Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscript retour

Ik vroeg me net iets af... Stel, je stuurt een manuscript via de post naar een uitgever, met een envelop en postzegels erbij om het bij afwijzing retour te laten sturen. Bij afwijzing krijg je het manuscript terug. Maar wat doet de uitgever als hij/zij je manuscript accepteert? Er zal ongetwijfeld aan herschreven moeten worden, dus ik kan me voorstellen dat een uitgever het terugstuurt naar de auteur, maar uitgeverijen geven heel duidelijk aan dat een manuscript bij afwijzing geretourneerd wordt (over acceptatie zeggen ze niets - tenminste, voor zover ik gelezen heb).

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Meestal maken ze eerst een afspraak met je als ze geïnteresseerd zijn. Lijkt me ook niet meer dan normaal dat ze je even willen zien. Dat willen ze meestal nog voordat ze definitief besluiten met je in zee te gaan. Het lijkt erop dat je het uitgeefproces bij een reguliere uitgever wat te simpel voorstelt. Er zitten nog zoveel stappen tussen opsturen en accepteren. Het is geen postorder ofzo ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het wordt geaccepteerd maakt het toch niets meer uit wat ze met het origineel doen, als ze er maar een mooi, verbeterd manuscript van maken en dat publiceren!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarschijnlijk schrijven de mensen die het manuscript gelezen hebben, een aantal aantekeningen in de kantlijn. Maar misschien doen ze dat ook op een apart vel. In elk geval hebben ze niets anders dan je manuscript, waarop hun interesse is gebaseerd, dus een belangrijk document voor een uitgeverij. Herschrijven doe je in je digitale versie, naar aanleiding van opmerkingen en adviezen. Dat stuur je dan ook digitaal op. Ik zou in elk geval bij een kennismakingsgesprek de retourporto niet terugvragen als ik jou was :) .

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dan maak je meteen een goede indruk, als je binnen komt stappen: "Hallo, ik ben die en die en ik wil NU mijn retourporto terug, want u geeft het toch wel uit." :P Bedankt voor de reacties, ik was gewoon nieuwsgierig. @Dries: Een halfjaar geleden dacht ik nog dat je een manuscript stuurde naar de uitgeverij en een dag later te horen zou krijgen of het goed was of niet :D Toen kwam ik erachter dat het een paar maanden duurde voor je iets hoorde. Nu heb ik weer geleerd dat er dus nog meer stappen zijn... Interessant.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
En die paar maanden zijn soms heel lange maanden, hoor. Mijn ervaring is dat ze bij Kok vrij snel en keurig reageren. Misschien past je ms daar.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet inmiddels al dat een paar maanden lang kunnen duren... Als ik niets hoor, krijgen ze gewoon een dreigmail :P Ik zal eens bij uitgeverij Kok kijken of ze op het lijstje passen. Thanks voor de tip!