Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Plaatjes en foto's op de boekomslag

Hallo, Nou heb ik stiekem van internet plaatjes eraf gehaald van middeleeuwse schilderijen. Daarvan heb ik een klein stukje uitgeknipt en dat ook nog eens een soort van doorzichtigheid gegeven zodat het dezelfde kleur heeft als de achtergrond. Dus eigenlijk is de bron moeilijk te herkennen. Mag dat? Hetzelfde heb ik gedaan met foto's van personen gekleed als middeleeuwse wasvrouw of als ridder. De persoon is niet te herkennen, omdat ik het heel klein en doorzichtig heb gemaakt. Mag dat? Of krijg ik straks die ridders achter m'n lakentje aan? boehoetjes Sp(oo)k van R)oo(k

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij stockfoto's krijg je niet de rechten ervan, die blijven bij de fotograaf - die kunnen niet overgedragen worden. Maar met stockfoto's kun je wel het recht krijgen de foto te gebruiken, ook voor commercieel werk. Je kunt van veel fotografen de naam googlen, en ze vragen of het allemaal kosjer is. Het zijn ook gewoon mensen, die fotografen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk niet dat het zo werkt bij die fotografen. Als ik een goede fotograaf zou zijn, ging ik mijn naam ook niet te grabbel gooien.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij stockfoto's krijg je niet de rechten ervan, die blijven bij de fotograaf - die kunnen niet overgedragen worden. Maar met stockfoto's kun je wel het recht krijgen de foto te gebruiken, ook voor commercieel werk. Je kunt van veel fotografen de naam googlen, en ze vragen of het allemaal kosjer is. Het zijn ook gewoon mensen, die fotografen.
'Zeg, meneer du Boef, bent u kosjer ende eerlijk?' 'Ah, oui, tant que vous payez.' (zolang je maar betaald) Iemand kan best bijvoorbeeld foto's verkopen van elfen fantasy fair. De koper weet dan niet dat dat niet mag. Het brengt me wel op een idee. Zodra iemand begint te mekkerren over m'n omslag zeg ik gewoon dat ik die foto's eerlijk heb gekocht, maar dat ik z'n adres kwijt ben. Bedankt voor de tip. Maar het zal allemaal wel kloppen, maar sinds ik het slechte nieuws heb vernomen dat je niet zomaar plaatjes van internet mag stelen en de mensen daarom m'n lakentje willen uitkloppen tot de laatste stuiver ben ik in diepe uienrouw. Zo, en nu ga ik een proefleesstukkie posten.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk kun je het fotograferen idem bekijken als met het schrijven. Als jij een verhaal hebt geschreven, uren mee bezig bent geweest, een deel op internet publiceert en iemand anders er mee aan de haal gaat, zul je dat ook niet prettig vinden. In de fotografie is er een verschil tussen auteursrecht en portretrecht. Je mag vrij fotograferen, maar niet vrij publiceren. Als een fotograaf een foto met een persoon wil gebruiken dan wel op een stockbureau zetten (ter verkoop), dan moet er een modelrelease worden getekend. Het model geeft dan schriftelijk toestemming voor publicatie. Als je graag foto's van dit elfen evenement wenst te gebruiken, kijk dan eens op www.oypo.nl. Ik heb even snel gekeken en er staan vele foto's die je kunt kopen, maar waar ook de naam van de fotograaf staat vermeld. Die kun je dan benaderen voor verder overleg en evt. toestemming. Voor niets gaat de zon op, maar je zou ook een goede ruil kunnen realiseren. Mijn advies is; "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet".