Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De Gouden Meeuw - Literaire prijs voor eigenbeheerauteurs

Uitgegeven in eigen beheer? Win de Gouden Meeuw Alle schrijvers die in eigen beheer een boek uitgaven komen in aanmerking voor een nieuwe literaire prijs: de Gouden Meeuw. Deelnemen is eenvoudig. Het boek samenvatten hoeft niet. Wij willen enkel de vijfde regel van pagina 10. Vul deze in op je inschrijvingsformulier van de Schrijfdag, alsook de POD-uitgever met wie je gewerkt hebt en bezorg het vóór 7 maart aan Creatief Schrijven. Overhandig vervolgens op de Schrijfdag zelf je boek (inclusief alle pagina's en alle regels) aan de jury zelf. Die wikt en weegt en beloont het 'mooiste' boek. Sla je vleugels uit en doe mee! bron: http://www.creatiefschrijven.be/?page=schrijfdag Wat een geweldig leuk initiatief!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen als je op de schrijfdag verschijnt maak je kans op de prijs. Dus deze prijs is niet meer dan een goedkoop marketinginstrument om meer mensen naar die schrijfdag te lokken. Feitelijk heeft deze prijs, naar mijn mening, op deze manier generlei waarde.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wij willen enkel de vijfde regel van pagina 10
Hmm... Lijkt niet echt op de serieuze wedstrijd die ik voor ogen had toen ik het onderwerp opende. Op zich zou het ook niet nodig moeten zijn, ware het niet dat veel prijsvragen het verschil tussen eigen beheer/pod en reguliere uitgeverijen als een soort schifting gebruiken. Om niet teveel inzendingen te krijgen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem deel Ik ga sowieso naar de schrijfdag, ik was er vorig jaar ook en dat is me heel erg bevallen. Goede workshops, waarvan je er twee naar eigen keuze kan meevolgen, een gratis 'literair spreekuur' over je op voorhand ingezonden teksten, leuke sfeer, interessante lezingen en gesprekken, en veel info bij elkaar op de 'schrijfmarkt'. Met de vijfde regels van alle pagina's 10 die ze toegestuurd krijgen gaan ze bij creatief schrijven een eigenzinnig tekstje brouwen. Dat is een gimmick voor de schrijfdag, een manier om te laten zien waar amateur-schrijvers mee bezig zijn. Ik heb in 2008 samen met een grafisch ontwerper een bundel gemaakt. Voor de ontwerper was het een eindwerk voor de academie. Erg mooi geworden, en we hebben het op beperkte oplage laten drukken. Zelf laten drukken, dus niet via POD. Omdat ik toch naar de schrijfdag ga, heb ik even gemaild of ik toch in aanmerking kwam om deel te nemen, en ze hebben mijn inzending aanvaard. Of de prijs veel waarde heeft? Ach, er kunnen 250 mensen inschrijven voor de schrijfdag. Hoeveel daarvan hebben al iets uitgegeven in eigen beheer? Zo'n grote wedstrijd is dit dus niet. Wat mijn bundeltje betreft, eigenlijk moet ik zelf nog aan de promotie beginnen ('t is maar in één van mijn zeven levens dat ik poëzie schrijf) Ik zie deze wedstrijd dus eerder als een manier om mijn poëzie onder de aandacht te brengen en contacten te leggen. Daarbij beschouw ik dit ook niet echt als een literaire wedstrijd als alle andere. Men kan aan de hand van één zin die je op voorhand instuurt immers niet beoordelen welke waarde je werk heeft. Ik zou er ook niet speciaal voor naar de schrijfdag trekken, maar ik ging toch al, dus ik dacht: waarom niet?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
POD-uitgaven hebben al een ‘schimmig’, om niet te zeggen inferieur imago. Met deze wedstrijd geven de organisatoren aan deze boeken zelf ook weinig serieus te nemen. Dit kan het beeld dat alom bestaat over deze uitgaven alleen maar bevestigen en/of verergeren. Naar mijn idee zou niemand erover piekeren om zo’n soort wedstrijd te organiseren voor regulier uitgegeven boeken. Chissy

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Juist wel, voor reguliere boeken. Leuke gimmick. Overigens zou een ECHTE prijs voor POD-boeken ook wel aardig zijn. Misschien dat het dan een beter imago krijgt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik niet ga winnen. :crybaby: Op de vijfde regels van mijn POD-boeken staan op pag 10 respectievelijk (ik neem aan dat ze met regel ook regel bedoelen en niet zin) 'daar wordt mijn favoriete creme nog verkocht:' en 'verwissel.' Niet echt winnende regels :confused:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Is wel leuk om een wedstrijd te maken om de vijfde regels van pagina 10 uit bekende boeken te raden. Hier zijn er vijf: 1 Die golvende, meestal blauwe streep vlak boven de dijk is de Velu- 2 kere berusting bij kijken, je weet dat je isolement niet verder kan 3 den, stond op en trok zijn jasje recht. Zwijgend ging hij naar 4 in Lomark, ik heb hem nog nooit gezien. 5 Voortaan spraken de groten zo avond aan avond, en Ik wilde ook Kluun doen, maar daar is het boek nog niet begonnen op pagina 10 :)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af wat je kunt herleiden uit regel 5 van pagina 10. Wat ik als eerste de beste uit mijn boekenkast trek (eigenbeheeruitgave), is dit: nieuwe hertjes geboren worden, moet je alles zelf Oké, dan heeft de jury die regel, en dan? Daar kun je toch niets mee? Met alle respect, óók voor Zjors, maar met die zinnen kun je niets - je hebt geen enkel idee van samenhang, bedoeling, stijl, onderwerp van het onderhavige boek. Het moet dus wel haast zo zijn dat de organisatoren een hoge opkomst willen genereren voor hun schrijfdag - en daar is niets op tegen -, wel wetend dat er veel eigenbeheeruitgaves moeten rouleren, ergens in het onzichtbare. En dan ... wint iemand De Gouden Meeuw ... Wat is het? Een speldje? Een oorkonde? Een beeldje? Wat kun je ermee? Is het begeerlijk om de Gouden Meeuw te hebben? Of eigenlijk ook juist niet? Welke zwaarte heeft deze prijs? Voor de mensen die meedoen, bedoel ik, niet voor de mensen die hem organiseren.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Jan Siebelink - Knielen op een bed violen 2. Arnon Grunberg - De Asielzoeker 4. Tommy Wieringa – Joe Speedboot

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhakende op dat dit een marketinginstrument zou zijn, het lijkt mij dat alle wedstrijden dat zijn. Neemt niet weg dat het best een leuk initiatief is en als je wint kun je mooi schermen met: - het feit dat je de Gouden Meeuw gewonnen hebt uit een x-aantal inzendingen - + het lovende juryverslag :-) Plus het levert extra aandacht op. De naam van de winnaar kom ik best veel tegen op Google. Ok, ok er zijn kanttekeningen bij te plaatsen (zoals bij alles in het leven) maar soms kun je de dingen ook gewoon positief bekijken toch. Zoek via Google op juryverslag Gouden Meeuw als het je interesseert. Pumbo heeft ook een leuke: http://www.pumbo.nl/wedstrijd/

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anno 2010 is er wel wat veranderd aan de opzet. Het gaat nu om boeken die gepubliceerd zijn in eigen beheer, via POD etc. En de uitreiking vindt plaats op de boekenbeurs in Antwerpen. Ik denk dat het nu wat serieuzer is, in die zin, dat het bedoeld is als een stimulans voor de winnaar om verder te gaan. Dat maak ik tenminste op uit het juryrapport van vorig jaar (Ik kreeg gisteren de uitnodiging voor de uitreiking want Snaren dingt mee.)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begrijp het niet helemaal. Voor 7 maart moest het opgestuurd worden en nu loopt de wedstrijd nog? Ding je mee alleen op basis van één regel? Ik neem aan dat ik iets over het hoofd zie.