Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vraagjes en inmiddels in zee met Boekscout:

Hallo Hoe is het met iedereen hier ? Tijd geleden dat ik hier was. Mijn forumvraag is: Ik heb een uitgeverij gevonden en zij doen wel en geen eigen beheer qua boekuitgaven. Ze willen mijn kinderboek verhaal msischien alsnog geheel voor mij uitgeven. Ze wilden dat in eerste instantie al doen, maar ik wilde even op zoek naar regulier, maar dat is nu even te lastig. Dus heb nu twee best wel gave tekeningen gemaild aan hun, die mijn broer (kan erg goed tekenen)heeft gemaakt en nu is het afwachten. Toch twijfel ik nog, mochten ze het toch geheel voor mij willen uitgeven alsnog, waarom twijfels ? Alleen omdat voor elkaar te krijgen heb je 40 mailadressen vaak nodig dan, anders moet je toch wat van je , voor mij dan uitgegeven boekjes inkopen zegmaar om hun uit de kosten te helpen. Ik vind dat toch wel apart. Ze sturen geen recensie exemplaren naar winkels, terwijl ik dan denk, hoe komt het dan in de "grote mensen wereld" terecht zegmaar ? Want ik kan dus best wel goed promoten, maar als ik dan maar 10 procent krijg en ik moet zelf nog alles gaan promoten, wat mag ik dan van hun verwachten ? Ik krijg maar 10 procent van de opbrengt per boekje geloof ik daar. p.s. Bij mijn eerste dichtbundel is het helaas fout gegaan, doordat ik erg goed kon promoten, maar er geen beloftes na werden gekomen, dankzij een andere uitgeverij. Dat is niet leuk om mee te maken met een eerste boek he ? Dat bvoek was verder geheel voo rmij uitgegeven ook. Dus dit zou gaan om mijn 2de boek dat misschien geheel voor mij wordt uitgegeven, hopenlijk wel dus alsnog: Toch noemen ze dat geen eigen beheer, terwijl ik wel zelf heel veel meot doen ervoor, wel of niet doen ? Reguliere uitgeverijen heb ik nog niet gevonden helaas voor het verhaal, wat best wel origineel is en kinderen leuk vinden. (Ik heb het al laten lezen aan meerdere kinderen.) Wat zouden jullie doen ? Sorry als ik dit stuk in de verkeerde rubriek post. Kon het niet vinden waar dit wel mocht ? gr. Mar

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mar, jij loopt hier al lang genoeg rond om te weten dat hier al veel topics over zijn. En daarbij stel je geen één vraag, maar wel tientallen. En dan ook nog in hele kromme zinnen. Lees jij je post niet na?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
*titel ingekort* Als je het hele topic in één vraag zou moeten samenvatten, wat zou die vraag dan zijn? Hou dat in je hoofd en tik kernwoorden uit die vraag in het zoekveld in. Als je daarna geen goed antwoord hebt gekregen mag je dit topic verduidelijken (pas het startbericht aan). Als je wel vindt wat je zocht via de zoekfunctie mag je dat ook even melden, dan sluit ik deze.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ernstig het gevoel dat je "uitgever" Boekscout is, Mar en daar zijn inderdaad al veel topics over. Over voor- en nadelen. Ik zou zeggen, lees ze eens door. Je zegt zelf dat het nu even te lastig is om reguliere uitgevers te benaderen, dan moet je jezelf en paar vragen stellen: - hoe graag wil ik dit boekje? - hoe snel wil ik dit boekje? - wil ik dat alleen vrienden en familie het kopen, voor een veel te hoge prijs? Als je graag en snel wilt en dat je boekje niet in de boekwinkels komt, dan kun je in zee gaan met Boekscout. Je kunt ook FreeMusketeers proberen, die heeft als voordeel dat je boek ook op bol.com komt. Zie verder de topics. Succes!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
BS en FM vragen volgens mij beiden emailadressen. Je zult echt wel het een en ander zelf moeten doen aan promotie, ook bij beiden. :thumbsup: Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk niet dat je bij een (eventuele) reguliere uitgever gewoon achterover kunt leunen, na het verschijnen van een boek. Want ook daar wordt er van je verwacht dat je het nodige doet voor de promotie.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi, dankje voor de reacties. Sorry, had beetje haast toen met posten en ben gewoon niet zo handig met waar wat te posten. Als het niet goed is dat ik het nu hier post, dan sluit je het topic maar of verhuis aub dan mijn bericht, naar de juiste rubriek. Sommige dingen kunnen onder meerdere rubrieken vallen, dat is voor mij wat lastig dan, omdat ik moeite heb met overzicht houden. Boekscout doet "en eigen beheer en geen eigen beheer." Dus niet alleen "eigen beheer" al denken veel mensen dat heb ik het idee ? Ze gaan mijn boek geheel voor mij uitgeven, dus geen eigen beheer, dus voor ieder wat wils toch ? Al geven ze niet alle boeken zomaar uit, maar wel veel. Mijn broer is tuin en landschapsarchitect, dus hij kan erg goed tekenen en gaat dat ook doen voor het boek wat ze voor mij uit gaan brengen. Iedereen moet dat voor zich weten, maar ik weet dat de meeste boekhandels geen boeken willen in hun winkel, als het wel om eigen beheer gaat. Omdat er teveel aanbod voor is, hoorde ik eens zeggen door een man die een boekhandel had. Het is dus een groot verschil merk ik, met wel eigen beheer en geen eigen beheer qua uitgave. Mijn eerste boek, uitgegeven door een andere uitgever, heeft zelfs een bekendere reguliere boekhandel gered en dat was geen eigen beheer. Ik geef toe, dat ging niet makkelijk, maar het is wel gelukt, dat met een dichtbundeltje. Trenke: Dus hoezo zou het boek daar niet in de boekhandels terecht kunnen komen ? Het kan gewoon door de boekhandels besteld worden via het isbn nummer toch ? gr. Mar

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Eigen beheer is een misleidende term voor die bedrijven. POD is de juiste benaming. Toch is Boekscout geen reguliere uitgever. Het blijft POD, je moet e-mailadressen aanleveren en ze hebben minder marketing-slagkracht dan reguliere uitgevers.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lhoi dries. dankjewel.. Boekscout geeft ook geheel boeken uit, voor mensen, ik heb dus geen druk en zetkosten. Ik vind het eigenlijk ook geen goede naam van geen en wel eigen beheer, want heb zelf ook veel werk daaraan nog. Krijg je bij een reguliere uitgever wel meer dan 10 procent per boek opbrengst ? Wat is het verschil daarmee ? Zelf kan(kon) ik erg goed promoten heb ik ontdekt met he teerste bdichtbundeltje, dat was niet bij boekscout hoor. Dat was vervelend afgelopen, daar heb ik van geleerd en heb dat ook besproken met Boekscout mensen, wat we daar aan kunnen doen. Daar hebben zij al oplossingen voor, dus ben daar erg blij om, dat ze het kinderboek verhaal alsnog geheel voor mij uit willen geven ! Dus positief denken en ervoor gaan toch ?;)) "Mijn boek gaat goed lopen en wordt bekend, is mijn positieve affirmatie",hi,hi. Ik had in 4 dagen al 40 mailadressen voor elkaar, al wacht ik op 1 mailtje nog van iemand, maaar dat is al toegezegd. (Inmiddels al ontvangen) gr. Mar

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
ik zeg toch ook niet dat je geld moet betalen? Ik weet hoe Boekscout werkt. De eis van 40 e-mailadressen, de manier waarop ze drukken (printen dus eigenlijk) en de slagkracht die ze marketing-technisch niet hebben om boeken in een boekhandel te krijgen maken het geen reguliere uitgever. Zo zal de boekhandel er ook over denken. Ze stellen ook een stuk lagere kwaliteitseis dan reguliere uitgevers. Ze geven veel meer (veel hoger percentage van wat er binnenkomt) uit dan reguliere uitgevers. Waarschijnlijk wel weer een lager percentage dan andere POD's waar je zelf bij moet betalen. Wil overigens niet zeggen dat de kwaliteit van jouw boek lager is hoor, maar ik geloof toch zeker dat de gemiddelde kwaliteit van al hun boeken lager is. Ze richten zich ook op andere boeken. Boeken die vaak een kleiner publiek hebben. Daarom is het ook POD, dat houdt de kosten laag.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik las net dat uitgeverij Nieuw Amsterdam doorgaat onder de naam Bertram & De Leeuw uitgevers. De uitgeverij hanteert een nieuwe uitgaafformule. Door joint-ventures af te sluiten met auters waarin omzet minus de kosten worden gedeeld. Schrijvers verdienen in deze constructie gemiddeld 20 procent meer dan met een traditioneel literair modelcontract. Ziet iemand hier iets in?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Wat zijn joint- ventures ? Ik weet niet wat de contract voorwaarden zullen zijn, dat hangt daar ook vanaf. gr. Mar

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mbvk78, je boek kan in theorie wel door boekhandels aangeschaft worden, maar die zullen dat waarschijnlijk niet doen. Het aanbod van boeken is erg groot en er is algemeen bekend dat de kwaliteit van de boeken van Boekscout lager ligt dan die van regulier uitgegeven boeken. Daarbij ligt de prijs hoger dan bij andere boeken. De kans dat de winkelier boeken van Boekscout verkoopt is dus kleiner dan die van andere boeken. Wat zou jij doen als boekenwinkeleigenaar? En dan heb ik het ook over de boeken die niet in eigen beheer zijn uitgegeven. Er zijn veel topics over Boekscout en FreeMusketeers (en daar heb ik ook gepost), gebruik die zoektermen maar eens.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi Trenke Dankje, ga ik zeker eens doen ! Toch ben ik blij dat het geheel voor mij wordt uitgegeven, beter iets dan niets toch ? Dit is toch mijn 2de boek in 2 jaar tijd dat geheel voor mij wordt uitgegeven, al is het niet regulier. Je weet dus nooit hoe het gaat lopen toch ?;)) Positief denken !!! Ik vind promoten erg leuk, dus dat ga ik zeker ook doen , dmv zelf boekjes ook in en te verkopen! Je leert altijd weer iets van wat je aan het doen bent ! Bij mijn eerste boekje, een dichtbundel, met gedichten die vele mensen positief raakte, heb ik mensen in het ziekenhuis en op andere plekken ook in positieve zin ontroerd, dat is toch mooi ? En ik help mensen graag. Toch heb ik toen in 4 maanden tijd 70 bundeltjes weten te verkopen, totaal ben ik de tel kwijt, maar best aardig veel heb ik er nog verkocht. Kost wel veel energie, maar ik heb ook gelijk wat afleiding van andere dingen waar ik nu mee bezig ben, dus dat is fijn. Mijn broer moet gewoon een erg gave cover maken, dat scheelt ook al een hoop toch ? De prijs valt mee vind ik voor een kinderboek wat het (ongeveer of precies? gaat worden. En dat voor een kinderboek ! Alleen ik hoop dat je geen gelijk krijgt met mijn kinderboek, het wordt gewoon veel besteld he ?:)) (Bedoel dat in positieve zin voor mijn boek, dat snapje wel he ?) Wel bedankt voor het attenderen, dus ik zal extra mijn best moeten doen qua alles en mijn broer ook !!! Thanks allemaal voor de info en tips ! p.s. Kopen jullie het boek wel als het er mooi uitziet ?;)) Dan heb ik in elk geval al wat belangstellenden,hi,hi ! Therese, je avator vind ik wel knus zo samen staan hoor. gr. Mar

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Tja, dat is niet uitgeverij Nieuw Amsterdam die doorgaat onder een andere naam. Dat zijn de twee directeuren die onlangs bij de uitgeverij vertrokken, en nu een eigen uitgeverij starten. Nieuw Amsterdam is bij mijn weten nog gewoon Nieuw Amsterdam. Gisteren tenminste nog wel. :) (Ik denk dat ik een nieuwe avatar moet nemen, nu ik die van mbvk zo boven die van mij zie).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jullie houden toevallig van dezelfde bloemen. (Het is trouwens niet echt mijn bloem. Er zijn er wel mooiere.) Ik zou hem trouwens ook veranderen. Dat over Nieuw Amsterdam was wat bij ons in de krant stond. Er werd niet gezegd dat er een paar heren zijn opgestapt.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Ik denk dat ik een nieuwe avatar moet nemen, nu ik die van mbvk zo boven die van mij zie).
Ja, ik had jullie al verward, maar bij nader in depth viewing zag ik dat jullie plaatje net iets verschilt ;)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Rudolf, wat betreft je eerste opmerking kan ik het met je eens zijn, maar waarom zouden mensen geen boeken kopen die bij Boekscout gedrukt (geprint dus) zijn? Het gaat toch om de inhoud? Doel je op de drukkwaliteit? Of doel je op het ontbreken van een grondige eindredactie?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Ik denk dat ik een nieuwe avatar moet nemen, nu ik die van mbvk zo boven die van mij zie).
Ik moest zo denken aan het plaatje bij het gedicht over het torretje op de VBO-site, daarheen geklikt en ja, verdomd, dat is van jou Thérèse! Ik vind dat meesterlijk geschreven. Sorry, helemaal offtopic. :D Wat betreft Boekscout. Ik vind hun layout en vormgeving magertjes. Alles moet gewoon binnen een door hen vastgesteld format passen. Dat levert niet niet meteen de mooiste boeken op. Maar dat is wat ik vind. Ik zou meer in het ms investeren, ms-beoordeling bijvoorbeeld en doorgaan tot ik een reguliere uitgever had..

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn optiek geef je bij Boekscout altijd in eigen beheer uit. Ik noem dat 'eigen beheer met bemiddeling'. Stap je zelf naar een drukker dan is dat 'eigen beheer zonder bemiddeling'. Zo leg ik dat altijd uit. Verder slaat POD op de techniek en niet op de wijze van uitgeven. Wat Bertram en de Leeuw aangaat dat gaat idd om 2 mensen die vertrokken zijn bij Nieuw Amsterdam. Omdat je twijfelt zou ik zeker nog geen contract tekenen (maar wellicht heb je dat al gedaan) en anders je vragen aan hun overleggen en kijken hoe je toch kunt roeien met de riemen die je hebt. Succes!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(Ik denk dat ik een nieuwe avatar moet nemen, nu ik die van mbvk zo boven die van mij zie).
Ik moest zo denken aan het plaatje bij het gedicht over het torretje op de VBO-site, daarheen geklikt en ja, verdomd, dat is van jou Thérèse! Ik vind dat meesterlijk geschreven. Sorry, helemaal offtopic. :D
Inderdaad offtopic, maar wel erg leuk om te lezen, kate.s :). Misschien moet mbvk dan maar een andere avatar nemen ... ik heb inmiddels tig andere geüpload, maar die zijn allemaal te groot. Nu weer :ontopic: .

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat Mbvk bedoelt dat ze geen kosten hoeft te maken. Bij eigen beheer betaal je de drukker of je print het zelf uit en bindt het in, dat kan natuurlijk ook. Ik zie mijn uitgaves in eigen beheer en bij Free Musketeers als opstapje naar een reguliere uitgever. Zo kun jij dat ook zien, Mbvk. Iedere keer een stapje verder. Daar leer je van en dat komt je manuscript alleen maar ten goede. Het durven laten lezen aan anderen is op zich al een hoge drempel.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zie het probleem niet met een pod. Je kunt ook weinig geduld hebben en geen jaren op de reactie van een reguliere uitgever willen wachten. De eindredactie ontbreekt, dat is een feit. En wat de rest betreft...?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi luitjes Fijne zomer alvast ! Alles goed met jullie ? leuke discussie hier !!! Mijn contract is inmiddels al getekend bij Boekscout. Mijn broer had 2 voorbeeld illustraties gestuurd en Boekscout vond deze uitermate geschikt voor mijn verhaal en ze waren erg positief om het voor mij uit te gaan geven voor mij/ons. Ik wil best van avator wisselen, maar waarom niet allebei dezelfde, is dat zo erg ?;)) We bijten elkaar niet neem ik aan,hi,hi ?;)) In 4 dagen had ik al de 40 mailadressen al voor elkaar, toch snel of niet ?;)) Alleen de titel twijfel ik over nog, dat is best lastig. Een goede titel helpt mee om het boek te verkopen ben ik van mening. Denken jullie dat het uitmaakt of de titel kort en krachtig is of wat langer ? Hangt toch vooral van de tekeningen af ook ? Boekscout en ik hebben afgesproken dat we er een mooi boek van gaan maken! En 2 jaar terug is mijn eerste dichtbundel uitgegeven, ook geheel voor mij en dat boekje was gebonden, dat was niet bij Boekscout. Bij Boekscout doen ze "garenloos gebrocheerd" en paperback utivoering zoiets. Bij mij neerste dichtbundel die 2 jaar terug geheel voor mij is uitgegeven, toen niet door Boekscout. Toen verkocht ik zelf in 4 maanden tijd al 70 dichtbundeltjes, dat is niet slecht toch ? Nu mag ik ook zelf in en verkopen en vind het promoten erg leuk om te doen, ook al heb je ook soms een "harde" afwijzing tussendoor. Je moet gewoon lef hebben en overal op af durven te stappen en tja, soms val je dan hard op je smoeltje en soms ook niet,hi,hi. p.s. Ik zie het inderdaad als opstapje naar een reguliere uitgever, je weet nooit hoe het gaat lopen toch ? Boekscout neemt zo'n 85 procent in van de auteurs, dan bedoel ik dus voor "Geen eigen beheer" gr. Mar

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Okee, onduidelijkheid opgelost. Verder praten over dit boek kan in een boekpresentatie.