Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met boekscout

Hoi ik heb zelf ooit 3 boeken uitgeven vanuit boekscout 1 vanuit eigen bheer en 2 via hun productie zelf ik heb er helaas geen goede ervaringen mee gehad? en dan vooral hoe ze omgaan met de kosten en contracten.. iemand toevallig ook ervaringen met boekscout?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vijf jaar? Zozo en dat voor een pod. ik denk dat je een verstandige keuze maakt, Els.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jep 5 jaar, plus dan het eerste recht op een tweede boek. Vooral dat laatste steekt me tegen. Dat ze 5 jaar exploitatierecht hebben op een boek, met als toegift dat ik het dan wel als e-book mag uitbrengen, daar kan ik mee leven. Maar ik had al uitgemaakt dat ik met een volgend boek een andere richting uit zou gaan. Omdat ik bij boekscout alles zelf moet doen, behalve de cover opmaken. Zelfs de flaptekst heb ik zelf moeten schrijven. Dan kan ik evengoed die cover ook helemaal zelf maken ;) (hoewel die van boekscout wel super is) Dan zit je niet met opgelegde deadlines e.d. gewoon alles op het gemak

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik ben het volkomen eens met je reactie wat betreft Boekscouts instelling over ebooks. Ze hebben daarover inderdaad een starre houding, waar blijkbaar niet aan valt te tornen. En dat is jammer, want ebooks zitten er toch echt aan te komen als een meer gebruikelijke vorm van lezen. Daar kun je tegen aan gaan schoppen, of bang voor zijn, maar het is beter mee te gaan in de flow en te zien dat er ook veel voordelen aanzitten. Vooral voor self-pubbers is het ebook dé manier om snel lezers te vinden. En in dat geval lijkt het me voor Boekscout juist voordelig om ook ebooks uit te geven, want dan zijn je inkomsten ook hoger. Het is jammer dat op hun website niet erg duidelijk wordt gedaan over ebooks en er zijn al meer self-pubbers de mist in gegaan, omdat ze pas na het tekenen van het contract erachter komen dat Boekscout geen ebooks doet. En dan is het te laat. Persoonlijk zou ik graag de uitslag willen horen van je discussie met de directeur. :) Maria
. Ik zal het je laten weten, althans als het me niet door m'n kop gaat; ik ben een beruchte chaoot. Voorlopig schrijf ik de man een brief die maar niet af wil komen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je kunt hem ook bellen. Scheelt een hoop getik.
. Boekscout is moeilijk telefonisch bereikbaar, dat doen ze er welbewust om. Bovendien heb ik ook nog iets anders op m'n lever: forse kritiek op hun boekpromotie- en marketingbeleid, dat ik ontoereikend en amateuristisch vind. Zo'n wagonlading aanmerkingen is moeilijk in een telefoongesprek, zeker met iemand die ik nog nooit heb ontmoet. Per brief kan het genuanceerder en, om zo te zeggen, onontkoombaarder.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met mijn vorige boek die ik in eigen beheer via boekscout heb uitgegeven erg positief en daarom ga ik mijn tweede (waar ik nu mee bezig ben) ook via boekscout doen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er inderdaad een verschil is tussen in eigen beheer of niet. Buiten het euvel met het ebook, heb ik niks te klagen bij Boekscout. Alles verloopt netjes. Boeken komen altijd tijdig aan, betalingen en zo gaan vlot. En je kan je royalties meteen terug gebruiken voor nieuwe boeken aan te schaffen, wat toch wel leuk is. Ondertussen ben ik met mijn tweede boek bij Brave New Books. Ik heb evenveel moeten doen dan met Boekscout, alleen heb ik het nu gewoon allemaal zelf in de hand.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi. Twee keer mocht ik een bundel met verhalen/columns uitgeven via POD bij Boekscout. Ik ben erg blij dat ze een bende werk van mij overgenomen hebben want ik ben absoluut niet zakelijk, heb geen rekenhoofd en heb alleen de auteurspet op mijn hoofd. Daar past niets boven op. Het levert me weinig geld op. Veel plezier wél. Intussen loop ik rond met plannen voor een nieuw manuscript. Ik gooi dan net als de vorige keer wel een visje uit naar andere uitgevers maar weet wel dat als zij niet reageren, ik weer bij boekscout zal aankloppen omdat een amateur daar de kansen krijgt. Veel schrijfplezier! Schrijfselsje

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weten jullie hoe het zit als je getekend hebt bij boekscout, maar geen persoon kan vinden die de interpunctie en grammatica in het manuscript kan corrigeren? Ik heb van boekscout voor een tweede maal uitstel gekregen om alsnog de puntjes op de 'i' te zetten, maar het is nog behoorlijk veel werk. De eerste keer is niet goed gegaan, omdat de persoon die het zou doen voor mij met privé omstandigheden te maken kreeg wat prioriteit had. Met andere woorden, ik kreeg een halfbakken manuscript terug waarvan ik niet eens kon zien wat er verbetert was. Zelf ben ik niet zo technisch onderlegd in de Nederlandse taal om het in mijn eentje op te lossen, en geld voor een kundig iemand om het te laten doen heb ik ook niet. Nu kan ik via boekscout het laten doen, kost mij ongeveer 7 euro per 1000 woorden. Maar ik zit al op ruim 100.000 woorden, dat word een duur geintje dan. Zijn er andere oplossingen? Ik heb nog een week de tijd volgens boekscout.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn eerste boek via boekscout uitgebracht en ben nu een paar maanden verder. In eerste instantie dacht ik dat het niets zou worden, aangezien ik nog niet zo lang begonnen was om te gaan schrijven. Dat was vooral omdat ik me altijd op tekenen toelegde maar ik ben óf te kritisch óf niet goed genoeg. In ieder geval maakte ik nooit een comic af, dus schrijven beviel me prima. Daarom mijn manuscript van een jongens avonturenboek opgestuurd naar boekscout, ook omdat het laagdrempelig was en er geen kosten aan verbonden zaten. De volgende dag was het al raak en kon ik naar Soest komen. Dat lukte me niet, dus werd het een telefonische afspraak. Een heel net en leuk gesprek waaruit kwam dat ze mijn boek wilden uitgeven. Ineens veranderde voor mij van alles en ik kreeg een schema voor 3 weken. Mijn boek bevatte namelijk weinig taalfouten en leek al een heel eind in orde. Ik heb toen aangegeven dat ik ook de illustraties zelf wilde maken. Dit vonden ze prima en nog leuk ook. De cover had ik zelf aangegeven hoe ik het wilde maar dat was even zoeken, ook voor hen. Ik moet zeggen: hij is vanuit mijn idee gemaakt en door hen aangepast om er iets mooiers van te maken. Toen mijn boek thuis kwam was ik superblij. Het zag er echt heel mooi uit, iets om trots op te zijn. Helaas is het lastiger om te promoten. Daar buig ik mijn hoofd nog dagelijks over, maar ik ben na het uitgeven door boekscout wel ertoe gekomen om door te blijven gaan met schrijven. Een schrijfcoach kan je heel goed helpen, momenteel ben ik met een manuscript bezig dat al een behoorlijk leuk project begint te worden. Redigeren en tekst controleren kun je beter van tevoren doen. Als je het bij een uitgeverij wil aanbieden moet je gewoon wat meer doen om je boek al wat completer te hebben. Dat geeft je zeker meer tijd en rust als ze met je in zee willen gaan. Het mooiste zou zijn dat een uitgeverij je boek graag wil uitgeven in grote oplagen. Zij hebben tenslotte ook meer mogelijkheden m.b.t. promotie e.d. Ik ga in ieder geval leuk door met mijn hobby, het doel is om leuke boeken te schrijven waar anderen ook plezier aan kunnen beleven. Dat mijn boek nog niet zo bijzonder goed verkoopt mag bij mij de pret niet drukken. Ik vind het schrijfproces eigenlijk nog leuker dan het lezen van een boek. Voor iedereen die zijn eigen boek in handen wil kunnen houden kan ik stellen dat boekscout best een goede optie is. Het is een hele goede springplank.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook nog altijd tevreden met hoe het bij Boekscout is gelopen, maar toch ga ik begin januari 2017 mijn contract opzeggen. Waarom? De voornaamste reden is dat ik het boek niet mag uitgeven als ebook, waardoor ik volgens mij toch wel wat misloop. Het gaat om een kortverhaal/novelle dat veel te duur geprijsd is, voor wat het "maar" is. En daarmee bedoel ik niet de inhoud ;) maar de lengte. 14 euro voor 64 pagina's is echt veel te duur! Maar al bij al, ik ben een ervaring rijker en weet nu hoe ik het in de toekomst beter moet aanpakken.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je neemt me de woorden bijna uit de mond Els. Ik vind ook het niet mogen verkopen als ebook een groot gemis. Daarentegen zitten er in mijn boek wel enkele illustraties. Wel is de prijs wat aan de hoge kant, waardoor ik het niet makkelijk verkocht krijg. En laten we wel wezen: voor die prijs ga ik het zelf ook niet zomaar aanschaffen, in ieder geval niet een aantal om ze ergens heen te nemen voor bv. een mogelijke signeersessie. Vandaar dat ik ook denk aan andere opties. Ik heb trouwens ook al gekeken naar de mogelijkheden van offset of zo. Dan kan het in eigen beheer, je moet dan wel wat achter de verkoop aan gaan, maar dat is nu ook het geval, ook al kost het mij niets. Momenteel schrijf ik met coaching wat me tot op heden goed bevalt. Zij kunnen ook helpen met het verzorgen van promotie e.d. Ik blijf hoe het ook zij toch schrijven, zelfs al zou het een fiasco worden. Er is trouwens wel een hele fijne recensie gemaakt waar ik van hoopte ook nog een beetje promotie te maken. Je wil uiteindelijk toch een beetje succes kunnen boeken om meer motivatie en kansen te hebben om je te laten wegdromen in je eigen fantasiewereld die door schrijven ontstaat.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
VEERTIEN EURO? Ik raad je aan naar smashwords te gaan. De uitgeverijen denken tegenwoordig maar dat ze alles kunnen vragen. Net als bol.com. Dat loopt uiteraard fout.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk, Tja. Via Smashwords is je boek ook als ebook uit te geven. Deze wordt dan vervolgens gedistribueerd naar Kobo en via Kobo komt het ook terecht op Bol. Daar hoef je verder niets aan te doen en het kost geen geld. Bovendien zijn de royalty's die je bij Smashwords krijgt veel hoger. Je paperback kun je uitgeven via Brave New Books. Dan komt het op Bol terecht. Of Createspace, maar dan komt het net op Bol. Succes!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, 14 euro inderdaad!!! En dan nog 4 euro verzendkosten :o !! Mijn tweede boek, een verhalenbundel, heb ik zelf via Smashwords en Brave New Books uitgebracht. De paperback kost 15,5 euro voor 200 pagina's! En zoals Maria zegt: de royalties liggen veel hoger.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien zijn de royalty's die je bij Smashwords krijgt veel hoger.
Smashwords is toch gevestigd in de VS? Moet je dan niet meer afdragen in de zin van belastingen?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien zijn de royalty's die je bij Smashwords krijgt veel hoger.
Smashwords is toch gevestigd in de VS? Moet je dan niet meer afdragen in de zin van belastingen?
Nederland en de VS hebben een belastingverdrag om dubbele belasting te voorkomen. Dus als je bij de Amerikaanse belastingdienst registreert dat je Nederlander bent, dan hoef je in de VS geen belasting af te dragen. Hoe dat moet, daar helpt Smashwords je mee zodra je genoeg hebt verdiend om je daarover druk te moeten maken. T..z.t. gewoon de instructies van Smashwords volgen.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Tja

Ik ben ook negatief. Ze zijn heel blij zolang je niet te ingewikkeld doet. Bij boeken met moeilijk onderwerp bieden ze geen nazorg of geven ze geen tips of begeleiding. 

Ze geven troep uit zei een boekhandel in Amersfoort en Zwolle. Kortom...

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Els Mertens

Ik zelf ben nog te kort bij Boekscout om een echt duidelijke review te kunnen schrijven. Ik wacht de verkoop maar af. Wel vind ik het vreemd dat men niet standaard de boeken bij bol.com aanbied en dat ook CB niet wordt gebruikt. Mijn eerste (echte maar failliet) uitgeverij deed dat wil en betaalde daar ook gewoon zelf voor. Voor wat betreft het via bol verkopen? In mijn geval was een mailtje naar BS afdoende om mijn boek bij Bol te krijgen. Het voordeel voor mij is dat mijn vorige boeken al bij Bol stonden en dat ik daar dus al verkocht had. Of "Verzamelaar" iets zal opbrengen is afwachten. Mijn opinie is dat in eigen beheer of via uitgevers zoals Brave, of Boekscout, etc. uitgeven niet echt een verdienmodel kan zijn. De grote uitgeverijen doen heel veel aan promotie en bij dit soort kleine uitgevers moet je toch echt veel zelf doen. Waardoor je eigenlijk geen tijd meer hebt om st schrijven.