Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bronnenlijst boek over levenslessen

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om mijn eerste boek uit te geven en kamp hiervoor nog met een belangrijke vraag.

 

Mijn boek gaat over mijn levenslessen en bevat allerlei praktische tips & tricks welke ik door de jaren heen heb opgestoken en graag zou delen.

 

Om deze reden heb ik geen stukken tekst welke direct geciteerd zijn uit een ander boek of artikel.

Wel staan in mijn boek dus tips en lessen die ik vanuit andere boeken, documentaires, artikelen en dergelijke heb opgedaan.

 

Hoe nauw luistert dan mijn bronnenlijst in verband met plagiaat en auteursrecht?

Ik was van plan de belangrijkste boeken, artikels en documentaires te vermelden. Echter zal ik ze lang niet meer allemaal kunnen terugvinden.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Alvast bedankt!

Groeten,

Tim

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stiekem hoopte ik dat iemand die hier wel verstand van heeft een reactie zou plaatsen, maar goed, bij gebrek aan beter ;)

Laat ik voorop stellen dat ik het niet zeker weet, en dit dus zeer zeker geen (juridisch) advies is, maar mij lijkt dat 'inspiratie' zonder daadwerkelijke overname zo breed en abstract is, dat daar weinig concrete eisen aan gesteld kunnen worden.

 Of het nou direct of indirect is, bewust of onbewust, er is geen enkel boek geschreven door iemand die nergens door geïnspireerd is.
Waar het denk ik vooral van afhankelijk is, is in hoeverre de kern van jouw boodschap daadwerkelijk overgenomen is van iemand anders zijn boodschap. Ter illustratie, als jij een pasta-recept wil maken, en uit het ene recept haal je het idee om tagliatelle te gebruiken, uit het andere recept het idee om gehakt toe te voegen, uit weer een ander recept het idee om gepelde tomaten toe te voegen, en uit wéér een ander recept het idee om er Parmezaanse kaas overheen te gooien, dan heb je gewoon je eigen recept gecreëerd en hoef je geen enkele bron te citeren, ookal heb je diverse recepten als inspiratie gebruikt.

Als jij echter het beroemde tagliatelle-recept van chefkok Sjef Cock leest (tagliatelle, gehakt, gepelde tomaten en Parmezaanse kaas), en vervolgens besluit om datzelfde recept te publiceren (met een zelf geschreven stappenplan en zelfgemaakte foto's) maar dan met penne ipv tagliatelle, dan lijkt mij een bronvermelding wel op zijn plaats aangezien de kern van jouw recept daadwerkelijk overgenomen is van zijn recept.

Dan heb je daarnaast nog het punt dat veel informatieve (zelfhulp)boeken zelf óók ergens door geïnspireerd/op gebaseerd zijn. Dus dan heeft Sjef Cock zijn recept gewoon uit de Soemerische Kookbijbel gehaald, en door zijn uitwerking en publicatie nieuw leven ingeblazen. Dat maakt dan opeens het recept zélf niet meer origineel, maar alleen de uitwerking ervan, waarmee je met een letterlijke overname wel met plagiaat zit, maar niet als je het recept slechts als inspiratie gebruikt.

Nou ja, dat was een nogal langdradige manier om te zeggen dat het denk ik nogal afhankelijk is van de vorm en mate van inspiratie, en de bron van de door jou gebruikte inspiratiebronnen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor een antwoord van 'iemand die er verstand van heeft' kan de topic starter zich het beste richten tot een juridisch adviseur. Enige ander advies kun je beter met een korreltje zout nemen. Zelf op onderzoek uitgaan is natuurlijk ook altijd een aanrader.

Dat gezegd hebbende. Er rust voor zover ik kan nagaan geen auteursrecht op levenslessen, want een levensles is geen vernieuwende of originele creatie*. Een 'levensles' is een veel te vaag en ongedefinieerd iets om zulke rechten aan te koppelen. Hetzelfde kan gezegd worden over 'tips&tricks'. Vergelijk het met een foto, een melodie, een gedicht. Dat is een concreet werk. Zo concreet moet het object zijn voordat er auteursrecht op kan rusten.

Om het iets breder te trekken, naar intellectueel eigendom in het algemeen: als iemand wiens levensles jij overgenomen hebt, wil claimen dat jij je háár intellectueel eigendom onrechtmatig hebt overgenomen, dan moest de levensles wel eerst haar originele idee zijn, dat niemand ooit bedacht had voordat zij ermee kwam. Zou het?

Aan plagiaat, geef je zelf al aan, maak je je niet schuldig. Plagiaat is het woordelijk overnemen van (delen van) andermans werk** en je zegt dat je dat niet doet.

Alleen in wetenschappelijke literatuur werkt het iets anders. Daar moet je vaak ruimer zijn met je bronvermelding en ook bronnen vermelden zelfs als je ze niet woordelijk citeert. Maar een boek over levenslessen is geen wetenschappelijk werk, dus dit mag je net zo gauw weer vergeten.

Dat je hier en daar wilt aangeven uit welk boek je een idee hebt overgenomen is heel netjes, en voor lezers ook leuk als ze na jouw boek verder willen lezen over het onderwerp. Dus vooral doen natuurlijk. Maar noodzakelijk is het, als ik jouw situatie goed begrepen heb, niet.

* https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Wat-word…
** https://www.auteursrechten.nl/wet-en-regelgeving/…

(Bovenstaande twee websites zijn trouwens sowieso een aanrader om wat rond te neuzen. Vooral de eerste, auteursrecht.nl, is een heel toegankelijk, overzichtelijk informatiepunt.)

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik zal zo goed als mogelijk nagaan of ik de Sjef Cock's van deze wereld vermeld in mijn bronnenlijst. Verder begrijp ik jullie redenatie en sluit deze volledig aan bij wat ik al dacht/hoopte.

Het gaat in mijn boek over mijn eigen interpretatie van bepaalde theoriën, ervaringen en informatie welke ik door de jaren heen vergaard heb.

Bedankt voor de tips, ik zal zeker nog wat verder rondneuzen op o.a. de aanbevolen websites!

Groet, Tim