Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

NL-talige indie auteurs?

Bestaan er in ons taalgebied professionele indie-auteurs? Dus auteurs die zelf uitgeven en daarvan kunnen leven. Zo ja, wie zijn ze?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook auteurs die er niet van kunnen leven, kunnen zeer professioneel zijn. Diana noemt Jasper Polane al. Daar kan ik in elk geval nog Sophia Drenth en Joost Uitdehaag aan toevoegen. En nee, leven kunnen ze er zeker niet van. Dat vind ik ook geen criterium. Je wilt niet weten hoeveel schrijvers rijk geworden zijn met allerhande pulp of buitenissige diëten.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ervan kunnen leven is de definitie van professioneel :) En het was alleszins het criterium waarop ik zocht. Anyway, ik neem dus aan dat het antwoord nee is maar dat deze mensen het dichtst in de buurt komen. Bedankt!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker als het om schrijven gaat, is het verband tussen de hoogte van de inkomsten en de kwaliteit van de schrijfsels vaak ver te zoeken. Met jouw definitie kan enkel een boekhouder uit de voeten.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag ging dan ook helemaal niet over de kwaliteit van het werk van de schrijver, maar over of ze ervan kunnen leven. Daarom gebruikte ik het woord "professioneel", want ervan kunnen leven is precies de hoofdbetekenis van dit woord. Eventuele klachten moet u richten tot Van Dale of andere bevoegde instanties :) http://vandale.nl/opzoeken?pattern=professioneel&…

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga er over nadenken. :) Niets let je natuurlijk om je in de verdiensten van schrijvers te verdiepen, maar met schrijven heeft het dan niet zo veel meer te maken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niets van andermans inkomsten, maar Jen Minkman weet met haar zelf uitgegeven boeken wel hoge verkoopcijfers te behalen. En Marieke Nijkamp heeft volgens mij haar boek oorspronkelijk zelf uitgegeven, maar dat weet ik niet zeker.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag ging dan ook helemaal niet over de kwaliteit van het werk van de schrijver, maar over of ze ervan kunnen leven. Daarom gebruikte ik het woord "professioneel", want ervan kunnen leven is precies de hoofdbetekenis van dit woord. Eventuele klachten moet u richten tot Van Dale of andere bevoegde instanties :) http://vandale.nl/opzoeken?pattern=professioneel&…
Belangrijk is bij Indie ook: of degene het zich vooraf kan veroorloven te investeren in het eigen werk. Dan heeft de professionaliteit en 'het kunnen leven van' niet zozeer te maken met de kwaliteit van schrijven, maar met het zichzelf kunnen onderhouden tijdens de productie en in aanloop naar het slijten van het product. En dat product moet uiteraard geschreven, maar vooral goed worden verkocht. Je zou dan dus alle kosten (schrijfuren, redactie, drukken in eigen beheer, ISBN, promotie, verkoop) die diegene heeft gemaakt, moeten wegstrepen tegen de uiteindelijke omzet. Dan is wat overblijft de winst, of, waarschijnlijker, verlies. Een schrijver die niet in EB uitgeeft - maar een degelijk auteurscontract bij een uitgeverij binnenhaalt met een manuscript, heeft minder kosten (die maakte tenslotte alleen een investering in schrijfuren). De uitgever betaalt de schrijver om het boek te mogen uitbrengen, en verzorgt de redactie, promotie, en verkoop. O, en hét voorbeeld in de polder-EB is uiteraard Sonja Bakker.