Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeverij Kok en fantasy

Hallo allemaal, Ik ben me al een poosje aan het oriënteren op het gebied van fantasy uitgevers. Ik ben via Callenbach (de uitgever van 'de Adelaar en de koning') bij Uitgeverij Kok gekomen. Ik heb hun eigen site bekeken en heb ook nog even verder gezocht, maar het blijft een beetje onduidelijk wat precies hun fonds is. Ze hebben blijkbaar een heleboel afdelingen. Ze zeggen zelf dat ze vooral christelijke en literaire boeken uitgeven. Dat klinkt niet alsof ze zitten te wachten op een fantasy jeugdboek (wat ik dus heb). Maar 'De adelaar en de koning' (een fantasyboek voor 10+) is door Callenbach uitgegeven en ook de Narnia-boeken zijn door Uitgeverij Kok uitgegeven. Ik vraag me dus nu af hoe het zit. Behoort fantasy nou inderdaad tot hun fonds of waren die boeken een uitzondering, omdat ze ze zo goed vonden? Alvast bedankt!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb, toen ik op zoek was naar uitgevers voor mijn eigen ms, ook naar uitgeverij Kok gekeken en uiteindelijk besloten mijn manuscript daar niet heen te sturen. 'Christelijk' en 'fantasy' gaat namelijk niet goed samen. Narnia is christelijke fantasy, dus dat past prima in dat fonds, maar de meeste fantasy 'verheerlijkt' dingen waar het Christendom tegen is. Als ik jou was, zou ik even kijken hoe jouw fantasy tegenover het christelijke geloof staat. Mijn tip is om jouw manuscript naar Luitingh of Mynx (de Boekerij) te sturen. Eventueel kan Unieboek (Van Holkema & Warendorf, Van Goor) ook nog, maar dat raad ik je niet aan (waarom zeg ik niet op het forum, dat vind ik niet netjes, als je het per se wilt weten kun je een privébericht sturen). Je kunt Kok/Callenbach natuurlijk ook gewoon mailen met deze vraag. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd waar je je ms uiteindelijk naar toe stuurt, muzy 95! Ben ook met fantasy bezig. Het is nog lang niet zover dat het klaar is om verzonden te worden. Maar het is toch handig om al een adres te hebben. Wil je mij daarom een pb sturen met de naam van de uitgeverij waar jij jouw ms heen gaat sturen? Succes! wil je mij een pb sturen tzt?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Ik heb jouw raad opgevolgd, Spirit, en Callenbach zelf gemaild. Ze hebben uitgelegd dat er met christelijke fantasy vaak verwezen wordt naar de bijbel d.m.v. symbolen. Zo zou de leeuw uit Narnia naar Jezus verwijzen. Ze zeiden ook dat mijn fantasy er waarschijnlijk niet goed bij zou passen, dus ik heb mijn ms niet naar deze uitgeverij gestuurd.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Narnia is heel christelijk. Aslan verwijst inderdaad naar Jezus en ook het scheppingsthema en het Laatste Oordeel e.d. zijn in Narnia verwerkt. Slim dat je het niet opgestuurd hebt. Het is zonde om maanden wachttijd te verspillen aan een uitgever die eigenlijk niet bij je verhaal past. Succes met het benaderen van andere uitgevers!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt, Hallon. Ik heb alle berichten gelezen en ben flink wat uitgeverijen tegengekomen die ik nog niet kende. Momenteel ben ik vooral bezig met een lijstje van mogelijke uitgeverijen. Mijn ms heb ik enkele maanden geleden naar een uitgeverij gestuurd, maar nog geen bericht gekregen. Het is pas de tweede uitgeverij die ik geprobeerd heb, vooral omdat ik mijn ms zelden uitprint (aangezien mijn ouders de printkosten betalen). Ook verbeter ik nog regelmatig dingen. Ik merk goed dat ik me nog steeds ontwikkel en af en toe bekijk ik het verhaal ineens compleet anders. Dit vind ik erg vervelend, want ik heb nu alweer een andere versie dan de uitgeverij. Soms denk ik 'nu is het echt af,' maar een paar maanden later zit ik dan toch weer te herschrijven. Voorlopig blijf ik dus rustig wachten en verbeteren. :) De echte strijd om uitgevers voor me te winnen stel ik nog een paar jaar uit.