Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Auteursrechten overdragen aan uitgever?

Hallo allemaal, Na veel speuren op het internet stuitte ik op een uitgever die werkt met een contract waarbij je je auteursrechten overdraagt op de uitgever. Daarnaast werkt de uitgever niet met royalty's, maar met een eenmalige uitkering van een bedrag van 270 - 470 euro, afhankelijk van het succes van je boek. Wat denken jullie hiervan?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je wilt toch niet zeggen dat je een ongeredigeerde versie naar een uitgever hebt gestuurd terwijl je nog van plan was om het te laten verbeteren door iemand? Het lijkt er nu op dat je een beetje beledigd bent door hun kritiekpunten. Ik heb natuurlijk geen zicht op je tekst, maar ik zou heel blij zijn als ik gratis opmerkingen zou kunnen krijgen van zo iemand. Ik zou ze ter harte nemen of ik zou ze verwerpen als ik vond dat ze ongelijk hadden. Maar ik zou niet gaan zitten mokken met een houding van: wat denken ze wel. En daar lijkt het voor mij als buitenstaander nu een beetje op.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik kan me voorstellen dat het daar op lijkt. Maar ik krijg niet het idee dat ze hun geredigeerde werk 'gratis' willen sturen. Ze willen dat ik eerst akkoord ga met hun wensen van herschrijven etc. Ik kan dat toch niet beloven, vóór ik ook maar iets heb gezien? Ik heb pas een redacteur ingezet, toen ik van plan was om via een POD mijn boek te laten publiceren. Terwijl ik diverse redacteuren om een proefredactie had gevraagd, kwam ik deze uitgever toevallig tegen en heb het daar ook nog naar toe gestuurd. Inmiddels heeft ook nog een andere uitgeverij interesse getoond in mijn manuscript (ongeredigeerd), waar ik geen reactie meer van verwachtte, terwijl ik al een redacteur aan het werk had gezet. De lijntjes lopen een beetje door elkaar op het moment.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb de handleiding gekregen en doorgenomen. Ze mogen wat mij betreft redigeren zoveel ze willen. In die handleiding staat ook onder meer dat een vrouw de hoofdpersoon moet zijn. Een streekroman, chicklit, liefdesroman. Niet mijn genres. Dus heeft het geen zin daarop in te gaan. Je moet wel je auteursrechten voor altijd afstaan. Zelf krijg je 10% korting bij elk aangeschaft boek. Ook geen vetpot. Nog steeds geen plaats of telefoonnummer gezien.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze hebben het er ook over dat het redigeren van een boek wel een jaar kan duren. Dat zijn toch geen normale termijnen? @Tja Plaats kun je vinden op de andere site: Amsterdam.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niet gezien. Vreemde uitgeverij. Ook een beetje ouderwets, gezien de dingen die ze noemen. Ik denk dat ik ze een mailtje stuur waarin staat dat mijn verhalen niet in hun fonds passen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet gezien. Vreemde uitgeverij. Ook een beetje ouderwets, gezien de dingen die ze noemen. Ik denk dat ik ze een mailtje stuur waarin staat dat mijn verhalen niet in hun fonds passen.
Je had al wel wat opgestuurd dan? Of had je gevraagd om de handleiding? Ik heb inmiddels gevraagd of ze mij de geredigeerde pagina's willen sturen. Wel heb ik erbij vermeld dat ik niets wil beloven. 'k Ben benieuwd...

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb alleen om de handleiding gevraagd. In de meeste verhalen is een man de hoofdpersoon. Ik heb ook wel een verhaal liggen waar een vrouw het hoofdpersonage is. Mijn dochter vond dat een van mijn leukste verhalen. Ik niet. Ik kan het natuurlijk altijd opsturen. Het is alleen geen liefdesverhaal. Eerder het tegenovergestelde. Daar zitten ze vast niet op te wachten.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een update: Ik kreeg de meest vreemde redactie terug, waarbij elke zin uit zijn verband werd gehaald met een vernietigende commentaar. Ik heb het indertijd ook aan mijn redacteur laten lezen en die heeft dit eveneens met stijgende verbazing gelezen. Ik heb er niet eens meer op gereageerd, maar ik ben benieuwd of er inmiddels nog meer mensen contact met deze uitgever hebben gehad. Hoe dan ook, ik lig er niet meer wakker van: ik heb een traditionele uitgever gevonden die mijn boek gaat uitgeven! :-) :-)