Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

waarom iemand een boektrailer nodig zou hebben?

-- edit --

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Men bekijkt liever een kort filmpje, omdat we visueel ingesteld zijn, dan een hele hap tekst moeten lezen.
We moeten lappen tekst verkopen, daar zijn we schrijvers voor. Wie dat niet aankan (bijvoorbeeld een voorpublicatie lezen, wat ik veel effectiever vind dan zo'n trailer), is bij voorbaat al niet de juiste doelgroep om een tekst aan te slijten. Wie geen hap tekst wil lezen, koopt geen boek.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
anilio, jouw vrij verkoopgerichte tekst is te promotiegericht voor deze site. Je noemt de voordelen van de boektrailer terwijl je die dienst zelf levert en je sluit af met je mailadres. Op mij komt dat over als spam. Ik heb je mailadres dan ook weggehaald. Je mag hier best over het nut van boektrailers discussiëren met schrijvers, maar als je komt om je diensten aan te bieden dan ben je hier niet aan het juiste adres.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
En dan even mijn mening: boektrailers kunnen zeker werken, maar ik denk dat ze het meeste effect hebben als het wat anders doet dan foto's van de cover in een slideshow tonen met daaroverheen de flaptekst en een leuk muziekje. Jouw trailers zitten helaas ook zo in elkaar en dat is jammer. Als de promotie echt wil slagen zul je creatief moeten zijn en eruit moeten springen. Acteurs die een stuk van een dialoog naspelen? Locaties die lijken op locaties uit het boek? Metaforen voor de gebeurtenissen verbeelden? Tuurlijk wordt de trailer dan duurder, maar zoals je zelf ook zegt is exposure belangrijk. En mijn eigen ervaring leert: hoe meer creativiteit, des te meer exposure.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn natuurlijk meerdere redenen waarom je een boektrailer zou willen maken. Deze is wel hilarisch, en vooral bedoeld, heb ik begrepen, om naamsbekendheid van de schrijver te vergroten. Niet vanwege dit boek, maar een ander boek (Salvador) dat ook van hem uitkomt en niet zo publiektrekkerig is. Dit getoonde boek heeft volgens mij al voldoende naamsbekendheid door de titel :p http://www.youtube.com/watch?v=fLzT3Wx637Y 10.000 hits in 5 dagen! En hier zie je hem ook: http://www.youtube.com/watch?v=r1yRX8TLekI Terwijl deze: http://www.youtube.com/watch?v=e9ikRBrBUDk&featur… juist weer bedoeld is om kinderen bij een boekbespreking houvast te geven over de cover. Een heel ander doel. Ik denk dat elk doel een ander soort trailer nodig heeft, en dan, wat Dries zegt, liefst niet een die alleen maar wat plaatjes en tekstjes uit het boek voorbijschuift.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nou anilio, ik hoef ook niet te weten hoe of wat. Ik geef mijn mening over de trailers. Niet over de maker of de schrijver. De trailers zijn wat ze zijn. In mijn optiek niet erg creatief. Misschien ben jij wel heel creatief geweest binnen de grenzen van budget en de wensen van de schrijver, maar dat maakt voor mijn mening niet uit. Wat betreft de promotie: je bent gelieerd aan Schrijverspunt en die hebben in het verleden gespamd op dit forum, dus vandaar dat ik er extra streng op let.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het spreekt vanzelf dat jij als maker van een boektrailer de vormgeving en inhoud ervan bespreekt met een auteur, maar ik zou graag de achterliggende visie ten aanzien van een boektrailer horen, anilio. Wat is het dat een mens een product wil zien / beleven om een volkomen andersoortig product aan te schaffen? Wat heeft een lezer in spe eraan om plaatjes / beelden te zien van een verhaal waarbij hij eigenlijk - al lezend - zélf de beelden kan / moet bedenken? Ik heb het bestaan van een boektrailer nooit begrepen. Dat het werkt als promotie van film snap ik. Maar het zijn twee zulke verschillende media: een boek en een film. Wat is de werkelijke meerwaarde van een boektrailer, behalve dat het een multimediale mogelijkheid is - een toevoeging, dus? Ik zie die echter (tot nader uitleg) alleen wanneer er informatie vrijgegeven wordt over bepaalde relevante achtergronden van een boek, die niet in het verhaal zelf voorkomen, waardoor de trailer een 'nestje' wordt voor het verhaal, een omgeving, in de letterlijke betekenis van dat woord.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bedankt voor je uitleg, anilio. Je zegt: bij de een werkt het, bij de ander niet. Dat is waar. Nu de volgende vraag: heb je gegevens over bij hoeveel mensen het werkt, en bij hoeveel niet? Ik bedoel: heb je cijfers over bijvoorbeeld het aantal keer dat een trailer bekeken wordt en de waardering ervan, en vervolgens de boekverkoop of andere resultaten zoals een uitnodiging voor een interview, of een recensie? <- Naar aanleiding van de trailer! Oftewel: maakt een boektrailer in enig opzicht verschil?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Zal het dan meer gaan verkopen: Dat is een antwoord waar ik niet direct een ja of een nee op kan geven. Maar de mogelijkheden die u heeft met een boektrailer kunnen er wel voor zorgen dat uw boekgepromoot word op zoveel mogelijk manieren die u kosteloos tot uw beschikking heeft (youtube,facebook,twitter ) waardoor u een grotere bereik heeft qua exposure. En uiteraard moet u zelf ook actief gaan promoten, een boektrailer hebben wil nog niet zeggen dat het dan genoeg is. Maar u brengt de 'vis' dichter bij de mensen.
Ga je nu exact hetzelfde zeggen als in je eerste bericht? Dat lijkt me overbodig...

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Video booktrailers. Nee dank je. Ik word moe van al die zichzelf promotende tuttige videotrailers waarin werkelijk niks gezegd wordt. Dan weet je al genoeg over het boek: volslagen inhoudsloos. Het interesseert me niets wat een schrijver te zeggen heeft of welk kleur haar hij of zij heeft voordat ik zijn of haar boek heb gelezen. Een goed boek verkoopt zichzelf, want mond-op mondreclame is nog altijd de krachtigste vorm van reclame. Kwaliteit mensen, kwaliteit. Daar gaat het om. Kan a.u.b. dat inhoudsloze gedoe met domme tutjes die niets te vertellen hebben via trailertjes alsjeblieft voor eens en altijd van de markt geruimd worden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zo, dat is duidelijk. Ik vraag me ook altijd af wat hetn ut is van een foto van de auteur op de achterflap. Dat vraag ik weleens hier en daar en krijg dan als antwoord dat mensen nieuwsgierig zijn hoe zo'n schrijver eruitziet. De meerwaarde daarvan is me altijd ontgaan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn verschillende soorten lezers (sorry, bavarois!): de een zal zeker een boek kopen wegens een aantrekkelijk verhaal en een aansprekende sfeer in de promotie. De ander leest de recensies en een voorpublicatie voordat tot aanschaf wordt overgegaan. Er zijn er ook die zich in een boekhandel laten adviseren of daar gaan kijken of ze ergens tegenaan lopen. Zij zullen zich oriënteren op het genre (plaatsing binnen de boekhandel) de kaft (titel en afbeelding), de tekst op de achterkant en enkele fragmenten uit het boek zelf. Ik zie een boektrailer meer als een cadeautje aan de fans. Die vreten toch alles, en het is leuk om de link te sturen bij een "dit boek is zo geweldig!!1!!11!" En deze vindt ik ook leuk: http://www.youtube.com/watch?v=aDXv4I3YXgg Ook weer voor de fans: het is pas echt leuk als je de hoofdpersoon al kent.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, dat is duidelijk. Ik vraag me ook altijd af wat hetn ut is van een foto van de auteur op de achterflap. Dat vraag ik weleens hier en daar en krijg dan als antwoord dat mensen nieuwsgierig zijn hoe zo'n schrijver eruitziet. De meerwaarde daarvan is me altijd ontgaan.
Dat soort dingen hebben pas echte meerwaarde als niemand het doet. Dus als iedereen het doet, kun je beter het andere doen. Je moet juist het tegenovergestelde doen van wat de massa doet om op te vallen. Dus als iedere flutschrijver een fluttrailertje op youtube gaat zetten kun je beter met iets anders komen als schrijver. Wees altijd een stap voor op de anderen. Maar alles staat of valt wat mij betreft met de kwaliteit van het boek. En als je ziet hoeveel matige boeken er op de markt zijn is er nog hoop voor iedere schrijver met een klein beetje talent in zijn of haar grote teen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zie het - bij nader inzien - wel als nuttig wanneer zo'n trailer op een (groot) scherm in de boekhandel vertoond wordt. Op de plaats van actie, zeg maar, waar de transactie voor de consument plaatsvindt. (*) Maar het is riskant, want voor hetzelfde geld wordt een lezer in spe niet goed van de reclame (dat kan om allerlei redenen) en vlucht zonder boek (of met een ander boek) de toko uit. Daarbij ga ik dan uit van een echt professionele promo, en die is duur, dus niet voor iedere auteur weggelegd. Overigens ben ik me ook gaan afvragen waarom we wel trailertjes willen zien van wasmiddelen en snoep. Of beter gezegd: waarom we die min of meer accepteren (want we vragen er niet om). Wat is het verschil met een boektrailer? (*) En eventueel in het voortraject wanneer je als uitgever boekhandelaren een indruk van een boek of auteur wilt geven, met meer erop en eraan. Een boekpresentatie achter de consumentencoulissen. Dat kan leuk en zinvol zijn.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben van plan om een interview met mezelf op mijn website te zetten. In dat interview vertel ik waarom ik het boek heb geschreven. Het is een goed marketinginstrument, denk ik. Want dezelfde reden waarom ik het boek heb geschreven, zou voor lezers reden kunnen zijn om het boek te kopen. Volgens de marketingindustrie zijn mensen sneller geneigd een boek te kopen als ze een video erover hebben gezien. Zelf vind ik de standaard boektrailers ook maar niets. Een paar slides met tekst en muziek eronder, dat boeit mij zelf ook weinig. Maar ik zie op internet vaker korte interviews met schrijvers - een paar minuten lang, en dan betrap ik mezelf er vaak op dat ik denk: "hm, goh, misschien toch interessant leesmateriaal." Ik doe het niet ingewikkeld, ik laat mijn partner filmen, gewoon met onze eigen camera, en gewoon bij ons thuis. In de montage doe ik er wel een paar slides doorheen, van relevante historische plaatjes (het is een historisch verhaal), om de sfeer van het boek neer te zetten. De insteek van het interview is dan ook niet: koop mijn boek, maar: dit ben ik, en dit is het verhaal achter het boek.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste, Wat betreft de marketing ben ik het helemaal eens met Anilio. Het is inderdaad belangrijk om een goede positie op Google te krijgen en een youtube filmpje kan daar flink aan bijdragen. Als ik kijk naar de analyse van mijn website, zie ik dat veel bezoekers trefwoorden ingeven die helemaal niets met mijn boek te maken hebben, maar toch op mijn website belanden EN zich ook aanmelden. Dat is namelijk een eerste interesse. Betreffende de inhoud van het filmpje ga ik me niet uitlaten omdat iedereen voor zichzelf moet uitmaken hij/zij hij zijn/haar boek wil laten uitblinken. Ik heb bijvoorbeeld een filmpje geplaatst van de locatie waar mijn boek zich afspeelt en als titel de titel van mijn boek gebruikt. Ik heb ook de eerste hoofdstukken van mijn boek omgezet in e-book formaat en gratis ter download aangeboden op mijn website. Marketing is jammer genoeg noodzakelijk en je kan de naam van je boek niet genoeg rondstrooien zodat wanneer iemand uiteindelijk het boek in de winkel ziet staan deze meteen denkt: 'Hé, die titel komt me wel bekend voor!"

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt veel mensen schampen met een schot hagel, als je een scherpschutter neemt raak je mensen echt. Dus: doelgroep uitzoeken en daar naar toegaan met de acties.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Is een boektrailer niet riskant? Ten eerste wordt de fantasie afgeknot als er personage's uit je boek in je filmpje te zien zijn. Dan hebben die al meteen een opgelegd uiterlijk. :( En wat als je een geweldig boek geschreven hebt maar het filmpje vreselijk is? Ook een risico lijkt me. En een heel belangrijke sleutel: muziek, hoe zet je de juiste sfeer op? En dan hebben we het nog niet gehad over de uitzendrechten van Sabam... Ik hou het wel op ouderwetse reclame ;)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-- edit --

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een filmpje kan handig zijn ter promotie van je boek via internet. Ik heb er voor mijn beide thrillers een gemaakt. Ik let er wel op dat het meer een sfeerimpressie is, dan dat het filmpje echt iets uit het boek laat zien.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er voor mijn beide thrillers een gemaakt.
Ik heb de filmpjes bekeken, ze zien er heel goed uit. De boektrailer van 'Bloedgeld' is al 9.752 keer bekeken, zag ik. Dat is zonder meer geweldig!