Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ilegaal/legaal

5 februari 2014 - 1:33
Ik zal wel weer op het verkeerde onderwerp hebben gedrukt, maar ik weet niet waar ik anders met deze vraag terecht moet. Ongetwijfeld hebben jullie ook in de krant gelezen of op de tv gezien dat er veel boeken 'gestolen' worden. Daarmee bedoel ik dus dat boeken gratis gedownload kunnen worden. Aangezien er illegaal boeken van internet zijn te halen, blijken er van 117 boeken maar 11 betaald te worden. Daarom maken betaalde E-books in Nederland slechts 4,5% uit van de boekenomzet. Susan Smit zegt dat ze twee jaar aan haar laatste roman heeft gewerkt, en dit niet met de bedoeling heeft gedaan om het gratis weg te geven. Ze is van mening dat er een soort spotify voor boeken moet komen. Esther Verhoef is van mening dat de prijs voor E-books omlaag moet en vraagt slechts 7,99 euro. Waar blijf ik dan als onbekende schrijfster van een uitgeverij die mijn E-book voor 9,95 aanbiedt? Hoewel ik heb voorgesteld om het bedrag te verlagen, werd mijn voorstel niet gehonoreerd. Ik kan ook heel veel boeken downloaden, maar aangezien ik geen E-reader heb, heeft dit geen zin om dit te doen. Hoe denken jullie over gratis boeken downloaden? Auteurs zijn toch niet voor noppes bezig?

15 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
8 februari 2014 - 18:35
(...) Stel, ik tik een nieuwe boek van JK Rowling op de kop, vertaal het, tik het uit, maak de tekst op, draai er een e pubje van en up load het. (...)?
Ik dacht werkelijk te lezen dat je het boek ondersteboven wilde tikken en er zo een nieuw manuscript van maken. :D

18 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 februari 2014 - 20:34
Whahahaha! Nou, ik denk dat daar ook op wordt gefronst, maar misschien maken we ook wel iemand aan het lachen, dan.

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 februari 2014 - 21:01
Ik lees dat slechts 10 % van de boeken op de e-readers in Nederland legaal zijn aangeschaft. Dan lijkt het me simpel als schrijver en uitgever in het Nederlandse taalgebied: je brengt een boek alleen in de conventionele vorm uit. Klaar.
Het is natuurlijk dergelijke struisvogelpolitiek die de boekenwereld dezelfde kant opstuurt als de muziekindustrie. Als de ebooks niet ‘officieel’ verschijnen dan zullen er wel mensen ze inscannen en online zwieren. Met die handscanners van tegenwoordig ben je daar echt niet lang mee bezig. De mensen willen ebooks, op hun tablets, hun ereaders, etc. De markt is er helemaal klaar voor. Maar de uitgeverijen zijn gewoon te lang huiverachtig geweest om na te denken over hoe ze kunnen verdienen aan ebooks. De prijs is even hoog als een normaal boek en het is veel te omslachtig met allerlei DRM en beperkingen om een officieel ebook eigenlijk maar te overwegen. De uitgeverijen doen hun best het ebook zo lang mogelijk klein te houden, maar ondertussen is de illegale ebookmarkt uit z’n voegen aan het barsten. Klinkt bekend in de oren? Hoelang heeft de muziekindustrie nodig gehad om langzaamaan te herstellen na de digitalisering? Ze zijn nog steeds bezig! Er moet gewoon snel iets gebeuren want anders is iedereen het gewoon z’n lectuur gratis via het net te verkrijgen en beseft niemand nog de kost van een boek. En je kan dan wel belerend met de vinger wijzen naar het internet en de piraterij, maar eigenlijk zijn de traditionele uitgeverijen even schuldig door het gebrek aan een volwaardig, legaal, alternatief.

16 februari 2014 - 19:31
Ik heb het over een keuze. De vergelijking met de muziekindustrie loopt enigszins mank naar mijn gevoel. Muziek wordt sinds pak 'm beet zo'n 30 jaar hoofdzakelijk digitaal uitgebracht. Dat is makkelijk rippen en delen. (Daarvoor ook al. Bootlegs.) Als ik er als schrijver en uitgever voor kies om een boek alleen gedrukt uit te brengen, heeft degene die het als download op internet plaatst een moeilijk verhaal. Die heeft moeite moeten doen en is duidelijk tegen de wens van schrijver en uitgever in gegaan.

18 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2014 - 20:20
Als mijn kinderen een online game hebben die ze vaak spelen, dan kan je daar vaak muntjes of zo bijkopen. En dat doe ik dan vaak ook. Niet om mijn kinderen tot het bot te verwennen, maar om de makers van de games te steunen. Dat vertel ik er dan ook bij, aan die hebberige kinderen. Daar staat tegenover dat ik wel eens een Nintendo spel dat ik niet heb toch download, vooral omdat ze heel vaak tegenvallen als ze niet van Mario of Pokemon zijn. (Overigens gaat dat niet meer met de 3DS, en, denk ik dan, wat games kunnen, kunnen books ook, als je er maar genoeg technologie tegenaan gooit). Wel of niet betalen voor je e-toestanden is een keuze die je zelf kan maken.

16 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2014 - 20:32
Ik haal mijn boeken vaak uit de bibliotheek. Dat kost mij, op de abonnementskosten na, niets. Een papieren boek daarentegen kost al snel 19,95. En dat is voor sommige boeken een te hoge prijs, zeker als je het boek binnen een paar uurtjes hebt uitgelezen. Ook komt het natuurlijk regelmatig voor dat men elkaars (papieren) boeken uitleent, dus daar ziet de schrijver ook niets van terug. En ik denk dat veel illegaal gedownloade boeken niet gekocht zouden zijn als ze niet illegaal gedownload konden worden. Het zou zeker helpen als de prijs van een ebook omlaag zou gaan, de drempel om er dan voor te betalen wordt dan toch lager. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat een ebook het gaat winnen van een papieren boek. Het is toch veel leuker om van papier af te lezen? En ook veiliger in bad, daar lees ik mijn boeken graag.

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
16 februari 2014 - 22:45
Mee eens. Maar sommige mensen vinden het prettiger om op vakantie een e-reader mee te nemen. Dat scheelt een hoop gewicht qua boeken. Ik kan ook heel wat boeken gratis uploaden, maar heb het niet gedaan. Als e-books de toekomst worden, zullen minder mensen gaan schrijven. Dat zal wel heel jammer zijn.

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 februari 2014 - 21:33
Mee eens. Maar sommige mensen vinden het prettiger om op vakantie een e-reader mee te nemen. Dat scheelt een hoop gewicht qua boeken. Ik kan ook heel wat boeken gratis uploaden, maar heb het niet gedaan. Als e-books de toekomst worden, zullen minder mensen gaan schrijven. Dat zal wel heel jammer zijn.
Er zijn ook veel mensen die het verkiezen om op een ereader of tablet te lezen, los van het feit of ze op vakantie zijn, hoor ;) En als je de cijfertjes hierboven vermeld ziet zullen er nog veel méér mensen zijn die misschien wel verkiezen op papier te lezen maar de lokroep van gratis boeken op een ereader of iPad niet zullen kunnen weerstaan. Je mag ons hier op dit forum ook niet vergelijken met het grote publiek. Wij weten wat het aan tijd en energie kost om een boek te schrijven, en volgen het schrijverswereldje van nabij dus willen wij wel betalen voor al dat leesplezier. Maar iemand die daar wat verder vanaf staat die ziet gewoon de mogelijkheid om naast zijn muziek, zijn films en zijn televisieseries nu ook boeken gratis te downloaden. Waardoor hij weer meer geld heeft om die nieuwste iPad of laptop te kopen waarop hij al die media kan 'consumeren'. Bovendien krijg je in België als schrijver nog steeds geen vergoeding als je boek wordt uitgeleend in de bibliotheek. Ik ken schrijvers die eerlijk toegeven dat het verschil tussen bibliotheken en illegaal downloaden niet iets is waar zij wakker van liggen. En de opkomst van ebooks zal alleen maar mensen een boek doen schrijven, omdat het alweer veel toegankelijker wordt, net zoals PODs deden. Of de kwaliteit op peil zal blijven, dat is een ander verhaal ;)