Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

rechten van verhaal in tijdschrift

Hallo allemaal, Twee jaar geleden heb ik een 21-delig vervolgverhaal voor een tijdschrift geschreven (21-delig). Ik wil dat verhaal graag ombouwen naar een jeugdboek, maar heb geen idee hoe het zit met de rechten. Ik heb het aan de uitgever van het weekblad gevraagd, maar daar geen antwoord opgekregen. Weet iemand dat toevallig?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het contract even bekijken, want ze kunnen voor een (on)bepaalde tijd toch de volledige publicatierechten hebben. Zo koopt de Averbode vanuit de JFP de rechten voor drie jaar en Pica voor langer. Ik zou het dus niet zomaar opnieuw uitgeven. Ja, het auteursrecht blijft bij jou, maar wat heb je met het publicatierecht gedaan?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom heb je geen antwoord gekregen? Hebben ze de vraag niet gehad, of is het antwoord verloren gegaan, of hebben ze een reden om geen antwoord te geven?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben ze een telefoonnummer? Zo ja, dan kun je ze bellen. Het zal er aan liggen wat ze met je (mondeling of schriftelijk) hebben afgesproken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blijkbaar is er niets afgesproken en ook niets ondertekend, anders had je dat nog wel geweten. Ik neem aan dat je dan nergens aan gebonden bent, maar evengoed zou ik nooit zonder enig overleg iets anders met die verhalen gaan doen. Iets anders is als je na herhaaldelijk vragen nog geen antwoord krijgt. Dan zou ik gewoon de knoop doorhakken.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb twee keer een vervolgverhaal (beide keren 2 afleveringen van circa 3700 woorden) aan een puzzelblad verkocht en daarbij de voorwaarden aanvaard dat het 1. om eenmalig publicatierecht ging en 2. dat ik het niet binnen een jaar aan een ander blad mocht aanbieden. In deze situatie is het dus heel duidelijk wat je na een jaar met je verhaal mag doen. Heb je helemaal geen voorwaarden gezien voor een liefst 21-delig feuilleton? Er moet toch iets zijn afgesproken, per brief of e-mail. Je kunt natuurlijk wel alvast beginnen met het ombouwen tot een jeugdboek; intussen probeer je duidelijkheid te krijgen over de situatie.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is ook of je het verhaal in opdracht (al dan niet tegen betaling) hebt geschreven, of niet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vokus schreef:
2. dat ik het niet binnen een jaar aan een ander blad mocht aanbieden.
Als het bij dit soort bepalingen om de datum van aanbieden gaat, is dat goed om te weten. Ik was er tot op heden van uitgegaan dat het enkel om de datum van uitkomen van die nieuwe publicatie gaat. Dat is bepaald niet hetzelfde. Wat zeg ik, dat kan wel een jaar schelen als ik het goed heb. Ik heb (mede op advies van Zjors) het plan om over een paar jaar mijn Vlaams Filmpje uit te breiden tot een omvangrijker jeugboek. Dan wil ik op dit punt niet de fout ingaan. Je verwacht van uitgevers dat die correct met jou omgaan, dus dan geldt het omgekeerde ook. Tegen die tijd ga ik de voorwaarden van Averbode er nog eens op naslaan. Trouwens, in geval van twijfel is een mailtje of telefoontje een kleine moeite.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vokus schreef:
2. dat ik het niet binnen een jaar aan een ander blad mocht aanbieden.
Als het bij dit soort bepalingen om de datum van aanbieden gaat, is dat goed om te weten. Ik was er tot op heden van uitgegaan dat het enkel om de datum van uitkomen van die nieuwe publicatie gaat. Dat is bepaald niet hetzelfde. Wat zeg ik, dat kan wel een jaar schelen als ik het goed heb. Ik heb (mede op advies van Zjors) het plan om over een paar jaar mijn Vlaams Filmpje uit te breiden tot een omvangrijker jeugboek. Dan wil ik op dit punt niet de fout ingaan. Je verwacht van uitgevers dat die correct met jou omgaan, dus dan geldt het omgekeerde ook. Tegen die tijd ga ik de voorwaarden van Averbode er nog eens op naslaan. Trouwens, in geval van twijfel is een mailtje of telefoontje een kleine moeite.
Op mijn Averbode-contract staat dat die drie jaar ingaan vanaf de datum van het contract. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hay, voor de zekerheid heb ik het even nagekeken. Letterlijk stelt deze uitgever als voorwaarde:'Niet elders publiceren binnen de termijn van een jaar.' Het lijkt mij redelijk om hierbij uit te gaan van de datum van publicatie en niet van de inleverdatum van een verhaal. Ik heb deze termijn in ieder geval niet in mijn eigen voordeel opgevat als ingaande op de datum van aanbieden. Maar inderdaad, met een telefoontje naar de uitgever weet je dit helemaal zeker.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie moeite om het nog eens na te kijken. Op mijn Averbode-contract zal ongetwijfeld hetzelfde als bij Via staan en inderdaad, ik vind het ook logisch dat je uitgaat van de datum van een volgende publicatie. Dan is het toch allemaal zo als ik al verondersteld had. Ik hoor echter bij de mensen die zoiets graag voor 100% zeker weten. ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt. Zo had ik het ook begrepen en ik heb het zelf voor de zekerheid nog even nagelezen. Ik doelde echter niet op het moment dat die periode van drie jaar ingaat, maar op het ná die drie jaar in herschreven vorm publiceren bij een andere uitgever. Dan gaat het blijkbaar wél om die datum van uitkomen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn contract staat er niets over. Het was een verhaal in opdracht, waar ik ook voor betaald ben. Alle communicatie verliep toen met de hoofdredacteur, maar zij is ontslagen en nu is mijn directe ingang weg. Ik heb het haar twee keer gevraagd. En toen zij wegging heb ik het aan de chef redactie gevraagd, maar ook die gaf geen antwoord en inmiddels is ook zij weg. Ik denk dat ik er nog een laatste mailtje aan waag en als ik dan weer geen antwoord krijg, dat ik dan maar mijn eigen (boeken)uitgever vraag hoe zij daar tegenover staan en het anders maar gewoon ga doen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bewaar al je correspondentie erover: mochten ze achteraf moeilijk gaan doen, dan kun jij bewijzen dat je alles hebt gedaan om het voor beide partijen zo correct mogelijk op te lossen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou in de mail aangeven dat je binnen een bepaalde (redelijke) termijn antwoord wil en dat wanneer ze binnen die termijn niet hebben gereageerd dat je er dan vanuit gaat dat ze geen bezwaar hebben bij herpublicatie in gewijzigde vorm. Dan leg je iets meer druk op de mail en het reageren. Natuurlijk kan het sowieso geen kwaad om bij je eigen (boeken)uitgever te vragen hoe die ertegenaan kijkt, maar da's alleen een extra advies. Succes en laat je nog even weten hoe het afloopt?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik er nog even een half jaar mee wacht, want dan zijn in ieder geval die drie jaar die hier genoemd werden om. Bovendien heb ik er het komende half jaar waarschijnlijk geen tijd voor. Nu nog druk aan het herschrijven van mijn historische roman die volgend jaar verschijnt en van de week gaf de uitgever aan dat ze wel positief stond tegenover een eventueel vervolg.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die drie jaar geldt voor een Vlaams Filmpje bij Averbode. Dat zegt niets over afspraken en/of contracten bij andere uitgevers. Maar als het mij niets uitmaakte om een half jaar te wachten, zou ik er zelf ook niet meer moeilijk over doen.