Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekenlegger maken - tips?

Omdat Snaren eerder uitkomt moet ik nu als de wiedeweerga bezig met mijn promoplan! Wie heeft ervaring met boekenleggers maken. Waar heb je het gedaan/laten doen? In welke oplage? Wat waren de kosten? Wat is de kwaliteit? Kon je er genoeg informatie op kwijt? Aan reacties als:' mijn uitgever heeft dat gedaan' heb ik naturlijk niet veel :rolleyes: Graag tips van ervaringsdeskundigen die zelf hebben zitte fröbelen achter de computer etc.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb nog niets van kaartomatic gehad. Wel van vista, dat is gewoon goed, niet uitstekend, niet slordig, gewoon gewoon. Je moet alleen wel een beetje opletten bij vista, je hebt wel eens van die verborgen kosten - verzendkosten van 15 euro of zo, of gratis producten waar dan wel hun logo prominent opstaat. Maar ze doen niets stiekem, als je je hier een beetje bewust van bent gaat het prima. Enige jammere is dus ... geen boekenleggers.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Vista heb ik al flink wat visitekaartjes, folders, kaarten, notitieblokjes, stempels enz. besteld, die er echt prima uitzien en werkelijk belachelijk weinig kosten. Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief krijg je regelmatig aanbiedingen. Echt mooie visitekaartjes voor bijvoorbeeld 7,99 inclusief verzenden en dan kun je er nog van alles bijbestellen voor een lachertje. Ik snap werkelijk niet hoe het kan, maar ben er hartstikke tevreden over. Misschien moeten we daar met z´n allen gaan zeuren om boekenleggers. Die andere site ga ik eens rustig bekijken en heb de geweldige tip van een boekenlegger in mijn oren geknoopt voor mijn boeken!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook goeie ervaringen met Vistaprint inderdaad.
Boekenleggers en posters van Snaren laten maken bij Kaartomatic. Ik heb alleen niet gevonden hoe je de achterkant ook kon laten bedrukken chinouk?
Maar alleen voorkant is ook prima. Ben erg benieuwd. Over twee weken worden ze bezorgd.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je bezig bent met de voorkant, Asdale staat er rechtsboven een symbooltje waar je op kunt klikken en dan krijg je de achterkant. Staat dacht ik naast het symbooltje voor 'nieuwe tekst toevoegen'.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Ing]Ik ben niet zozeer over boekenleggers aan het prakkiseren, maar over briefpapier, visitekaartjes etc (wat die etc. is weet ik eigenlijk zelf ook niet :D ).
Ik wil ook niet iets specifieks voor één boek en wat ik nu heb bedacht is een collage van verschillende omslagen en iets van mijn site. Maar dat is lastiger dan ik dacht, het idee is leuk maar de uitwerking is een tweede. Het wordt al snel rommelig en druk en dat lijkt me geen aanbeveling.[/quote]
Hoi Ing, je zou ook iets algemeners kunnen doen met de vormgeving, dat niet zozeer op je boeken slaat maar op jou als schrijfster. 'n Soort logo zeg maar. Anders is het bij de komst van je volgende boek al direct weer achterhaald.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=El][quote=Ing]Ik ben niet zozeer over boekenleggers aan het prakkiseren, maar over briefpapier, visitekaartjes etc (wat die etc. is weet ik eigenlijk zelf ook niet :D ).
Ik wil ook niet iets specifieks voor één boek en wat ik nu heb bedacht is een collage van verschillende omslagen en iets van mijn site. Maar dat is lastiger dan ik dacht, het idee is leuk maar de uitwerking is een tweede. Het wordt al snel rommelig en druk en dat lijkt me geen aanbeveling.[/quote]
Hoi Ing, je zou ook iets algemeners kunnen doen met de vormgeving, dat niet zozeer op je boeken slaat maar op jou als schrijfster. 'n Soort logo zeg maar. Anders is het bij de komst van je volgende boek al direct weer achterhaald.[/quote]
Wat je ook zou kunnen doen misschien is aan de ene kant iets over jou als schrijfster, op de andere kant je boeken en dan ergens heel duidelijk iets neerzetten als: van deze auteur verschijnen regelmatig nieuwe boeken, houd haar website in de gaten! Ik zou namelijk verwachten dat enkele omslagen iets zeggen over het aantal boeken dat je al hebt en de stijl en inhoud. Als je de boekenleggers bestelt als je net weet hoe je nieuwste boek eruit gaat zien, kun je die cover al op de boekenlegger zetten en bij de boeken een verschijningsdatum plaatsen.

Ik ben natuurlijk geen vormgeefster, dat moet je wel in gedachten houden bij dit advies. ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

off topic: [quote=El]Trenke, Ing had het volgens mij over briefpapier.[/quote]
Chips, je hebt gelijk, ik lees nog lang niet zo geconcentreerd als normaal. :O

Nou ja, misschien is mijn post wel een idee voor anderen die nadenken over boekenleggers. ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb zelf wel al wat ontwerpen gemaakt voor visitekaartje en boekenlegger. Ik heb daarvoor gekozen voor de stijl die ik ook op mijn website heb. Daar ben ik zelf erg tevreden over.
Ik heb nog niets laten drukken vanwege het prijskaartje en laksheid. Ik wil ook eerst een keer informeren bij een gewone drukker, die ook geboortekaartjes voor ons heeft gemaakt. Eens zien wat het prijsverschil nu eigenlijk is, een kwaliteitsverschil is er denk ik wel.

Ook denk ik aan een sticker die ik dan op brieven en enveloppen kan plakken en alles wat je nog meer kan verzinnen. Dat lijkt me goedkoper en efficienter dan dat apart laten drukken. Maar dat idee suddert nog, het moet er immers dan wel zo uitzien dat het sticker effect juist exclusief/apart aan doet en niet goedkoop.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Zjors]Als je bezig bent met de voorkant, Asdale staat er rechtsboven een symbooltje waar je op kunt klikken en dan krijg je de achterkant. Staat dacht ik naast het symbooltje voor 'nieuwe tekst toevoegen'.[/quote]

Ja dat heb ik gezien. maar toen ik daar op klikte verdween mijn hele voorkant en dacht ik dat ik het gedelete had. Ik ben een beetje mutsig in die dingen :o
Nou ja, hij is zo ook wel mooi geworden denkt ik.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De kaartomaticboekenleggers zijn binnen. Ik ben er tevreden over, hoor, maar de kwaliteit valt me iets tegen: mat en het afsnijden had ook ietsje netter gekund. Het lijkt een beetje of ze gewoon op dik papier geprint zijn.

Ik vind de magneetboekenleggers die ik voor mijn boekpresentatie had laten maken (en die ik daarna ook nog ga gebruiken als 'relatiegeschenk' voor mensen die het boek bij mij zelf bestellen of leerkrachten die mij uitnodigen via SSS na het bezoek aan de school enz.) vele malen mooier, maar die zijn op glanzend papier bedrukt en vele malen gecheckt via mailcontact over en weer en bezoek aan de zaak/drukker zelf. Het verschil is ook wel de prijs.

@Favake: stickers lijken me geweldig. Ik heb echt geen idee van de prijs daarvan.

Ik wil ook nog een keer bij Multicopy langs hier in de buurt. Ik heb altijd goede ervaringen daar. Als je een klas bezoekt, geven jullie dan een boekenlegger aan alle leerlingen? Die boekenleggers moeten dan wel betaalbaar zijn.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de magneetboekenleggers die ik voor mijn boekpresentatie had laten maken (en die ik daarna ook nog ga gebruiken als 'relatiegeschenk' voor mensen die het boek bij mij zelf bestellen of leerkrachten die mij uitnodigen via SSS na het bezoek aan de school enz.) vele malen mooier, maar die zijn op glanzend papier bedrukt en vele malen gecheckt via mailcontact over en weer en bezoek aan de zaak/drukker zelf. Het verschil is ook wel de prijs.

MAg ik vragen wat je voor die magneetboekenleggers hebt betaald? En welke zaak/drukker was dat?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, hoor M. Ik geef alleen een gedichtenkaart (ik heb nog geen boekenleggers) aan de meester of juf. Of soms een paar extra, kan ze die aan kinderen geven die goed hun best hebben gedaan met het schrijven van een verhaal. :D

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik heb deze week adresstickers (in "huisstijl" van mijn website) laten drukken bij vistaprint en die zien er uitstekend uit. Het is zeg maar dat groene stuk uitgeknipte trui (want dat is het, haha) van mijn website met ipv mijn naam dan het adres erin. Op een witte achtergrond, dus als je het op een envelop bijv. plakt ziet het eruit alsof je alleen dat groen opplakt. Best tevreden over.

Voor mijn boekenlegger, afwijkend formaat daardoor ook te gebruiken als ansicht, met gedicht ben ik naar lokale drukker geweest. Ja ja, maar eens spijkers met koppen geslagen deze week. Begin volgende week kan ik die ophalen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Zjors]En wat betaal je daar, Favake? Bij die lokale drukker?[/quote]

62,50 per 100, incl btw. Full color aan beide zijden; voorkant glanzend, achterkant mat en dus beschrijfbaar. Het is een kruising tussen een boekenlegger en een ansichtkaart en tevens visitekaartje in de zin van mini-etalage van mijn werk en contactadres. Afwijkend formaat dus en daarom kon ik ze sowieso niet laten drukken bij de goedkopere internetdrukkers. Ik heb dus niet de intentie ze rond te strooien in schoolklassen of zo, mocht ik daar behoefte aan krijgen dan zou ik wat goedkopers daarvoor gebruiken.
Ik heb ze vandaag opgehaald. Drukkwaliteit vind ik prima, kleuren zijn kleurecht hetgeen ik erg belangrijk vind omdat het in lijn is met mijn website. Alleen het snijwerk was ik niet zo tevreden over. Dus ik zit nog te twijfelen of ik daarover zal zeuren. Maar ja, gaan zeuren kost ook weer tijd.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pffff, dat is wel veel geld!

Ik heb net bij Kaartomatic schitterende boekenleggers zitten knutselen :crybaby: Kostte me meer dan een uur om helemaal door te hebben hoe het werkte en al mijn boeken in verschillende kleurtjes erop te persen. Eindelijk klaar en ga ik naar de 'betaalstap'. 'Helaas, er is iets mis gegaan, probeer het nog een keer'. Alles weg! :crybaby:

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maar wel mooi! De prijs wordt vooral veroorzaakt door mijn eigenwijzigheid wb formaat.

Ik ben wel benieuwd wat die boekenleggers van M kostte, die met dat magneetje.

En stickers bij vistaprint kosten 11,68, incl. btw. Het minpunt van die internetdrukkers vind ik dat ze een beperkte keuze hebben in formaten. Ik zou bijv. ook wel rechthoekige stickers willen hebben waar je bijv. de covers van je boek op kunt laten zetten. Maar dat kan dan weer niet.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=El][quote=Ing]Ik ben niet zozeer over boekenleggers aan het prakkiseren, maar over briefpapier, visitekaartjes etc (wat die etc. is weet ik eigenlijk zelf ook niet :D ).
Ik wil ook niet iets specifieks voor één boek en wat ik nu heb bedacht is een collage van verschillende omslagen en iets van mijn site. Maar dat is lastiger dan ik dacht, het idee is leuk maar de uitwerking is een tweede. Het wordt al snel rommelig en druk en dat lijkt me geen aanbeveling.[/quote]
Hoi Ing, je zou ook iets algemeners kunnen doen met de vormgeving, dat niet zozeer op je boeken slaat maar op jou als schrijfster. 'n Soort logo zeg maar. Anders is het bij de komst van je volgende boek al direct weer achterhaald.[/quote]

Een zeer bruikbaar advies, dank je wel, El!
Omdat al dat geknutsel van mezelf alleen de meest wanstaltige creaties oplevert, denk ik er toch over om iemand te zoeken die dat voor me kan en wil doen. Want het is wel je visitekaartje (letterlijk en figuurlijk), dus dan moet het wel in orde zijn.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij is en blijft prachtig hè, ik ben er zelf ook nog steeds heel erg blij mee. Ik heb er ook al wat ontwerpen mee uitgeprobeerd, maar aan mij is duidelijk geen vormgever verloren gegaan. :D . Het wordt steeds te druk, te chaotisch ook, maar ook duidelijk hobbywerk. En ik denk dat ik er ook te veel in wil zetten.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Die site is zo schitterend dat ik me totaal niet kan voorstellen dat iemand die dit kan, niet in staat is om een huisstijl te maken voor zichzelf.
Ik heb van 1993/2000 een DTP-studio gehad, je mag me best mailen om bijvoorbeeld te brainstormen.
Misschien dat ik programma's heb die jij niet hebt, en ik jouw ideetjes kan uitwerken?
(en dan uiteindelijk naar jou kan mailen als PDF of EPS)

Maar om het te verzinnen heb jij helemaal geen derde nodig, dat kun jij. Met gemak!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de complimenten Janheij, ik geef ze met liefde en plezier door!! Ik heb de site namelijk niet zelf ontworpen, dat heeft Wilbert van der Steen gedaan (de illustrator van mijn boeken). Ik heb hem verteld wat ik ongeveer zocht en wilde, en daar heeft hij dit van gemaakt. Dus alle eer naar hem! En naar Micha natuurlijk, die van het ontwerp zo'n goedwerkende en overzichtelijke site heeft gemaakt.
En bedankt voor je aanbod, als ik beter weet wat ik precies wil, zal ik zeker aan je denken!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=schrijverke] Degene die de oorspronkelijke tekening heeft ontworpen, wil waarschijnlijk ook graag in de stijl van die tekening andere ontwerpen voor je maken? Als je voor iemand anders kiest, zou dit weleens een inbreuk op zijn auteursrecht kunnen vormen. Zelfs al zou hij eventueel zijn auteursrechten voor die tekening uitdrukkelijk en voor zover wettelijk mogelijk aan je hebben overgedragen, dan nog houdt hij bepaalde rechten over die tekening. In elk geval mag helemaal nooit wie dan ook zomaar zijn uitdrukkelijke toestemming ook maar iets aan zijn tekening veranderen of aanpassen voor een ander doel.[/quote]

Mja, natuurlijk heb ik al aan Wilbert gedacht om te vragen of hij ook andere dingen voor me wil ontwerpen. Maar het moeilijke vind ik de kosten. Hij wil niets aannemen of berekenen en dat bezwaart me. Ik zal eens aandringen...
Van dat auteursrecht, het is inderdaad logisch nu je dat zo schrijft, maar ik had er nog geen seconde aan gedacht. :o

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mja, natuurlijk heb ik al aan Wilbert gedacht om te vragen of hij ook andere dingen voor me wil ontwerpen. Maar het moeilijke vind ik de kosten. Hij wil niets aannemen of berekenen en dat bezwaart me. Ik zal eens aandringen... Van dat auteursrecht, het is inderdaad logisch nu je dat zo schrijft, maar ik had er nog geen seconde aan gedacht. :o
Ja Ing, dat is een goed idee, dat aandringen bij Wilbert. En het gewoon zakelijk zien, als opdracht, zoals hij waarschijnlijk veel vaker opdrachten krijgt en aanneemt. Ik kan me inderdaad voorstelen dat je hem niets durft te vragen als hij het allemaal voor nop doet. Ik hoop voor je dat het lukt! Over die auteursrechten, ik heb beroepshalve ook weleens met illustratoren en fotografen te maken, en het is wisselend hoe deze hiermee omgaan. De een wil voor elke scheet (oneerbiedig gezegd) apart een factuur indienen, en de ander heeft de houding 'als het betaalt is, is het van de opdrachtgever.'

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laten we het maar weer over boekenleggers hebben, volgens mij wordt dit anders een hele andere discussie, en drijven we af van het onderwerp. ;)
Is trouwens www.virtualprinter.nl al eens genoemd hier? Is heel geschikt voor het drukken van bijvoorbeeld ansichtkaarten, mooie kwaliteit. Snijden ook op andere maten, dat kun je aangeven bij de opdracht (dus voor boekenleggers bijvoorbeeld).