Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgevers van combinatie horror/thriller/fantasy

Oké, stel, ik zou een verhaal uit willen geven. Het is een kruising tussen thriller en horror met een vleugje fantasy erin. Een vriend van me heeft het plot gelezen en is razend enthousiast. Ik heb het nog niet af, maar ik weet al dat ik het binnen een paar weken af ga hebben. De synopsis zet ik niet op internet, maar het is geen allerdaagse fantasy over een vreemde wereld. Het is meer spelen met contact tussen levenden en doden en absoluut niet realistisch. Het is ook vrij eng. Denk maar een beetje aan een slap aftreksel van Stephen King, zulke fantasy is het. Ik wil me nu een beetje gaan oriënteren op eventuele uitgevers, alleen heb ik één probleempje: ik kan geen enkele uitgeverij vinden die bij mijn verhaal past. Er zijn vrij veel thrilleruitgevers, maar die geven dus boeken uit die 'echt gebeurd' zouden kunnen zijn. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met de combinatie horror/thriller/fantasy of kent iemand uitgeverijen die zoiets uitgeven? Zijn er eigenlijk wel mensen die zoiets lezen? Ja, ik heb hier al op gezocht, maar ik kwam niet uit bij informatie die ik kon gebruiken. Google levert ook niet veel op. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. :D

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschijnsel, Attest (Books of Fantasy bijvoorbeeld), Mynx, Luitingh. En voor de rest: je zou het kunnen proberen als ze het genre niet bij voorbaat uitsluiten (zoals De Geus doet).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschijnsel accepteert geen manuscripten meer, bij Books of Fantasy had ik niet zo'n heel geweldig gevoel, Mynx richt zich meer op Tolkienfantasy en De Geus geeft geen fantasy en horror uit. Alleen Luitingh ziet eruit als mogelijkheid, hoewel ze vooral vertalingen uitgeven... Nou ja, één gevonden mogelijkheid is beter dan geen. Bedankt voor je reactie, Schli!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat iets nog niet echt ergens in een fonds zit, betekent het niet direct dat ze het niet willen ;) Ze zullen heus een goede kans niet laten liggen omdat het wel in een straatje past, maar niet helemaal in één van de huisjes. Daarnaast is BoF prima, hoor ;) Maar je moet wel zelf inleggen en gezien je leeftijd zie ik dat niet echt als verstandig (het is een bedrag wat je beter in je studie kunt steken. En je was vijftien, toch? Dan is je minimumloon 2.40 of zo, ook niet om over naar huis te schrijven :P). Dus als ik jou was zou ik idd eerder op Mynx/Luitingh mikken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kramat is misschien ook nog een mogelijkheid, of Wereldbibliotheek, al hebben die tot hier toe enkel vertaalde fantasy uitgegeven.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar horrorverhalen zijn toch meestal onrealistisch? Waarbij het waarheidsgehalte dus niet van belang is. Of geven thrilleruitgeverijen geen horror uit? Of zijn je verhalen misschien te vergelijken met zoiets als de X-files? Ik heb helaas geen concreet antwoord op je vraag, maar misschien als je je verhaal met een bestaand concept kan vergelijken je er ook makkelijker een plek voor vindt.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mijre Gidet: De Geus heeft heel duidelijk op de site staan dat ze geen fantasy of horror uitgeven, dus dan denk ik niet dat ze het waarderen als ik een manuscript in die genres naar die uitgeverij stuur. En iets waaraan ik zelf moet meebetalen doe ik inderdaad niet. Ook Free Musketeers is geen optie, want als ik iets doe, wil ik het goed doen. @Hekate: Ja, daar zat ik ook al naar te kijken. Ik weet alleen niet hoe groot de kans is dat ze iets van Hollandse bodem uitgeven... @janneman: Thriller en horror zijn twee verschillende genres. Nee, het is niet echt X-files, want er zit geen science-fiction in. Ik vind het zelf het dichtst bij Stephen King liggen, hoewel het natuurlijk een miljoen keer slechter geschreven is. :P Zijn vertaalde boeken worden uitgegeven door Luitingh... Mja, het lastige is dus dat het geen doorsnee fantasy is en geen doorsnee thriller. Ik heb inmiddels nog wat meer gegoogled met wat algemenere zoekopdrachten en heb nu wat meer mogelijkheden gevonden (nou ja, uitgeverijen die horror niet meteen afwijzen op hun site of auteurs in hun fonds hebben die vrij bloederig/eng/enz. schrijven...) Ik denk dat ik me nog even ga concentreren op het manuscript zelf en het dan heel asociaal naar meerdere uitgeverijen stuur. Bedankt voor alle reacties!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh sorry, verkeerd gelezen dan. :P En Mynx lijkt me interessanter voor een ander manuscript dat ik hier nog heb liggen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je naar de fondsen van Luitingh en Mynx kijkt, zal je niet anders kunnen concluderen dat je verdomd goed moet zijn (met een netwerk en een lang schrijf CV) om daar door de ballotage te komen. Je kunt het proberen, maar bereid je voor op een afwijzing. Het is niet voor niets dat er tientallen goede fantasy-schrijvers zijn in Nederland (zie bijvoorbeeld de Paul Harland Prijs), maar dat nog geen handvol bij die twee uitgevers is ondergebracht. Ik had het wel over De Geus en wel omdat zij specifiek op hun site vermelden geen fantasy uit te geven.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik reken op een afwijzing, ja. Sowieso. Maar niet geschoten is altijd mis. :D