Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeverijen zat, maar welke moet je nemen?

Hallo lieve medeschrijvers, Ik heb laatst door een spontane aanval van inspiratie binnen twee dagen een kort kinderverhaal geschreven. Ik heb het al aan enkele mensen voorgelezen en het grootste deel van de reacties was een verwonderde stilte of betraande ogen. Blijkbaar heb ik dus wel iets goeds op papier gezet en ik dacht: wat te fuck, laat ik de boel gewoon eens opsturen! Maar nu de hamvraag: welke uitgeverij moet ik in vredesnaam kiezen? Er zijn er tientallen te vinden op het internet en allemaal prijzen ze zichzelf aan als de beste. Heel erg leuk natuurlijk, maar bij welke kan ik het beste terecht met een verhaal zoals dat van mij? Het is een kinderverhaal van 0 tot 9 (schat ik) en telt ongeveer twee A-4tjes (ik heb het met de hand geschreven en toen zat ik rond de 7 bladzijdes). Het is eigenlijk een verhaal wat begeleidt moet worden door leuke afbeeldingen, dus daar moet ik dan ook nog eventueel rekening mee houden. Heeft iemand enig idee welke uitgeverij ik zou kunnen proberen? Ik zou jullie hulp er op prijs stellen! Liefs Janneke

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janneke, ik denk dat meer de vraag is welke uitgeverij jou zou willen nemen. :\\ Moet het een prentenboek worden? Anders is het wel erg kort. En eerlijk gezegd denk ik dat een verhaal aan moet sluiten bij de interesses en de kennis en het begrip van de kinderen. Dat verschilt toch wel wat tussen 0 en 9 jaar. Ik snap dat je enthousiast bent over je product, maar misschien is het slim om er iets meer tijd aan te besteden dan een paar dagen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga eens naar een boekenwinkel, of kijk in je eigen boekenkast, en kijk welke uitgeverijen boeken uitgeven die gelijkaardig zijn aan het jouwe. 0 tot 9 is inderdaad vreemd. Baby's, peuters en kleuters hebben heel specifieke "eisen" en een kind van 9 vindt een boek dat geschikt is voor een 6-jarige vast al kinderachtig.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Zjors en Hekate. 2 A-4 tjes is wel erg kort en ook de leeftijdsgroep moet iets specifieker vermeld worden. Waarom maak je het verhaal niet een beetje langer? Of schrijf een bundel van zulke korte verhalen en stuur die dan op. Nog een tip is om het verhaal niet voor te lezen, maar om het te laten lezen door de kinderen tenzij het natuurlijk typische voorleesverhaaltjes zijn, maar ook dan moet je dat er wel even bij vermelden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij wat al gezegd is: geen enkele uitgever accepteert tegenwoordig nog handgeschreven manuscripten. Zelfs typen mag alleen nog A.F.Th. van der Heijden. Je zult echt digitaal moeten.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is misschien heel offtopic, maar ik zou - als ik jou was - een spellingcontrole op je verhaal loslaten voor je aan uitgeven gaat denken. Er staan namelijk een aantal (grammaticale) fouten in je beginpost, zoals 'een verhaal wat' en 'ook nog eventueel'. Dat is geen ramp, maar een uitgever let heel streng op spelling en grammatica. :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha ik denk dat ik misschien verkeerd begrepen word. Natuurlijk werk in het verhaal digitaal uit. Ik wilde alleen het aantal bladzijdes handgeschreven aangeven. Qua leeftijdscategorie hebben jullie gelijk het was nog al vaag. Ik bedoelde meer tussen de 4 en 6 jaar. Het idee is dat het een prentenboek word inderdaad. Waar ik met mijn vraag eigenlijk op doelde is welke uitgeverij korte verhalen uitgeeft. Ik geef les in een kleuterklas en kom dus veel in aanraking met kinderboeken. Dit zijn vaak hele dunne boeken die een kort verhaal vertellen. Zijn daar speciale uitgeverijen voor?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als je met die boeken werkt, dan kun je toch zelf - beter dan wie van ons dan ook - kijken wie ze heeft uitgegeven? Of snap ik het nou niet? hé, en verander even de titel van de topic aub?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als je met die boeken werkt, dan kun je toch zelf - beter dan wie van ons dan ook - kijken wie ze heeft uitgegeven? Of snap ik het nou niet? hé, en verander even de titel van de topic aub?
Nee, dat snap je niet verkeerd, maar ik was gewoon benieuwt of er mensen waren die hier ervaring mee hadden en mij tips konden geven. Dat is alles.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het een tip om bij de boekpresentaties te kijken. Daar staat ook vaak het hele verhaal om het uitgeven heen. :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het een tip om bij de boekpresentaties te kijken. Daar staat ook vaak het hele verhaal om het uitgeven heen. :)
Hmm goed idee. Dankje, Spirit! :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hé, en verander even de titel van de topic aub?
Lieverd, het is uitGeverijen, je hebt er een typfout inzitten. In #6 gaf ik je ook al een hint.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, volgens mij zijn we allemaal wel in staat om te begrijpen dat ze uitgeverijen bedoelt dus ik zie het probleem van de topictitel niet zo. Wel denk ik dat het verstandig is om niet zomaar over één nacht ijs te gaan met je verhaal en eerst goed te bedenken wat je nou precies hebt geschreven (voor welke doelgroep is het? In welk genre ligt het? etc) het dan eerst zo te herschrijven dat het daar optimaal bij aansluit en dán pas te gaan kijken bij welke uitgeverij je eventueel zou passen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat geldt ook voor een uitgeverij. Dus denk even wat langer na voordat je een manuscript opstuurt.