Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel investeren jullie?

Bekend probleem bij POD - hoe bereik ik mijn publiek. Er zijn een aantal dingen waar je tegenaan loopt: * signeren bij de boekpresentatie. Hoe doe je dat? Hoeveel boeken schaf je aan. Maak je een deal met een boekhandel? Of signeer je niet maar gebruik je een intekenlijst. * recensie-exemplaren. In boekvorm of al Pdf-document bij het persbericht * je boek als prijs. Heel leuk en eervol wordt er een wedstrijd georganiseerd waarbij mensen je boek kunnen winnen. Maar jij moet het boek/de boeken wel gratis aanleveren. het is allemaal reuze leuk en goed voor het ego, maar je moet het ook zakelijk bekijken natuurlijk. Het mag niet alleen geld kósten. Hoe doen júllie dat? Graag reacties van mensen die via POD uitgeven. Reacties als 'daar zorgt mijn uitgever voor' snijden hier geen hout.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Asdale,

Ik kan je helaas geen antwoorden geven maar misschien heb je wat aan het volgende:
Heb je al bij zoeken gekeken daar staan veel topics over POD misschien dat je daar wat antwoorden zal kunnen vinden op je vragen.
Succes met je boek.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan niet op de eerste vraag antwoorden, wel op de overige twee.

* recensie-exemplaren. In boekvorm of al Pdf-document bij het persbericht

In boekvorm. Deze worden naar de redacties verstuurd en daarna gekozen door de bereidwillige recensent. Pdf-document is als er een afspraak is tussen uitgever en redactie voor bijvoorbeeld een quote op de achterkant.
Het ligt eraan hoeveel recensies je ongeveer wilt hebben. Ik investeer er wel goed in, want zonder recensies krijg je te weinig aandacht. Met de auteurskorting ben ik ongeveer 180 euro kwijt (wat volgens mij ook weer aftrekbaar is als je staat ingeschreven bij de KvK).

* je boek als prijs. Heel leuk en eervol wordt er een wedstrijd georganiseerd waarbij mensen je boek kunnen
winnen. Maar jij moet het boek/de boeken wel gratis aanleveren.

Dat doe ik regelmatig. Je moet inderdaad het boek zelf beschikbaar stellen, maar daarvoor in de plaats staat jouw boek weer in de picture en genereer je weer potentiële lezers. Ik heb vaak gehad dat de mensen die niet wonnen achteraf alsnog het boek kochten.

Het is allemaal voor wat hoort wat. Veel investeren om het daarna weer terug te verdienen (dat is de bedoeling :)).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je eerst eens moet beginnen om voor jezelf twee vragen te beantwoorden: 1) Hoeveel budget heb ik voor de productie van het boek en de marketing? 2) Welke doelstelling(en) heb ik? Soms is een investering zonder zelfs break-even te halen verantwoord. Uiteraard is break-even prettiger, en winst nog prettiger, maar je moet wel even beseffen dat je in eigen beheer/POD uitgeeft! Dat betekent voor 99,99% van de mensen een lange en keiharde weg om mensen te overtuigen want men is heel erg sceptisch over dit soort boeken. En terecht, want het grootste deel van de mensen die via deze vormen uitgeeft zorgen erg slecht voor de uitgave: pagina's vol met fouten, amateuristische opmaak, dramatische omslag, enz. Als het alleen maar is om vrienden/familie blij te maken, dan is het een makkelijk verhaal, maar als je ook de hele wereld wil overtuigen van je boek en je kwaliteiten als schrijfster, dan zijn allerlei vormen van promotie (waaronder weggeven van recensie-exemplaren en/of boeken voor prijsvragen), bereik (ook prijsstrategie: het boek voor een redelijke prijs aanbieden), e.d. wel even een stukje belangrijker dan of je wel of niet je break-even haalt. En eigenlijk komt de vraag naar voren of je de bereidheid hebt om in jezelf te investeren. Nu moet ik overigens gaan gissen of je 10, 100, 500, 750 of misschien 1500 exemplaren laat drukken (en waar! en hoe!). Allemaal erg belangrijke vragen. Maar goed, het simpele antwoord is: hoe minder boeken je drukt, hoe hoger de kostprijs in principe zal zijn. Dat zal zich in principe doorvertalen in de daadwerkelijke prijs die de consument moet betalen. Maak een realistische calculatie van alle componenten die de uiteindelijke kostprijs vormen. Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat als je je boeken bij de boekwinkel kwijt kunt - is ook niet 1,2,3 zo makkelijk - je rekening moet houden met tegen de 40% consignatiekosten. De hoogte van het percentage is afhankelijk van je onderhandelingskwaliteiten. Er zijn mensen die wegkomen met 20%. Er zijn ook boekwinkels die de boeken direct van je kopen maar die zijn in de minderheid t.o.v. de "vrienden van de consignatie". Er zijn daarnaast ook professionele (en simpele) manieren om de kostprijs van je boek laag te houden door keuzes te maken. Een tekst van 100.000 woorden drukken met Times New Roman 12 zal meer pagina's in beslag nemen (lees: hogere papierkosten) dan als je diezelfde tekst laat drukken met Garamond 11. Ook de keuze voor de omslag kan besparingen opleveren. Je zal - zeker omdat je EB/POD gaat, want ze leggen zo'n boek onder het grootste vergrootglas - echt je best moeten doen om een zo perfect mogelijke redactie te regelen voor je tekst. Dat kan in de papieren lopen, maar het is wel noodzakelijk. Aan de andere kant, als je de juiste mensen kent dan kan het ook een punt van besparing zijn. Ga je het opzetten van de omslag en binnenwerk uitbesteden? Of doe je het zelf? Hier moet professionele uitstraling de voorkeur hebben, maar als je dat zelf kunt dan kun je dus besparen. Enfin, alle toeters en bellen zul je tegen het licht moeten houden. Kwaliteit moet nummer 1 zijn. Daarna pas prijs. Het boek is je visitekaartje. Dat is wat je maakt of breekt. Jij vraagt "Hoeveel boeken schaf je aan." - Ik zou het volgende doen, eerst een... ...mailing aan de mensen die je kent. ...mailing aan partijen die recensies schrijven ...mailing aan de boekhandel Dit geeft alvast een eerste indicatie over de respons op je boek. MAAR...een mailing is niet heilig! Fysieke verkoop/marketing is net zo cruciaal. Na deze mailing, volgt nog een lange weg v.w.b. marketing. "Maak je een deal met een boekhandel?" - Kan. Directe verkoop. In consignatie. "Of signeer je niet maar gebruik je een intekenlijst." - Intekenlijst is iets heel anders dan signeren. Ik zal alleen ingaan op de intekenlijst. Uitgeverij De Contrabas heeft wel eens een tekst op hun website gezet dat bij interesse van 70 mensen ze een bundel zouden drukken. Op zich is dat een heel slim plan. We gaan bij BR ook een aantal boeken uitgeven en we gaan precies hetzelfde doen, om te voorkomen dat we niet opeens opgezadeld zitten met dozen en dozen aan boeken. "recensie-exemplaren. In boekvorm of al Pdf-document bij het persbericht" - Ik ga mee met Chinouk. Fysiek is beter. Zeker als het boek echt opvalt! Met een goede kaft kom je al een heel eind...en een goede begeleidende brief (lees: wervende tekst) is ook van belang. "je boek als prijs. Heel leuk en eervol wordt er een wedstrijd georganiseerd waarbij mensen je boek kunnen winnen. Maar jij moet het boek/de boeken wel gratis aanleveren." - Hoeveel prijzen wil je uitschrijven? En hoeveel boeken wil je per keer weggeven? Volgens mij hoef je je hier niet echt druk om te maken tenzij je hele gekke dingen gaat doen. "maar je moet het ook zakelijk bekijken natuurlijk. Het mag niet alleen geld kósten." - Antwoord hierboven al gegeven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het grote nadeel van FM is, naar mijn idee, dit: FM gebruikt standaard (of bijna standaard) Garamond met lettergrootte 11. Dus je hebt ongeveer 50 pagina's minder dan bij de boeken met Times new roman punt 12. En dan nog zijn de boeken heel duur. Mijn eerste boek had in Garamond 196 pagina's en mijn tweede 122 pagina's en allebei kosten ze € 16,95. Dat vind ik wel een groot nadeel, die prijs. Zeker in vergelijking met andere boeken.
Dus als je het goedkoper zou willen aanbieden (wat inderdaad ideaal zou zijn) moet je er denk ik wel minimaal een stuk of 100 kopen?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Chinouk, Jij - en zoveel anderen - zou het heft in eigen handen moeten nemen. Dus in antwoord op je vraag: nee, ik zou niet een stuk of 100 kopen bij FM, tenzij je het zelf zou doen (en dus niet via FM). Ik blijf me al jaren verbazen over het feit dat alleen al op SOL een boel topics te vinden zijn over hoe om die gasten als FM, Boekscout, enzovoort, heen te gaan omdat het nu wel duidelijk mag zijn dat ze stervensduur zijn en het lastig is om je break-even te halen, laat staan winst, en nog steeds gaan zoveel mensen - leden van SOL - in zee met dat soort partijen. Niet alleen ik, maar ook mensen als Mario Kluser, Zjors, enzovoort, hebben het al gehad over een eigen uitgeversprefix en/of over direct handelen met een professionele printinghouse, enz. Alle informatie over alle stappen die je moet nemen zijn hier op SOL te vinden. Het scheelt werkelijk waar op zijn minst honderden en honderden euro's. Wat velen nog niet begrepen hebben, is dat veel van die POD's hun boeken printen bij de drukkers waar ook jij gewoon kan drukken. Het voordeel is: je bent die DURE schakel kwijt. Daarnaast, onderschat de waarde niet van een goed netwerk. Ook dat scheelt een boel kosten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Griseo]
Jij vraagt "Hoeveel boeken schaf je aan."
- Ik zou het volgende doen, eerst een...
...mailing aan de mensen die je kent.
...mailing aan partijen die recensies schrijven
...mailing aan de boekhandel

[/quote]

Dank je wel Griseo voor je uitgebreide antwoord. Ik ben nog niet zo ver maar ben wel alle waardevolle informatie aan het verzamelen.
Even een vraagje over het bovenstaande. Bedoel je voordat het boek af is om iedereen te mailen of alleen te tellen hoeveel je zou mailen als je het boek hebt laten drukken?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Cyd, Ik heb het over een echte mailing. Kijk, je kunt de boekhandel mailen (het zijn er rond de 1100) maar de respons voor een EB/POD zal in eerste instantie erg klein zijn. Daar zijn vele redenen voor te noemen, waaronder de hoge productie bij de reguliere uitgeverijen dus veel aanbod voor de boekhandel, POD/EB hebben een slechte naam, je bent als schrijver onbekend, enz. Partijen die recenseren zoals kranten, magazines, maar ook de online varianten...dat zijn er, bij mijn weten, rond de 200-250 (en daar zitten ook heel wat kleintjes bij en dan heb ik het vooral over kleine weblogs die recenseren, maar met een laag bezoekersaantal), alhoewel ik begrepen heb dat er een dame is die een lijst van rond de duizend adressen heeft, maar geen idee of daar dubbele adressen tussen zitten (bijvoorbeeld 4x een ander adres bij het AD). De meesten van ons kunnen het zich simpelweg niet permitteren om een druk te baseren op het aantal dat je eventueel zou kunnen mailen. Dan loop je de realistische kans dat je vele dozen vol met boeken in je huis houdt. Dus mijn tip is: rustig aan doen. Eerst een mailing. Daarna een boekpresentatie. Ga naar boekenbeurzen/markten. Bezoek fysieke boekwinkels: misschien directe verkoop, grotere mogelijkheid v.w.b. consignatie, maar geen garantie. Actief blijven promoten, zowel online als ook fysiek. Je kunt je boek online op verschillende manieren presenteren/verkopen. Sommige varianten zijn gratis, een aantal kosten te verwaarlozen bedragen en weer andere kosten maandelijks een hoop geld. In de tussentijd moet je hopen dat je boek aandacht genereert en dan kun je daar op inspelen. Het is een hele lange weg. Erg moeilijk, maar je leert er veel van. Ik kan niet genoeg herhalen: jezelf niet rijk rekenen, verstandige beslissingen nemen (zo rationeel mogelijk handelen) en hard werken.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er een heleboel tijd instoppen. Bel redacties van allerlei kranten, radio- en tvstations, stel een mail of brief op met datgene waardoor net jouw boek uit de stapel springt. Waarom moeten ze nou net dit boek uitlichten? Probeer een originele invalshoek te verzinnen. Niet raar maar wel apart. En daarna dus een heleboel geduld hebben. Niet bang zijn voor kritiek, stel vantevoren een paar mogelijke punten van kritiek op papier waardoor je dus al op hun afwijzing kunt anticiperen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Griseo. Ik had daar dus totaal niet aan gedacht.

@Asdale Ik heb niet echt een antwoord op je vraag. Ik vraag mij zelf alleen af of je het wel zakelijk moet bekijken in het begin. Als je EB/POD uitgeeft lijkt mij dat het altijd geld kost. Geld dat je investeert in de hoop er een beetje succes mee te hebben. Het is ook persoonlijk. Als je op de lange termijn wilt blijven schrijven zal je er meer in moeten stoppen dan iemand die het even tussen door doet of het als een episode in hun leven ziet.
Sowieso investeer je heel veel tijd. In het schrijven en in het promoten. Dat is niet in geld uit te drukken. Je zou meer verdienen door bij Albert Heyn te werken en ik bedoel dat niet denigrerend want ik heb zelf bij Albert Heyn gewerkt.
Persoonlijk zou ik mijn boek laten drukken in een hogere oplage omdat het dan goedkoper is en ik het ook goedkoper kan verkopen. Dat is op zich al een aardige investering. Maar schrijven is ook echt het enige dat ik wil doen. Alle andere dingen vallen er bij in het niets.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is niet helemaal de vraag van het begintopic, maar het sluit er wel bij aan, dus daarom wil ik hier even op inhaken:
[quote=Griseo]Kijk, je kunt de boekhandel mailen (het zijn er rond de 1100) maar de respons voor een EB/POD zal in eerste instantie erg klein zijn. Daar zijn vele redenen voor te noemen, waaronder de hoge productie bij de reguliere uitgeverijen dus veel aanbod voor de boekhandel, POD/EB hebben een slechte naam, je bent als schrijver onbekend, enz.[/quote]
* Hoe kom je aan de mailadressen? Kijk je dan in de Gouden Gids bij elke plaatsnaam die je kunt verzinnen bij boekhandels en zet je alle mailadressen in een bestand?
* Wat zet je precies in de mail? Alleen een mailtje met 'Hallo ik heb een boek uitgegeven' lijkt me niet de bedoeling. Hoe krijg je een boekhandel geïnteresseerd? Zeker als je er niet fysiek naartoe kan? Ik begrijp dat je moet zorgen dat je boek uniek is, maar dan? Moet je al die boekhandelaren een exemplaar sturen? Dat lijkt me niet haalbaar. Of bied je ze een exemplaar tegen kostprijs aan en dan het aanbod dat ze exemplaren in de boekhandel kunnen leggen, waarbij zij winst hebben op elk verkocht exemplaar? Zet je dat dan al in de mail?
Ik ben maar wat aan het brainstormen, Griseo, jij weet er vast meer van.
Als anderen hier iets zinnigs over te zeggen hebben lees ik het ook graag (en ik ga er vanuit Asdale ook :))

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is niet echt een antwoord op je vraag, Asdale, maar een tegenvraag.
Waarom laat je dit soort boeken in hemelsnaam verzorgen door een POD-uitgever? Het boek kost daar al gauw een euro of 15. Wil je iets aan promotie doen dan is 10 boeken zelf aanschaffen daarvoor nog niets. Dat is dus al 150 euro.

Ik heb mijn boek zelf uitgegeven. 100 pagina's 3,5 of 4 euro per stuk bij een oplage van 200 (ik zou het moeten nazoeken). Gedrukt bij waarschijnlijk dezelfde drukker als waar jouw boek vandaan komt WPS.
Ja, ik moest daardoor 700 of 800 euro investeren.
Ik rekende bij de kosten 20 gratis exemplaren, 20% boekhandelskorting (dat lukt vaak in consignatie) en nog wat dingen.
Ik verkocht ze voor een tientje. Dan verkoop je er ook nog eens sneller wat dan voor 15 euro.

Ik legde ze zelf in een stuk of wat boekhandels in consignatie. Mijn vrienden en familie deden dat in andere plaatsen. Ook zette ik bij mijn zussen een doos boeken op voorraad. Heb je zo 20 verkooppunten.

Binnen een paar maanden moest ik er al 100 bijdrukken. Volledig betaald uit de winst van de eerste boeken.
Dus 0 investering uiteindelijk. Die 100 werden verkocht voor pure winst.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klinkt heel erg interessant, Zjors! Ik ga er voor mijn volgende boek eens over nadenken, mocht ik toch geen reguliere uitgever vinden.

@ Trenke: ik heb aan vrienden, oude collega's en wat mensen op hyves gevraagd of FM een eenmalige promotiemail mocht sturen met alle informatie over mijn boek. De adressen had ik zo bij elkaar, maar ik ken ook veel mensen. Van anderen heb ik al vaak gehoord dat het teveel is, die 50 (eerst was het zelfs 80).

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Beste Cyd, “Persoonlijk zou ik mijn boek laten drukken in een hogere oplage omdat het dan goedkoper is en ik het ook goedkoper kan verkopen.” - Ik snap die overweging erg goed, toch wil ik uit veiligheidsoverweging benadrukken dat je zo realistisch mogelijk moet proberen in te schatten wat de afzet van je boeken zal zijn. De al eerder aangehaalde mails zijn een eerste stap, maar je moet ook kijken of je boek een onderscheidend vermogen heeft in de markt – een goed voorbeeld was het boek van Roos Boum – en je daarmee allerlei organisaties aanspreekt die zelf ook aandacht nodig hebben en je feitelijk een verbond sluit om via de media een bepaald thema onder de aandacht te brengen. Is je boek goed geredigeerd? Passende omslag? Heb je in de tussentijd een netwerk opgebouwd? Het netwerk kan je verder helpen. Enz. @ Beste Trenke, “Hoe kom je aan de mailadressen? Kijk je dan in de Gouden Gids bij elke plaatsnaam die je kunt verzinnen bij boekhandels en zet je alle mailadressen in een bestand?” - Kijk hier eens: http://boeken-winkels.startpagina.nl/ - Ik heb daarnaast nog een paar bestanden die ik naar Dries zal sturen en dan moet hij even kijken wat hij ermee kan doen, want het zijn html-bestanden met een hele lijst adressen. - Ja, je zet alle adressen in een bestand. “Wat zet je precies in de mail? Alleen een mailtje met 'Hallo ik heb een boek uitgegeven' lijkt me niet de bedoeling. Hoe krijg je een boekhandel geïnteresseerd? Zeker als je er niet fysiek naartoe kan?” - In het “onderwerp” van je e-mail moet al gelijk een "trigger" staan om de mail zelfs maar te openen. Ik had bijvoorbeeld een variant uitgeprobeerd met: “Boek oorlogsveteraan, posttraumatische stress” en daar kreeg ik veel respons op. Maar niet opschrijven “PERSBERICHT:" De tekst daarna, en daar zijn verschillende meningen over, moet kort en to the point zijn. Maximaal 1 pagina, veel witregels en de eerste alinea moet gelijk vertellen waarom ze 1) je mailtje verder moeten lezen en 2) ook al zouden ze dat niet doen, dan moeten ze geinteresseerd zijn geraakt in het boek zelf. M.a.w. dan nemen ze al contact op...maar dat is meer de fairy tale variant. :-) Dus alinea 1 moet de vraag beantwoorden: Waarom zouden we geinteresseerd moeten zijn? Dat moet je in één zin kunnen zeggen die in maximaal 30 seconden kan worden uitgesproken. Zoals ik het zie, is het je premisse maar dan in verkooptaal! Alinea 2: in maximaal 5 zinnen, niet zinnen zoals die van Marcel Proust, even duidelijk zijn over de thematiek in het boek. Het zijn de thema’s die mensen kunnen pakken. Een mogelijkheid is om bepaalde woorden vet te drukken, maar dat moet strategisch gedaan worden... Alinea 3: Iets over jezelf, daarnaast schrijfgerelateerde zaken (winnen prijzen, genomineerd) en verder info over het bestellen van het boek. (incl. Contactgegevens, uitgeverij, inkoopprijs) Je kunt nog een alinea 4 toevoegen, maar ik zou het kort houden want je moet de aandacht vasthouden. Een P.S. na je ondertekening trekt ook altijd veel aandacht. Daar zou je in één zin opnieuw moeten vertellen wat het voordeel is van je boek of waarom het onmisbaar is in welke boekenkast dan ook. “Moet je al die boekhandelaren een exemplaar sturen? Dat lijkt me niet haalbaar.” - Nee. Zij bepalen of ze je boek in het assortiment opnemen. “Of bied je ze een exemplaar tegen kostprijs aan en dan het aanbod dat ze exemplaren in de boekhandel kunnen leggen, waarbij zij winst hebben op elk verkocht exemplaar? Zet je dat dan al in de mail?” - Kijk, je moet ook een marge inbouwen. Als jij je boek wil verkopen voor 15,95 en de boekhandel zou 40% vragen, dan is 6,38 voor de boekwinkel. Dat betekent dat je kostprijs niet hoger mag zijn dan 9,57 euro. Als je kostprijs 9,57 zou zijn, dan zou ik opteren voor een verkoopprijs van 16,95...maar tegelijkertijd moet je ook bedenken dat je jezelf niet uit de markt prijst. Dit is even balanceren. Prijsstrategie is een van de belangrijkste dingen want ik zie soms EB/POD die duidelijk break-even proberen te halen door een prijs voor een boek te vragen...man, man, man, dan moet je wel een hele grote fan zijn.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allemaal heel waardevolle tips en ik ben zeker ook geinteresseerd in dat mail bestand mocht het beschikbaar komen.

De afzet van je boeken is voor mij heel moeilijk te schatten. Mijn boek kwam uit in 2004 waarvan de uitgever 1500 had laten drukken en er zijn 400 verkocht. Ik heb daar zelfs niets voor gedaan.
Ik denk zelf dat ik dat beter kan doen omdat ik mij richt op de Surinaamse markt en dat heeft de uitgever naar mijn weten niet gedaan. Het is in de gewone boekhandels beetje bij beetje verkocht. Ik zou dus 400 boeken laten drukken. ;) Maar voor hetzelfde geld heb ik voor de rest van mijn leven genoeg papier om boodschappen lijstjes te maken.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Chinouk, ik bedoelde de mailadressen van boekhandels. ;) Heb ooit ook "uitgegeven" via Boekscout. ;)

@ Griseo, uitgebreid in je antwoord als altijd, dank je wel! :thumbsup:

@ Zjors, wauw, jouw familieleden hebben flink meegewerkt aan je boeken dus, dat zie ik die van mij nog niet doen. ;)

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

1) off-topic
2) on-topic

1) @Cyd,

Je schrijft "dat heeft de uitgever naar mijn weten niet gedaan". Puur gebaseerd op deze zin lijkt het alsof er na publicatie weinig tot geen contact is geweest met de uitgever over de marketinginspanningen die er zijn gedaan en dat er ook geen duidelijk beeld is (geweest) over de distributiestrategie. Misschien, en dat is nog veel ernstiger, ontbrak het in de voorbereiding al aan een duidelijke strategie over hoe de juiste (naar wat uit jouw woorden blijkt de Surinaamse) lezer te bereiken.
Aan de andere kant heeft, in mijn ogen, de auteur ook een verantwoordelijkheid. Als je merkt dat de uitgever niet jouw doelgroep bewerkt dan zou ik het heft in eigen handen hebben genomen.

2) Nu dus het "on-topic" deel: inhakend op de laaste zin van punt 1... het bewerken van de markt betekent in eerste instantie je doelgroep op allerlei manieren proberen te bereiken. Ik zou - in het geval van Cyd - een overzicht hebben gemaakt van alle culturele organisaties van Surinamers en die aanschrijven/bellen, ik zou me richten op al die clubs van Surinamers op de universiteiten en hogescholen, sportteams, Lion clubs, ik zou een overzicht maken van alle Surinaamse journalisten/auteurs die je maar zou kunnen vinden in NL/Suriname en die contacteren, ik zou thematisch kijken welke organisaties je ook zou moeten targeten in zowel NL als Suriname, ik zou me daarnaast ook richten op magazines/weblogs/journalisten waarvan je weet dat ze ook veel aandacht besteden aan allochtonen, afhankelijk van het thema zou ik misschien ook politici van Surinaamse komaf hebben aangeschreven, enzovoort. Zonde als die 1100 boeken niet jouw lezers bereiken. Dat is een gemiste kans. Succes!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Griseo
Zo is het inderdaad gegaan. Ik wist helemaal niets en heb ook niets gevraagd maar mijn ervaring past niet in het topic.

@ Asdale. Wat de boekpresentatie betreft... Als je weet hoeveel mensen er uitgenodigd zijn kan je misschien de helft aan boeken meenemen of precies tellen van wie je bijna zeker weet dat ze zullen kopen. Wat je over hebt organiseer je de wedstrijden mee. Als je te weinig hebt meegenomen gebruik je de intekenlijst.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de uitgebreide reacties Hoewel het niet allemaal de antwoorden zijn op mijn vraag. Wat betreft de vraag waarom je in hemelsnaam in zee gaat met een POD-uitgever. is mijn antwoord simpel. Zjors schrijft: Ja, ik moest daardoor 700 of 800 euro investeren. Dat is nu precies mijn punt. Ik héb dat geld eenvoudigweg niet, kan het ook niet lenen. Einde verhaal. En dat hele verhaal over POD ken ik nou zolangzamerhand wel. Mijn vraag was gesteld aan mensen die wél via een POD-uitgever een boek in de markt zetten en wat zíj vervolgens investeren. Verder ben ik niet van plan wedstrijden uit te schrijven maar ben ik gevráágd boeken te leveren voor een wedstrijd. Dus nogmaals: POD 'slachtoffers', meld u! :p

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt geen 700 euro om te investeren. Oké, dat kan. Dat het dus overkomt alsof je weinig tot geen geld hebt, roept bij mij de vraag op - waarop ik echt geen antwoord hoef - waarom je uberhaupt op dit moment geld gaat investeren in boeken? Maar goed, ieder zijn leven en ieder zijn keuzes. Misschien moet je eerder opteren voor mensen die in je productie willen investeren, zoals dat sellaband.com in de muziek doet. Afgaande op je tekst - je komt overigens erg geagiteerd over - betekent het dat je twee keuzes hebt: 1. Een vast aantal laten drukken (inclusief een GOK)...dus bijv. 50 2. Alle mogelijke partijen aanspreken en daaruit concluderen hoeveel je PRECIES moet drukken, bijv. 21. V.w.b. het versturen van recensie-exemplaren... overwaardeer een recensie niet! Zoals Lucas Zandberg in een interview met BR zo correct heeft gezegd (ik vat het even in mijn woorden samen): een recensie is mooi, maar als je boeken niet in de boekhandel liggen - en men kan niet even snuffelen - dan ben je misschien nog geen steek verder. Ten tweede - door je financiele situatie - vermoed ik dat je break-even wil gaan halen en dan zadel je mensen op met een veel te hoge prijs voor een boek, want POD (en dat weet je nou zo onderhand wel, hahaha) is in een kleine oplage superduur!!!!!!!!!! Ik krijg de indruk dat elke weggevertje van je (bk voor rec & wedstr) financieel pijn doet, nog naast de vraag of je beloond zal worden met aandacht. Ik hoop het wel voor je, laat dat duidelijk zijn.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog even zitten denken over je financiele situatie. Ik zou i.p.v. POD gewoon Eigen beheer doen. Als je wil dan ben ik bereid om GRATIS de omslag voor je te fabriceren. Ik zeg wel "ik" maar dat gaat via mensen in mijn netwerk. Dus opzetten van frontcover, rug en backcover. Desnoods doe ik ook het binnenwerk gratis voor je. Dan krijg je voor de omslag een PDF en voor het binnenwerk ook een PDF. Je zal ze nog een keer zelf moet controleren en dan ga je met die bestanden naar een professionele drukker en dan geven we je bij voorbaat al advies welk papiersoort enzo je moet nemen. Indien je een ISBN wil hebben, dan adviseren we je ook daarin, alhoewel ik en vele anderen het op SOL al hebben gehad over de uitgeversprefix. Volgens mij is dit de goedkoopste manier en de professionele kwaliteit is gewaarborgd. Kijk maar wat je wil...

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, wat een aanbod Asdale. Ik zou het met beide handen aangrijpen als ik jou was. Ik heb een paar handleidingen gelezen over hoe je dat moet doen en het is niet makkelijk.
Erg aardig van je Griseo!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Griseo]Ik heb nog even zitten denken over je financiele situatie. Ik zou i.p.v. POD gewoon Eigen beheer doen. Als je wil dan ben ik bereid om GRATIS de omslag voor je te fabriceren. Ik zeg wel "ik" maar dat gaat via mensen in mijn netwerk. Dus opzetten van frontcover, rug en backcover. Desnoods doe ik ook het binnenwerk gratis voor je. Dan krijg je voor de omslag een PDF en voor het binnenwerk ook een PDF. Je zal ze nog een keer zelf moet controleren en dan ga je met die bestanden naar een professionele drukker en dan geven we je bij voorbaat al advies welk papiersoort enzo je moet nemen. Indien je een ISBN wil hebben, dan adviseren we je ook daarin, alhoewel ik en vele anderen het op SOL al hebben gehad over de uitgeversprefix. Volgens mij is dit de goedkoopste manier en de professionele kwaliteit is gewaarborgd. Kijk maar wat je wil...[/quote]

DAt is inderdaad erg aardig van je Griseo, maar...
Mijn roman komt al uit 15maart. Zie mijn avatar voor de cover. En mijn volgende boek komt, hopelijk, via de reguliere uitgever de wereld in. Er is nu al belangstelling van verschillende uitgevers want met Snaren heb ik mezelf wel in de picture gespeeld. het feit dat het niet bij een échte'uitgever wordt uitgegeven heeft verschillende redenen, waar ik nu niet op in wil gaan ( te lang verhaal).
In ieder geval dank ik je voor het meedenken en de uitgebreide tips en reacties. En als ik geagiteerd overkwam was dat zeker niet de bedoeling.
Ondertussen heb ik een deal met de boekhandel dat ze in eerste instantie dertig boeken zelf inkopen via het Centraal Boekhuis. Zij verwacht die met gemak te verkopen en ze besteden er zeer veel aandacht aan met billboards buiten, nieuwsbrieven en gezamelijke perberichten naar de locale media.Ze was erg enthousiast over het boek.Ik mag dus niet klagen. De boekhandel hier in het dorp doet het voorzichtiger aan met tien exemplaren.
Verder verschijnt er volgende maand een artikel in de glossy Noorderland ( een veel gelezen blad hier) en gaat het internetmagazine van Catherine Keyl er ook veel aandacht aan besteden middels een prijsvraag,inhoudelijk artikel en een interview met mij en plaatst literair magazine in maart een artikel met een voorpublicatie van enkele fragmenten. En dan heb ik de persberichten nog niet eens verstuurd!
Ik verwacht niet binnen te lopen ( hahaha!!!) maar het kan minder gan met een POD-tje.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het doet me erg goed om te lezen dat 2010 mogelijk jouw jaar gaat worden op schrijfgebied. Ik wens je heel veel succes!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Deze vraag over investeren speelt bij mij ook enigzins.
Hoewel ik bekendheid en aandacht voor het boek belangrijker vind
dan of ik wat ga verdienen ermee.
Wat denken jullie over advertenties ?
Bereik je daar genoeg mensen mee ?
Welke prijs vind je nog redelijk ?
Een advertentie in een landelijk blad of krant
is nl. duur....

groeten

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Schrijfster, Bij "advertenties" moet je eigenlijk gelijk denken "is de return on investment meetbaar?" Je kunt wel 10.000 euro investeren in advertenties, maar is de mogelijke verkoop te relateren aan de advertenties? En zo ja, welke advertentie scoort het hoogst? En zo ja, hoeveel in absolute en relatieve cijfers? Dit uiteraard om in een vervolg nog beter te weten waar je advertenties moet plaatsen. Je kunt immers elke euro maar één keer uitgeven. Kijk, je hebt bijvoorbeeld zo'n club die ervoor zorgt dat er een mooie poster van je hangt op zo ongeveer elk NS-station van NL. Uit mijn hoofd kost dat pakket voor (ik geloof 1 week?) rond de 4000-4500 euro, maar het spreekt voor zich dat je boek dan ook in elke boekhandel van zo'n station voorradig moet zijn. Zo niet, dan is dat toch vervelend want hoeveel mensen hebben na 3 uur jouw boek nog in hun hoofd? Of kunnen ze dat krabbeltje in hun agenda na een dag nog ontcijferen? Overigens, die gasten hebben heel wat verschillende pakketten waaruit je kunt kiezen. Ik zou, als ik jou was, met zo'n partij een orienterend gesprek aangaan en om keiharde cijfers vragen. Wat is de respons? Wat zijn hun ervaringen? En je moet uit hun antwoorden de "baloney" zien weg te halen en wat overblijft is voor jou om de keuze te maken. Als men zegt: "er lopen 1 miljoen mensen langs je poster" dan kun je denken van "wow!!!" maar je kunt ook denken "Hoeveel lezen er ook daadwerkelijk wat er staat? En hoeveel zouden er geinteresseerd zijn (feitelijk je doelgroep)? En nog honderd vragen... "Bereik je daar genoeg mensen mee ?" - Ligt eraan welke weg je gaat bewandelen. Daar ken ik je boek/thema niet voor. Op basis daarvan zou ik, en de collega's op SOL, een beter beeld kunnen hebben van waar je moet beginnen. "Welke prijs vind je nog redelijk?" - Een budget van 5000 euro lijkt me een leuk begin. Daar kun je heel wat mee doen. Maar, met alle respect... misschien moet je eerst eens een overzicht maken van alle gratis vormen van advertenties die je kunt plaatsen. Je kunt al een hele weg afleggen via de gratis kanalen. Kijk eerst eens of je respons krijgt op die advertenties. Nog naast het voordeel dat je advertenties kunt aanpassen om te zien of respons groeit met een andere aanpak en als dat lukt dan kun je overstappen naar "betaalde advertenties". Maar nogmaals, je distributiebereik moet wel afgestemd zijn op je marketingstrategie. Succes!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Dus de krant of tijdschrift heeft cijfers van wat de respons is ? Kijk ik weet wel dat een landelijk blad of tijdschrift veel lezers heeft, maar inderdaad is de vraag hoeveel mensen daarvan zien de advertentie en lezen het ook echt ? Als de advertenties op een aparte pagina bijelkaar staan bijvoorbeeld, tja....slaat niet elke lezer die pagina's dan gewoon over ? Vreemd eigenlijk dat het vaak wel zo is dat ze apart bij elkaar staan. Overigens is een budget van 5000 euro voor advertenties wel erg veel, voor wat ik zelf besteden kan. Dan moet ik sponsors gaan vinden of geld lenen. Het thema van het boek is levensverhaal ivm een (psychische) ziekte. groeten

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je enig idee Schrijfster welke mensen er belangstelling kunnen hebben voor het onderwerp van je boek?

Daar zou je dan je marketing op af moeten stemmen.