Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

waar moet ik nu een boek uitgeven?

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een verhaal en wil graag als deze klaar is proberen deze te laten uitgeven. Ik zit alleen met het probleem dat ik pas 14 ben en op veel sites van uitgevers lees dat je 16 moet zijn. Weet iemand waar ik toch kan kijken om eventueel een boek te laten uitgeven?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 moet zijn? Ik ben die voorwaarde op mijn zoektocht nog niet tegengekomen. Los daarvan, en sorry als dit heel hard klinkt: ik denk niet dat je al toe bent aan publicatie. Ik heb bij proeflezen werk van je gezien en ik denk dat je jezelf nog veel meer kunt verbeteren. Oefen de komende tijd, vraag serieuze feedback en leer je eigen werk kennen. Waarschijnlijk heb je over een paar maanden/een jaar/of iets in die richting veel meer kans bij een uitgever. Het is namelijk niet zo dat je geen talent hebt. :) Als je vindt dat je toch toe bent aan publicatie, raad ik je aan naar uitgevers te kijken van boeken die jij graag leest en overeenkomen met het genre/de doelgroep van jouw eigen manuscript. Ook kun je hier een lijst met uitgeverijen in Nederland en België vinden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga mijn verhaal nog lang niet uitgeven want het is ook nog niet af. Ook moet ik het nog gaan herschrijven. Maar ik wilde er als het klaar was wel alvast gokje mee wagen. Nooit geschoten is altijd mis en het kan naar mijn idee alleen maar in het voordeel zijn. Als het word afgewezen weet ik tenminste dat ik er nog niet klaar voor ben. Als het met de haken over de sloot word aangenomen weet ik dat het beter kan. Word het aangenomen; Leuk - maar kan het nog steeds beter :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan is mijn advies om lekker door te schrijven en pas aan een uitgever te denken als je begint met herschrijven. Anders steek je zoveel energie in het zoeken dat je het plezier van het schrijven haast zou vergeten. Wat kan naar jouw idee in het voordeel zijn? Je leeftijd? Mijn stukje (Los daarvan ... talent hebt) heeft niets met je leeftijd te maken; ik heb een hekel aan leeftijdsdiscriminatie. Als je 50 was geweest, had ik hetzelfde gezegd. Het is meer dat ik zie dat jouw stijl zich nog volop aan het ontwikkelen is en dat je, als je veel oefent, jezelf binnen korte tijd heel snel kunt verbeteren. Het is zonde om nu al een uitgever te benaderen, terwijl je nét in die ontwikkelingsfase zit, omdat je over een jaar honderd keer zo goed zult schrijven. En ja, als je 50 was geweest, had ik dit ook precies hetzelfde gezegd. :P Maar goed, het is jouw feestje, je moet doen waar JIJ je goed bij voelt. Ik denk alleen dat de kans dat je wordt uitgegeven over een tijdje veel groter is dan nu.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kevin, ben je er nog? Welke uitgevers zeiden eigenlijk dat je ouder dan 16 moet zijn?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had op boekscout gekeken en nog een paar. Zal eens kijken of ik niet toevallig mijn geschiedenis al heb gewist en ze zo kan achterhalen. P.s: Ik wist al wel van boekscout yo af maar wellicht waren er meerdere uitgeverijen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kevin, als je overweegt om je boek via een POD-uitgever uit te brengen, zou ik daar wel in een vroeg stadium je ouders van in kennis stellen. Dat kan namelijk een duur grapje worden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit specifiek op zoek ben gegaan naar leeftijdsgrenzen om boeken uitgegeven te krijgen, maar ik zou zo'n grens alleen maar logisch vinden. Ik denk dat er zeer, zeer, zeer weinig mensen zijn die op de prille leeftijd van 16 of jonger in staat zijn om zelf een goed boek te schrijven. Ik heb het dan niet over kinderen van wie de verhalen zijn opgetekend en (uit)geschreven door iemand anders, maar echt over kinderen die zelf een boek schrijven. Ik ben van mening dat kinderen jonger dan 16 jaar (en soms nog wel ouder hoor, maar dat laat ik even buiten beschouwing) gewoon nog(!) niet goed genoeg kunnen schrijven om uitgegeven te worden. En dat zeg ik uit mijn ervaring als docent. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Kevin, ik vind het wel goed van je dat al bezig bent om na te denken over wat je zou willen doen als je je verhaal herschreven hebt. Veel mensen staan daar niet eens bij stil. Het is altijd goed om je van te voren goed te (laten) informeren over dat soort zaken. POD, daar ben ik geen voorstander van, eerlijk gezegd.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ptarn, over je eerste punt is uitgebreid discussie gevoerd in een ander topic. Er zijn mensen van 16 of jonger die goed genoeg kunnen schrijven om gepubliceerd te worden, want af en toe zie je in het nieuws dat dat gebeurt. Scheer niet iedereen over één kam, alsjeblieft. Verder is zulke informatie vrij demotiverend naar jeugdige schrijvers toe. We hebben het hier over één specifiek geval, niet over een hele groep. Kevin, niet aan de POD gaan, dat kost je alleen maar geld en levert je niet eens een plek in de boekhandels op. Schrijf liever door en door tot jij en serieuze lezers vinden dat je een goede kans maakt bij een uitgeverij. Daar heb je zoveel meer aan dan aan POD.