Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wel POD, geen eigen beheer

 

In zee met een reguliere uitgever of uitgeven in eigen beheer. Dat is je eerste beslispunt. Een medeschrijver was lovend over het mij onbekende Zilverbron. Ik keek op hun site. Het recept is eenvoudig. Mail je manuscript en wacht zes maanden. Nog niets gehoord? Even geduld nog, na acht maanden mag je bellen. O ja, je krijgt geen ontvangstbevestiging na het insturen, je begrijpt toch wel dat onze burelen vol liggen met manuscripten. Sites voor schrijvers puilen uit met verhalen over de slush pile, het geleur met je manuscript, eindeloos wachten en afwijzingen van het type ‘past niet in ons fonds. Bovenaan mijn shortlist stond Boekscout. De uitgever reageerde binnen vier weken na inzending èn positief. Prachtig.

De volgende vraag betreft drukken of publishing on demand (POD). Uitgeven in eigen beheer en POD is geen vaste combinatie. Er zijn ook uitgevers die werken op basis van POD. Kies je voor drukken vooraf, dan heb je met een flinke investering te maken. Uit economische overweging kies je voor een grote oplage, wel zonde van het geld als die niet (geheel) verkocht wordt. Ik besteed mijn geld liever aan een goede redacteur.

Daarbij hebben uitgevers hun huisstijl (lees: beperkingen). Wat is leuker dan alles in eigen hand houden? Hoeveel schrijvers hebben echter voldoende kennis van het drukkers- en uitgeversvak? Ik in elk geval niet. Wat weet je van verkoopkanalen, promotie en dergelijke? Ook hierbij is begeleiding zeer welkom.

Voor mij is de combi uitgever-POD ideaal. Zo kwam ik tot mijn shortlist. Na acceptatie verzorgde Boekscout een helder en informatief webinar (Coronatijd). Achteroverhangen was er niet bij. De redactie was achter de rug, nu mocht ik als corrector mijn werk doen. Mijn tip: lees je boek hardop voor. Een ontbrekend lidwoord, een dubbel woord, een foutje in de woordvolgorde of de zin die net niet optimaal loopt. Het komt allemaal naar boven.

Tot mijn (grote) verbazing was de uitgever direct akkoord met de titel. Afbeeldingen waren mogelijk. Ik kwam op het idee tekeningen van de belangrijkste personages op te nemen in de verwachting dat dit de aantrekkelijkheid van het boek bevordert. Mijn schoonzus tekent voortreffelijk. Boekscout ging na het zien van de eerste tekening akkoord met het voorstel haar ook de cover te laten ontwerpen op basis van een afbeelding die ik op internet was tegengekomen. Tot op dit punt ben ik erg tevreden met Boekscout. Zij zijn als uitgever in de lead, maar geven je veel vrijheid voor eigen ideeën. Of de royalties beter zijn t.o.v. concurrenten weet ik niet omdat het me niet interesseert.