Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

manuscript/uitgever benaderen

Hallo allemaal. Ik heb een vraag die volgens mij nog niet gesteld is óf ik kan het topic niet vinden. Ik heb een manuscript in wording en het verhaal is voor 75% al geschreven. Nu staan er allemaal berichten in de krant die ik wél al beschreven heb: allerlei natuurrampen en millieudrama's en tot overmaat van ramp ook nog een groot thema dat zich in onze directe nabijheid afspeelt. In Zwitserland, in de gletsjer van de Mont Blanc. Ineens bedacht ik dat ik best een uitgever zou willen benaderen met het plan om dit ms al voor te leggen terwijl het nog niet klaar is. Mijn vragen: Hoe benader je het beste een uitgeverij met de vraag? Welke uitgever laat zich niet afschrikken door een dergelijke vraag? Wie heeft er al ervaring met deze werkwijze? Heeft het tot succes geleid? Ik ben heel benieuwd naar de reacties. (ps Dries. Als er al een dergelijk topic bestaat, wil jij dan zeggen welk en waar het staat/en of dit verplaatsen naar de juiste plaats? Dank je)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn schriftromans zijn dingen voorgekomen die ik later in de krant las. Onder andere een oplichter die in een hotel een oudere vrouw financieel kaalplukte. Dit toont alleen maar aan hoe geloofwaardig jouw verhaal kan zijn. Ik zou nu niet meteen een uitgeverij hierover aanschrijven, maar als ik jou was zou ik wel de media op de voet volgen en dit verwerken in de roman.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dit is geen oproep.... verplaatst >> Uitgeven

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Set, allereerst gefeliciteerd. Ik wist het niet, ik heb dat topic niet gevolgd... :o Ik heb je eerste post gelezen en bij jou is dat ietsje anders gegaan, maar toch dank je voor de tip. :) Ik zal eerst eens gaan doorwerken aan mijn verhaal, dat lijkt me en goed plan. :nod:

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma, toen jij dit topic plaatste kwam ik nog niet op deze site. Ik heb een 1e hoofdstuk naar een paar uitgeverijen gestuurd zodra ik het af had. Tevoren heb ik niet geïnformeerd of ik dat mocht doen. In mijn begeleidende brief heb ik wel uitgelegd waarom ik het deed. Verder moet je je sowieso aan hun voorschriften houden hoe ze manuscripten willen ontvangen. Ik denk niet dat je succes afhangt van het wel of niet opsturen van het ms voordat het helemaal af is. Als ze het goed vinden lichten ze het er wel uit, af of niet af. Het kan wel lang duren voordat je er wat van hoort, soms ook niet. Succes!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is maar net hoeveel ervaring je hebt, ook. Ik zal zelf niet snel een enkel hoofdstuk rondsturen. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een verhaal niet af kan maken. Als je uit ervaring weet dat je verhalen altijd netjes rond komen lijkt me dit een prima werkwijze. En geduld, ja, dat is een schone zaak.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal zelf niet snel een enkel hoofdstuk rondsturen. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een verhaal niet af kan maken.
Dat zou voor mij ook een reden zijn om deze werkwijze liever niet te volgen. Tenzij ik er zeker van was dat ik het af kon krijgen. Maar ik zou het pas durven nadat ik een paar manuscripten met succes had afgerond.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal zelf niet snel een enkel hoofdstuk rondsturen. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een verhaal niet af kan maken.
Dat zou voor mij ook een reden zijn om deze werkwijze liever niet te volgen. Tenzij ik er zeker van was dat ik het af kon krijgen. Maar ik zou het pas durven nadat ik een paar manuscripten met succes had afgerond.
Ik ben voor het eerst aan een boek begonnen en heb veel info opgezocht over hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Zo las ik ergens dat het beter is om direct 1 of 2 hoofdstukken in te sturen voordat je een heel boek schrijft waarvan achteraf blijkt dat het toch niet goed genoeg is om uitgegeven te worden. Dat sprak me wel aan. Dan weet ik direct of ik op de goede weg zit of niet. Gewoonlijk neem ik geen genoegen met 'niet af', dus tot nu toe is het plan nog steeds om het helemaal af te maken. Een andere vraag: hoe kan het dan dat je een verhaal niet af kan maken? Je hebt tevoren toch een synopsis gemaakt met de grote lijnen?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een andere vraag: hoe kan het dan dat je een verhaal niet af kan maken? Je hebt tevoren toch een synopsis gemaakt met de grote lijnen?
Dat hoeft niet per se. Sommige schrijvers houden niet van schema's en synopsesissen (?) en weten halverwege echt niet hoe een verhaal af zal lopen. Dan is het lastig om alvast iets naar een uitgever te sturen. Zelf heb ik dat ook nog niet gedaan. Mijn ms schiet lekker op, maar ik wil het eerst naar mijn zin hebben.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb weleens en paar hoofdstukken naar een uitgever gestuurd. Die vroeg om meer om vervolgens niets weer van zich te laten horen. Weke uitgever het was, weet ik niet meer. Ik had mijn verhaal trouwens wel af. Als ze om meer vragen en je hebt niet meer, is dat ook vervelend.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het is vervelend als je niet meer hebt. Maar ik had in mijn begeleidende brief verteld dat dat alles was wat ik had en dat ik eerst wilde weten of het wel de moeite waard was om door te gaan. Toen werd ik dus gevraagd om door te gaan met de rest en de hoofdstukken te sturen zodra ze af waren. Ze vonden de synopsis, het verhaal, ook goed en waren benieuwd naar de rest. Ik maak me geen illusies hoor. Pas als ik alles af heb en ze vinden het nog steeds goed, dan heb ik pas iets.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ jeanne thamar Dat is knap lastig ja, als je halverwege niet weet hoe het gaat aflopen. En supergoed als je er toch een goed verhaal van kan maken. Ik weet nog zo net niet of ik dat wel zou kunnen. Voor mij is het niet zo moeilijk. Ik schrijf een familieverhaal en wist al voordat ik eraan begon natuurlijk precies hoe het allemaal gegaan is. Voor de synopsis hoefde ik het alleen maar in hoofdstukken te verdelen en dan de rest invullen. Het zijn heel andere zaken waar ik af en toe tegenaan hik. Maar top dat het bij jou zo vlot loopt. Veel succes. @Tja Ook lullig dat je dan niets meer hoort. Misschien waren de andere hoofdstukken niet helemaal naar hun zin, maar ik bedoel, je kan dat toch communiceren? Dan had jij er nog wat mee gekund. Maar in feite kan mij dit dus ook nog gebeuren. Heb je toen niet gebeld om te vragen waarom je niets meer hoorde?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk nooit met synopsissen of schema's. Ik word daar helemaal gek van. Ik ben ooit aan een cursus begonnen waar dat ook moest en haakte na twee lessen al af. Ik kán dat gewoon niet. Als ik een idee heb, bedenk ik hoe het verhaal kan gaan verlopen, en dan ga ik schrijven. Meestal veranderd het verhaal in de loop van het schrijfproces, maar dat maakt voor mij niets uit. Zo is het voor mezelf ook een verrassing en tot nu toe ben ik nog niet ontevreden geweest over de behaalde resultaten :) Ik heb nooit alleen maar eerste hoofdstukken opgestuurd. Altijd een voltooid manuscript. Juist omdat ik vind dat je aan een eerste hoofdstuk niet kunt zien of een verhaal goed is. Tot op zekere hoogte natuurlijk wel, maar nooit de plot en het verloop van het verhaal. Zelfs een synopsis kan daar niet alles over vertellen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Peregrine Knap dat je het zo kan, zonder tevoren uit te stippelen wat het gaat worden. Als je zo schrijft dan kan je inderdaad moeilijk al vanaf de eerste hoofdstukken werk opsturen naar een uitgever. Die willen dan wel niet persé het volledige verhaal in één keer, maar wel een samenvatting van wat ze kunnen verwachten. En natuurlijk kan je aan een eerste hoofdstuk niet zien of het een goed verhaal wordt, maar aan de hand van de synopsis kunnen ze wel degelijk beoordelen of het de potentie voor een goed verhaal bezit. Daarmee bedoel ik of het mogelijk zou zijn om er een goed uitgebouwd verhaal van te maken. Ze kunnen er dus niet vanaf zien of de schrijver er een goed verhaal van kan maken. En bij een synopsis is het volgens mij wél de bedoeling dat je aan hen bekend maakt wat de plot en het verloop van het verhaal is. Daarop wordt het beoordeeld. Als je met een slappe clou komt (kan daar als voorbeeld zo gauw alleen noemen de serie 'Lost': echt een enorme afknapper na al die spanning), krijg je daar beslist een slechte recentie op. Daar zit jij niet op te wachten en zij ook niet.