzoek ben gaan schrijven, merkte ik dat steeds meer mensen mijn monologen wisten te vinden (op een klein gratis websitetje waar ik ze tijdelijk opzette), nu heb ik ze er weer afgehaald met het plan ze uit te geven in een boekje, maar ik heb geen idee waar te beginnen... Weet iemand of er uitgeverijen zijn die wat meer op dit soort tekstvormen (theater) gericht zijn? Of maakt dat in principe niet uit? Ik kom uit de buurt van zwolle, moet ik daar rekening mee houden bij het zoeken naar een uitgeverij? Hoe lang neemt het uitgeven van een boekje gemiddeld in beslag? - dit zal wel niet eenduidig te zeggen zijn, zeker? ;) - Kortom... wie geeft me een duwtje in de goede richting? Andere tips, ervaringen en handige weetjes zijn ook altijd welkom.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Je zou eens kunnen bellen met Geertjan Grosfeld: 073-5031251, http://www.toneeluitgeverijgrosfeld.nl/ Hij heeft 6 toneelstukken van mij uitgegeven, waaronder ook een eenakter die af en toe op eenakterfestivals gespeeld wordt. Een tipje is dat je even uitzoekt hoe lang monologen moeten zijn als studenten auditie doen voor een theaterschool. Ik weet dat mensen bij sommige theaterscholen dan een monoloog moeten voordragen voor een commissie. Een boekje met monologen kan voor zulke mensen heel handig zijn. Een andere grotere toneeluitgeverij is Vink: http://www.toneeluitgeverijvink.nl/ Waar jij woont maakt niets uit. Tussen Grosfeld en mij is alles altijd telefonisch en schriftelijk geregeld. En er is een speciale organisatie, net zoiets als Lira, die mij jaarlijks betaalt en die in de gaten houdt of mensen niet stiekem je teksten gebruiken, b.v. als ze een zichtexemplaar hebben opgevraagd bij de uitgever. Bij Grosfeld was het een kwestie van bellen, insturen, keuren, contracten tekenen en uitgeven. Geen heel lang proces. Hij heeft een eigen drukkerij en drukt dus zelf de (eenvoudige) boekjes. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de uitgever dan voortaan een belanghebbende partij is. Tenzij anders vastgelegd, mag je dan ook niet meer je teksten gratis aanbieden of door mensen laten spelen zonder dat zij hem daar ook voor betalen. Een andere optie is je monologenboek bij een gewone uitgever onder te brengen. Maar ik vermoed dat het zo specifiek op toneel gericht is dat er vaak weinig interesse voor zal zijn omdat de doelgroep klein is. Maar wie niet waagt die niet wint. Heel goed zoeken naar een uitgeverij die dat doet. Bij een reguliere uitgever moet je rekening houden met wachttijden van gemiddeld een maand of 3 á 4 voor je een reactie krijgt. Bij een toneeluitgeverij krijg je sneller een reactie. Grosfeld belde mij telkens binnen een week of twee. En tot slot is er ook de mogelijkheid om zelf een boek te laten drukken en het in eigen beheer uit te geven, b.v. via Boekenbent. Via je website kun je dan misschien je boek verkopen? Succes!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allebei heel erg bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik maar eens contact ga opnemen met Grosfeld. Mijn monologen verschillen allemaal van lengte. Ik kwam er al snel achter dat per auditie vaak verschilt hoe lang hij moet duren. Ik heb ook een tijdje gedacht aan het in eigen beheer uitgeven, maar ik vindt het toch beter voelen om het aan een uitgeverij over te laten, al ga ik me er nog even goed in verdiepen. Nog een vraagje trouwens, kun je ook een manusscript sturen dat nog niet helemaal af is ter idee aan de uitgever? Ik ben namelijk alle monologen van mezelf die ik heb verzameld nu aan het herschrijven, en ik heb nu ong. 2/3 gehad, maar ik zou graag al horen of het überhaupt kans maakt om uitgegeven te worden ;)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vorige week vrijdag gemaild naar Grosfeld om wat informatie op te vragen over het uitgeven van een (monologen)boekje, maar weet iemand hoe lang het ongeveer kan duren voordat je reactie ontvangt? Ik heb namelijk nog niks gehoord. (ik weet niet of dat ook met de vakantie te maken heeft ;) )

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou kunnen dat hij met vakantie is, maar ik denk dat je hem beter even kunt bellen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan vrij lang duren bij uitgevers. Als je niet wilt wachten, kun je het beste bellen, maar ik zou dat pas na de kerstdagen doen. :)