Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhalen schrijven voor huis-aan-huis krantje

Ik ga binnenkort zeer waarschijnlijk jeugdverhalen schrijven voor een regionaal huis-aan-huis krantje (oplage is mij vooralsnog onbekend). Nu heb ik daarbij enkele vragen: - Wat is een redelijke vergoeding hiervoor? (Sowieso omdat er volgens mij meer tijd gaat zitten in een jeugdverhaal dan bijvoorbeeld een column of een journalistiek verhaal, al is het ook mogelijk dat dat een persoonlijk gevoel is...) - Wat is in dit soort situaties gebruikelijk rondom rechten? Ik bedoel: stel dat ik uiteindelijk deze verhalen wil bundelen (eventueel met andere verhalen van mezelf) en wil proberen uit te geven. Is het dan gebruikelijk dat de uitgever van het krantje daar een graantje van meepikt? Of toestemming moet geven? Of bijvoorbeeld het recht behoudt om deze verhalen zelf ook nog te hergebruiken? - Verder is het mogelijk dat ik ook kinderversjes hiervoor ga schrijven. Wat is dán gebruikelijk qua vergoeding, omdat je hier moeilijk per woord kunt betalen. Hier gaat namelijk veel meer tijd in zitten dan bij een verhaal of column. Ik hoop dat jullie hier een beetje zicht op hebben en me een handje verder kunnen helpen. De uitgever van het krantje zou zich in deze zaken óók verder verdiepen, maar ik zou graag zelf ook alvast een beetje een idee hebben. Alvast bedankt!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

*titel ingekort*

Wordt het een vervolgverhaal? Of losse verhaaltjes?

En is het materiaal wat je al hebt liggen of moet je deadlines halen?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het worden losse verhalen plus waarschijnlijk ook kinderversjes, maar in elk geval géén vervolgverhaal. Wat die versjes betreft heb ik wellicht nog het een en ander aan bruikbaar materiaal liggen, de rest zal denk ik nieuw spul worden. Ik krijg in elk geval zoals het er nu uitziet ontzettend veel vrijheid qua wát ik precies ga aanleveren. Verder zal er uiteraard sprake zijn van een deadline, aangezien het een periodiek krantje wordt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De oplage kun je zoeken op het internet. Of heeft het krantje geen website? Daar hangt namelijk wel veel vanaf.

Een huis-aan-huisblad kan voor 2000 huishoudens zijn, maar ook voor 50.000.
Dus die prijs zal varieren.
Verder denk ik dat een jeugdverhaal niet meer werk is dan een journalistiek verhaal. Eerder minder. Je hoeft er namelijk niet eerst een raadsvergadering of een interview voor bij te wonen.

Verder zal je ervaring ook meewegen. Met geen ervaring en een kleine krant mag je bij wijze van spreken al met 25 euro blij zijn.

Vooraf vraag je aan de hoofdredacteur of je je verhalen vrij ergens anders nog mag gebruiken na afloop. Ik neem aan dat dat zonder meer kan. Zo niet, dan moet er fiks betaald worden voor je verhaal, want dan koopt hij je rechten af. Dat is vast niet de bedoeling.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet vragen, lijkt mij, maar gewoon even meedelen dat het auteursrecht bij jou blijft liggen, Amadena. Het is altijd goed het initiatief aan jezelf te houden.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf in een huis-aan-huis-blad. Oplage 32.000 De redactie vind de teksten prima geschikt en mooi geschreven. Maar er wordt geen geldelijke beoning aan verbonden. Wel krijg ik vijf gratis kranten (tbv mijn kinderen die het leuk vinden.) zonder portokosten. Ik volg dit topic met belangstelling. (En ik wil ook weten of ik dom bezig ben.) ((Off topic: dit berichtje stuurde ik al eerder, maar opeens was het weer weg. Niet van wereldbelang maar vreemd.))

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Mar, dom, weet ik niet. Een huis aan huis blad heeft geen groot budget, en heeft gratis content nodig. Althans, een advertentie meer en je artikel is betaald, maar tegelijkertijd schuiven er voor jou weer mensen op die wel gratis schrijven. Ik heb ook gratis columns geschreven. Mijn redactrice vond dat heel dubbel. Ze is er zelf een grote voorstander van om niet en nooit gratis teksten aan te bieden. Immers, als alle schrijvers er simpelweg op staan dat ze betaald krijgen, dan is het snel over met de verwachting dat schrijvers wel voor niets werken. Tegelijkertijd had zij ook een baas, die eenvoudigweg niet meer budget beschikbaar stelde, maar wel van de vaste redactie verwachtte dat de site en het blad elke maand gevuld werd met frisse, verse content. Omdat ze dat onmogelijk allemaal alleen konden doen, zochten zij dus ook naar mensen die wel genegen waren om te werken in ruil voor naamsbekendheid en een tijdschrift in de brievenbus. (Overigens vergat men wel consequent om me het tijdschrift te sturen :( )

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, bedankt. En hebben de naamsbekendheid en die schrijfactiviteiten je geholpen? Kun je die publicaties ook als referentie gebruiken?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kan wel, Mar, maar helaas is het vaak bekend welke bladen/kranten wel en niet betalen in het wereldje. Dus misschien geef je er ook een signaal mee af. Je kunt het nog het best doen als je een portfolio nodig hebt en om ervaring op te doen. Of gewoon als je het leuk vindt, natuurlijk, want dat is ook belangrijk. @Amadena: in jouw geval zou ik tussen de dertig en vijftig euro per keer vragen, afhankelijk van hoe hoog de oplage is. Dat is niet genoeg (niet marktconform zogezegd) maar dat is het bij zulke kranten nooit.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Appel zegt :nod: . Ik heb in elk geval niet gemerkt dat het me hielp, althans niet op de manier van referentie en bekendheid. Zoals Appel al zegt, het ging om een column waaraan de profs wel zien dat het een freebee is. Het hielp wel mezelf. Ik ging over die drempel van alles in de la laten liggen, naar iets concreets doen met het schrijfwerk. Ik leerde afmaken, op tijd inleveren, hoe te reageren op redactie, hoe ga je om met kritiek en met complimenten, hoe reageer je als je een fout in je stukje ziet staan. Uiteindelijk ben ik toch blij dat ik het gedaan heb.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik schrijf in een dorpstijdschrift, maar dat wordt volledig door vrijwilligers gemaakt, dus daar gaat het verhaal niet op. Als tekstschrijver word ik ingehuurd en betaald voor mijn werk. Voor mij zijn dat twee gescheiden zaken. Als je de ervaring op wilt doen en reacties op je verhalen wil, gratis doen. Als het een normaal h-a-h blad is dat graag jouw verhalen wil, laten betalen conform de richtlijnen voor journalisten. Het is gewoon leuk om je teksten gedrukt te zien, zoveel tijd kost het niet en je leert er van. Het intellectueel eigendom blijft volgens mij altijd van jou, overigens, behalve als dat expliciet afgekocht wordt.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik schrijf voor een regionaal dagblad en twee huis-aan-huiskranten. alle drie hebben ze vaste tarieven voor free-lancers. het regionale dagblad betaalt 54 euro bruto voor een opening van 90 krantenregels (zo'n 450 woorden), 36,00 euro voor een iets kleiner verhaal cq bericht. en 0,22 cent per km (daarvan is 0,03 cent belastbaar). het ene huis-aan-huisblad betaalt 0,15 cent per woord en 0,05 cent per km, en 25,00 euro per zelf gemaakte foto. het andere huis-aan-huisblad betaalt 25,00 euro voor een verhaal van 300 woorden (is ook het maximum aan woorden) en 0,19 cent per km. mijn laatste klus voor huis-aan-huisblad 1 nam in totaal vier uur in beslag. moest 700 woorden plus drie foto's leveren; 700 x 0,15 cent en 3 x 25,00 euro. en dat allemaal bruto. aan mijn algemene voorwaarden, waarin onder meer een vast uurloon ex btw is vastgelegd, hebben die bladen maling. het is graag of niet. op maandbasis levert een en ander desondanks een leuk netto extra'tje op. bij komend voordeel zijn de contacten, die ik op doe. netwerken, dus. die opdrachtgevers respecteren wel de alg. voorwaarden en betalen netjes mijn uurloon.