Start » Forum » Het uitgeefproces » Eigen beheer en pod » Boek laten redigeren tips

Boek laten redigeren tips

5 reacties [Laatste bericht]
memo91
Laatst aanwezig: 2 weken 3 dagen geleden
Sinds: 26 Aug 2019

Boek laten redigeren tips

Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik ben nu bezig met de afrondende fase van het schrijven van een roman.
Ik wil het wel graag laten redigeren.
Ik was benieuwd of jullie ervaringen hebben met redigeerbedrijven (weet niet of dit valt onder reclame).
Zo ja dan hoor ik het graag.
Groet mehmet

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 14 uren 25 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

memo91,

Misschien eerst je manuscript laten proeflezen (manuscriptbeoordeling). Je kunt beginnen met het plaatsen van een fragment bij het onderdeel proeflezen.

Redigeren vindt (meestal) pas plaats in de uitgeeffase.

Ginny
Laatst aanwezig: 2 dagen 3 uren geleden
Sinds: 22 Jun 2012

Als je het liever niet online zet of zo, en toch echt wil laten redigeren, begin dan met een klein stuk. Spring er niet meteen vol in met je hele manuscript. Laat dus eerst eens een hoofdstuk (max. 3.000-4.000 woorden, minder kan ook) redigeren.

Waarom: goede redactie is duur. Bovendien zijn redacteurs ook mensen en ze hebben ook wel een beetje hun eigen stijl. Dus als je het wilt laten redigeren, is het handig om eerst te "proeven" hoe de redacteur bij jou en je manuscript past.

Beste stukken om te laten redigeren/om met een redacteur aan te werken zijn je synopsis en je eerste hoofdstuk(ken).

Yrret
Laatst aanwezig: 2 uren 50 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Ginny schreef:

Beste stukken om te laten redigeren/om met een redacteur aan te werken zijn je synopsis en je eerste hoofdstuk(ken).

Je synopsis? Dat begrijp ik niet Ginny.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Ginny
Laatst aanwezig: 2 dagen 3 uren geleden
Sinds: 22 Jun 2012

Als je een manuscript gaat opsturen, kijkt men vaak eerst naar de synopsis en daarna pas naar het manuscript. Een strakke synopsis is dus érg handig. Rammelt je synopsis, dan bestaat de kans dat het manuscript niet of slechts heel even geopend wordt.

Dus dat kleine rotstukje (een synopsis is immers vaak maar 1 á 2 A4'tjes) kan heel belangrijk zijn. Ik zou, als ik moest kiezen, dus die laten redigeren samen met het begin van een verhaal smile

Yrret
Laatst aanwezig: 2 uren 50 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Ginny schreef:

Ik zou, als ik moest kiezen, dus die laten redigeren samen met het begin van een verhaal smile

Oké.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!