Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Synopsis

Hoi, Ik heb nu inmiddels geloof ik al 2 jaar mijn manuscript netjes in een paar exemplaren ingebonden in de kast staan. Iedere keer denk ik weer opnieuw waarom probeer ik het niet gewoon om mijn manuscript op te sturen? Maar telkens houdt het schrijven van een synopsis me tegen. In grote lijnen, wat ik begrepen heb is een synopsis het verloop van het verhaal. Maar mijn boek draait om geheimen en mysteries met vreemde niet verwachten ontknopingen. Zelfs de personages zijn mysteries die zich later ontknopen op het eind. Als ik dit al allemaal in mijn synopsis ga schrijven dan is het niet leuk meer om mijn manuscript te lezen. Tenminste dat denk ik....dus hebben jullie een tip hoe ik het beste mijn synopsis kan schrijven? Mag dit ook heel algemeen een samenvatting zijn? Bedankt! Groetjes, Melissa P.S Misschien moet het er na 2 uur jaar toch maar eens van komen hihi.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik dit al allemaal in mijn synopsis ga schrijven dan is het niet leuk meer om mijn manuscript te lezen.
Melissa, een redacteur wil gewoon weten of het een leuk, boeiend, origineel verhaal is, of er voldoende spanningsopbouw in zit. Daarvoor wil hij niet je hele boek moeten lezen. Hij wil in het kort weten; wie, wat, waar, hoe, enz. Vandaar dus de vraag naar een synopsis. Wat een synopsis precies wel en niet is, daarover is genoeg geschreven, volgens mij. Ik heb er zelf trouwens ook erg tegenaan gehikt. Ik vond het vooral lastig om het beknopt en overzichtelijk te houden. Maar ik heb 't toch maar gewoon geprobeerd en gelukkig heb ik er nu een liggen (nog niet definitief, trouwens).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ben ik ook niet de beste in het schrijven van een synopsis. Dus of ik je nu advies moet geven :o .. Wat ik je wel kan vertellen is dat het idee van een synopsis is dat de uitgever alvast kan kijken of dit een verhaal is dat in zijn fonds past. Voor de uitgever hoeft het namelijk niet persé leuk te zijn. Wel bondig. Als je het gelezen hebt moet je weten wat voor boek het is, wat de belangrijkste lijnen zijn, hoe de opbouw is. Dus ja, je moet wel veel verklappen. Wel kan je aangeven dat je aan het verklappen bent, dus duidelijk maken dat al die stukken langzaam tot de lezer moeten doordringen. Volgens mij staat er ook iets onder het kopje Balie, onder meest gestelde vragen of schrijfhelpdesk of zo.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens even bij balie kijken dan...ja ik vind een synopsis schrijven nog twintig keer lastiger dan het schrijven van een boek hahaha.