Verkochte exemplaren
Ik ben een beetje aan´t rekenen. Ik weet hoeveel exemplaren schrijvers verkopen. Via mijn ervaring bij uitgevers heb ik daar wel een erg goed beeld op. Maar hoeveel exemplaren verkopen jullie als je in eigen beheer uitgeeft? Aan welke aantallen moet ik dan denken? 30? 100? 300? Of nog meer?
Een klein rekensommetje: duizend exemplaren laten drukken kan voor 2.000 euro. Redactie en vormgeving erbij, nog eens 2.000 euro. 1000 exemplaren verkopen levert, afhankelijk van de prijs, zo´n 18.000 euro op. Zo simpel zou het moeten zijn natuurlijk, als je die 1000 exemplaren maar verkoopt. (Even ervanuitgaan dat de koper de verzending betaalt, en dat je promotie enkel free publicity is.) Zelfs met 250 verkochte boeken kom je dan al uit de kosten.
Is deze berekening realistisch? Wie haalt me uit mijn droom? Wie heeft al eens op eigen houtje 1000 exemplaren verkocht? Ik weet, 250 boeken verkopen is al knap lastig. Maar het moet toch te doen zijn?
Deze vragen zonder het idee om rijk te worden met een eigen boekje - meer omdat ik me afvraag of men zich niet blindstaart op die paar cent comissie die uitgeverijtjes bieden, terwijl het ook op een andere manier kan..
"Ik weet hoeveel exemplaren
Maar je hoeft er geen 250 te
@Zjors: Nee, daar sluit ik
marriejeanne schreef:Zjors
Eerst al een SOL stand in
Dank je, Zjors. Ik weet dat
Biff Johansson van het boek