Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tarief Stichting Schrijvers, school en samenleving

Misschien is dit al aan de orde geweest (dan mijn excuus), maar ik kon er niets over vinden. Ik ben me alvast een beetje aan het verdiepen in schoolbezoeken en denk dan automatisch aan de SSSS(eigenlijk SSS, de stichting schrijvers, school en samenleving). Ik ben behoorlijk geschrokken van hun tarieven moet ik zeggen. Een voorbeeld: een vriendin van mij die in Noordwijk woont, geeft zelf vaak lezingen op scholen (geen schrijfster overigens) en gaat mij 'promoten'. Dat is leuk, vooral voor mij, maar niet voor de eventueel desbetreffende scholen in Noordwijk. Als ik 1 groep 45 minuten bezoek is het tarief van de SSSS daarvoor maar liefst 200 euro, en dat is zonder reiskosten. Voor een school in Noordwijk zou dit dus 240 euro kosten (ik woon in Heerlen). De SSSS verlangt voor de bemiddeling maar 40 euro, dat vind ik vrij redelijk. En wat ik wel prettig vind is dat de SSSS regels heeft waar scholen zich aan moeten houden, zoals zorgen voor homogene groepen. Dat maakt het wat officieler en je hebt iemand achter je staan als het ware. Maar, eigenlijk zou ik het wel voor minder willen doen, laten we zeggen 125 tot 150 euro, want scholen hebben het al moeilijk genoeg maar: aan de andere kant kan je het tegenover alle schrijvers die wel bij de SSSS aangesloten zijn eigenlijk gewoon niet maken het voor veel minder te doen, dan maak je de markt kapot. En ook de schrijverswereld is een keiharde business. Ook voor voorlezen en signeren in winkels zou ik waarschijnlijk geld moeten vragen, maar dat zou pas echt raar voelen, doe mij maar een kopje koffie dan. Ik sta een beetje in tweestrijd. Hoe zien jullie dat? SSSS of niet SSSS? Er zijn vast wel Sollers ingeschreven maar dat kon ik dus niet terugvinden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet niet gaan slissen, hoor. SSS is voldoende, zonder die vierde S :D Zolang je maar 1 boek hebt zul je nauwelijks boekingen hebben via SSS. Dat is meer voor 'gevestigde' schrijvers. En daarvoor betalen de scholen en bibliotheken dat graag. Voor een onbekend schrijver met maar een enkel boek niet. :( Het is slim om een 'klantenkring' op te bouwen en als je pas start doe je dat met heel andere prijzen. Het maakt ook uit waar je voor gevraagd wordt en door wie. Ik regel mijn meeste schoolbezoeken zelf (behalve in de kinderboekenweek dan doet SSS dat) en mijn tarieven lopen uiteen van een bosje bloemen via een bedrag van 35 euro tot 50 euro voor een lesuur tot aan de prijzen van SSS. Ik maak ook verschil in de afstand. Hier in het dorp kom ik op mijn fietsie voor een prikkie tussen de afwas en de boodschappen bij Albert Heijn in. Moet ik verder weg (meer reiskosten maar ook reistijd) dan vraag ik meer. De eerste keren zou ik niet te veel vragen, want je moet ervaring opdoen in het presenteren van jezelf en je boek. Als je gelijk SSS-prijzen vraagt zijn de verwachtingen erg hoog gespannen en zul je zeker weinig boekingen hebben. Voor voorlezen en signeren in winkels vraag ik nooit geld.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je antwoord, Zjors. Ik neig zelf ook naar 'reiskosten plus aardigheidje'. Maar dat doe ik dan uit aardigheid, want ik vind het niet afhangen van het aantal geschreven boeken. Ik kan me zo voorstellen dat Kluun voor een tarief van de SSS zijn bed niet eens meer uitkomt en dat vind dan ook niet kloppen. Aan de ene kant begin ik nog maar net en het zal echt geen storm lopen, daar heb je volkomen gelijk in. Aan de andere kant is ook een schrijver van 1 boek ook een schrijver en zijn daar nu eenmaal tarieven voor, zoals die van de SSS. Ik deel voor 99% jouw mening, en met bloemen ben ik altijd blij :D . Als ik even mag vergelijken met vertaalwerk; dat heb ik een aantal jaren gedaan, maar ook in de begintijd vroeg ik gewoon 10 cent per woord en geen 6. En ik merk bij mezelf (nu ik zelf twijfel een vertaler in te schakelen of het toch maar zelf doe) dat ik iemand die 10 cent verlangt serieuzer neem, terwijl ik aanneem dat degene die 6 cent vraagt waarschijnlijk een huis-tuin-en -keukenvertaler is. Als je jezelf serieus neemt, doen anderen dat ook. Ik blijf het met je eens, maar om bijna niks te verlangen doe ik voor mijn andere schrijfwerk ook niet, integendeel. Helaas is dat geen proza. En mijn man (journalist) kreeg zonder te vragen vanaf zijn eerste opdracht ook de gewone prijs. Ach ja, twijfel, twijfel... Ook heb ik een keer een radiocommercial ingesproken en kreeg net zoveel als de mensen met ervaring, omdat dat gewoon het tarief was. Dat was trouwens niet in Nederland, misschien dat dat het verschil is.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het niet helemaal met je eens. Als je een hele stapel boeken hebt geschreven en veel schoolbezoeken hebt gedaan, lever je in het algemeen (dat geldt natuurlijk niet voor iedereen) meer kwaliteit bij een schoolbezoek. Je kunt ook breder ingezet worden, in meerdere leeftijdscategorieen. Maar uiteraard staat het je vrij om het enkel via SSS te doen. :p Ik vrees alleen dat je in de begintijd weinig opdrachten ktijgt. Het kost soms zelfs moeite om je ingeschreven te krijgen bij SSS met slechts 1 boek. Dat is op zich onredelijk, maar het is helaas wel zo. Wat bedoel je met 'en zijn daar nu eenmaal tarieven voor'?? Er zijn heel veel verschillende tarieven gangbaar in het lezingencircuit en SSS zit daarbij aan de top. En als je 50 euro vraagt voor een lesuur kun je niet van jezelf zeggen dat je 'bijna niks verlangt'. Wel weet je dat je dan meer aanbiedingen krijgt en meer naamsbekendheid genereert.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met 'en daar zijn nu eenmaal tarieven voor', bedoelde ik dat voor eigenlijk alles wel tarieven zijn, maar dat heb ik een beetje krom uitgedrukt. Ik was ook niet van plan me meteen in te schrijven hoor, het was meer zo van 'goh, wat zou de SSS voor tarieven voeren' en toen viel mijn mond dus open. Misschien zijn er wel Sollers die zich meteen hebben ingeschreven, dan zou ik dat heel graag weten, gewoon uit nieuwsgierigheid eerlijk gezegd. En 50 euro is zeker niet niks, ik doe veel dingen voor minder. Als ik heel langzaamaan een beetje een bekende snoet krijg ben ik daar al heel blij mee, daar ben ik heel nuchter in.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me ook meteen na het eerste boek ingeschreven, hoor. Vanzelfsprekend. De meeste mensen doen dat. Tegenwoordig kost dat soms wat discussie met hen. En dat is niet terecht. Ik kreeg in het begin geen opdrachten via hen, dat komt pas als je een stapeltje boeken hebt of als een school specifiek om jou vraagt, omdat ze je kennen, maar dan regel je het eventueel goedkoper rechtstreeks. Maar als je daar ingeschreven staat kun je daarnaast nog van alles zelf regelen en ritselen. En dat levert in de begintijd meer op :nod:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had weer dat ze mijn eerste uitgeverij niet erkenden als zijnde kinderboekenuitgeverij. Ze zijn (nog steeds) een kleine algemene uitgever. Maar algemeen betekent volgens mij juist van alle markten thuis. Ik bedoel: deze uitgever heeft toch zelfs twee maal een kinderboek van mij uitgebracht? Gelukkig erkennen ze mijn andere uitgever zeker wel. Maar het blijft gek.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoveel is het niet, €200,-. Dat is wat de school moet betalen. Daar gaan de bemiddelingskosten af, en van wat je dan als bruto inkomen voor de schrijver overhoudt, gaat ongeveer de helft naar de fiscus. Dat lijkt dan nog een flink bedrag voor 45 minuten werk, maar je zult zelden meer dan 2 bezoeken per dag kunnen doen (2 scholen op willekeurige plaatsen in het land), als je op die manier al voldoende aanbod krijgt. Als je dan de inkomsten afzet tegenover wat je op een dag(deel) zou kunnen verdienen in het bedrijfsleven, heb je het over een vrij karige compensatie voor je bezoek + de voorbereiding die je moet doen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry dat ik hier even niet was, ik had een paar k-dagen. @Schli: ik geloof dat ik even te suf ben om iets te snappen, maar de fiscus pikt toch geen 50% af? Hoe dan ook, hou je/houdt men best een leuk bedrag over, alhoewel ik hier in het staartje van ons kikkerland wel erg ongunstig woon, qua reistijd. Misschien moet ik naar Utrecht verhuizen, je moet er wat voorover hebben :D . @Mara: Zeker gek. Bij mij wilden ze steeds weten of het om een eigen-beheer-boek ging of om een echt boek of 'Hoogverraad? Nee, nooit van gehoord' :D , geweldig, dit levert weer heel nieuwe ervaringen op. @Zjors: dat de Stichting liever auteurs wil met een stapel boeken onder hun arm snap ik eigenlijk ook wel, maar brengt mij ook spontaan op het idee met alle Sollers zelf een dergelijk bemiddelingsbureau op te richten. Jij bracht me op het idee door het 'zelf ritselen' te noemen. Wie weet wat sollers nog eens teweeg brengen. Vandaag heb ik zelf alvast iets geritseld, en dat geeft me in ieder geval heel veel voldoening, en dat vind ik toch ook wel heel belangrijk. Boekhandel ook blij, omdat alle auteurs liever naar de grootste bibliotheek van heel Limburg gaan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schli: ik geloof dat ik even te suf ben om iets te snappen, maar de fiscus pikt toch geen 50% af?
Dat is grofweg het verschil tussen het honorarium dat de klant betaalt en wat de freelancer netto krijgt. Het gaat niet allemaal naar de fiscus (wel veel), maar je zit ook nog met dingen als verzekeringen/sociale premies. In ieder geval wel als je serieus als professioneel schrijver bezig bent. En van wat je legaal netto overhoudt, moet je ook nog de extra reiskosten betalen (bedrag dat niet wordt gedekt door SSS en wat de fiscus niet weer terugvordert), je representatiekosten, etc.