Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gaat uitgever met mijn boekidee aan de haal?

Zes maanden geleden stuurde ik mijn manuscript op naar verschillende uitgevers. Één daarvan was geïnteresseerd en we zijn nu bezig met het uitgeven van mijn (eerste) boek. Een andere uitgever (een grote, bekende) stuurde me kort na ontvangst een brief terug met de boodschap dat mijn manuscript niet in hun fonds paste. De brief was geschreven en ondertekend door een secretaresse. Toch las ik vorige week in de krant dat diezelfde uitgever een boek uitgegeven heeft met het zelfde onderwerp en in de zelfde stijl als mijn verhaal. Het is overigens wel duidelijk een ander verhaal. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden maar vind het wel opmerkelijk. Dat andere boek is al uitgegeven en het mijne komt er ook aan maar toch vraag ik me af of ik contact kan opnemen met die uitgever die mijn boek afwees. Groetjes, GeeWee

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geewee, Ik kan je niet helpen, maar ik hoop dat je hier een antwoord vind op je vraag. Sterkte en laat je niet gekmaken!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Past niet in ons fonds", kan natuurlijk ook betekenen: jammer, we hebben al een boek over dit onderwerp en twee vinden we wat te veel van het goede. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. De uitgever heeft twee manuscripten aangeleverd gekregen en heeft gekozen voor het andere. Het lijkt me namelijk heel sterk dat een bekende, grote uitgever met jouw verhaalidee aan de haal gaat.Als er slechts sprake is van een overlap in onderwerp, is dat ook niet zo. Er zijn duizenden schrijvers en er zijn er nogal wat die over hetzelfde onderwerp schrijven of in dezelfde stijl. Zo hebben bijna alle chicklits een overlap op gebied van onderwerp (de ware vinden) en stijl (humoristisch). Dat wil nog niet zeggen dat de uitgever daarachter zit. Voor je eigen gemoedsrust kun je er natuurlijk altijd een mailtje of telefoontje aan wagen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me stug inderdaad dat een uitgever aan de haal gaat met je verhaal. Daar heb ik gelukkig nog nooit van gehoord. Ik zou je huidige uitgever even vragen of ze deze vraag voor willen leggen aan die uitgever. Je huidige uitgever zou in dat geval namelijk ook gedupeerd zijn, je hebt de rechten van uitgave namelijk exclusief aan hem overgedragen (neem ik aan). En een 'boekidee' is niet beschermd, dus daar kun je niets mee. Alleen als jouw uitwerking van dat idee overduidelijk is gebruikt is er een probleem.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De brief was geschreven en ondertekend door een secretaresse.
Dat lijkt me niet van belang. Zij is een werkneemster die namens haar werkgever (of in opdracht van) iets uitvoert. Maar de suggestie van Zjors is een hele goeie. Overleg in ieder geval met je huidige uitgever wat jullie, kunnen doen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je hem zes maanden geleden hebt opgestuurd en er nu een boek uitkomt, lijkt het me een kwestie van puur toeval.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarschijnlijk waren ze zes maanden geleden al volop met de uitgave van dat andere boek bezig en is het toeval dat jouw manuscript overeenkomsten vertoont.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is zoiets als het collectief. Dat betekent dat je op sommige momenten dezelfde soort dingen ziet verschijnen. Bepaalde onderwerpen leven bij meerdere mensen en vergelijkbare ideeen komen bij verschillende mensen op. Ik had het met mijn afstuderen aan een mode-opleiding. Een van mijn ontwerpen hing in de dezelfde periode bij verschillende modemerken, allemaal los van elkaar bedacht. Zo zal het bij boeken ook vaak zo gaan. Vraag je eens af of het een verhaal is dat een ander ook bedacht zou kunnen hebben en zo ja, dan geniet je van je eigen boek en laat je het zitten. Als het echt heel erg specifiek is en vrijwel onmogelijk dat iemand anders dit nou ook net geschreven heeft, dan moet je misschien eens aan de bel trekken. Maar ik geef je weinig hoop. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat, zeker een grote, uitgever zoiets doet.