Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verkochte exemplaren

Ik ben een beetje aan´t rekenen. Ik weet hoeveel exemplaren schrijvers verkopen. Via mijn ervaring bij uitgevers heb ik daar wel een erg goed beeld op. Maar hoeveel exemplaren verkopen jullie als je in eigen beheer uitgeeft? Aan welke aantallen moet ik dan denken? 30? 100? 300? Of nog meer? Een klein rekensommetje: duizend exemplaren laten drukken kan voor 2.000 euro. Redactie en vormgeving erbij, nog eens 2.000 euro. 1000 exemplaren verkopen levert, afhankelijk van de prijs, zo´n 18.000 euro op. Zo simpel zou het moeten zijn natuurlijk, als je die 1000 exemplaren maar verkoopt. (Even ervanuitgaan dat de koper de verzending betaalt, en dat je promotie enkel free publicity is.) Zelfs met 250 verkochte boeken kom je dan al uit de kosten. Is deze berekening realistisch? Wie haalt me uit mijn droom? Wie heeft al eens op eigen houtje 1000 exemplaren verkocht? Ik weet, 250 boeken verkopen is al knap lastig. Maar het moet toch te doen zijn? Deze vragen zonder het idee om rijk te worden met een eigen boekje - meer omdat ik me afvraag of men zich niet blindstaart op die paar cent comissie die uitgeverijtjes bieden, terwijl het ook op een andere manier kan..

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik weet hoeveel exemplaren schrijvers verkopen." - Ik heb geen reden om je niet te geloven, maar dan heb jij dus informatie doorgespeeld gekregen van een uitgever. Ik weet niet of mensen weten hoe het werkt met verkoopdata van boeken in NL, maar dat is niet openbaar. Althans, af en toe (aan het einde van een kalenderjaar) zie je een PDF circuleren met bijv. de 100 best verkochte boeken waarop je kunt aflezen dat schrijver X tussen de 50 en 75 duizend boeken heeft verkocht, maar voor de precieze aantallen én vooral voor het overzicht van alle boeken moet geld betaald worden en is alleen bestemd voor uitgevers. Deze data wordt verzameld door een bedrijf dat werkelijk alles registreert. Logisch natuurlijk, want het is cruciale data voor de branche. De pers kan er niet aankomen, tenzij je een lijntje hebt. Je kunt je voorstellen dat deze data erg gevoelig is. Het zal niet prettig zijn voor een grote uitgever als men ziet dat ze bijv. wel dichtbundels in hun fonds hebben staan, maar geen enkele dichtbundel meer dan 250 exemplaren verkoopt. Je kunt je dan allerlei vragen gaan stellen. Als auteur bijvoorbeeld, voordat je daar een contract tekent. "Via mijn ervaring bij uitgevers heb ik daar wel een erg goed beeld op." - Of je hebt data ingezien, of het is je ingefluisterd of je hebt het in "vogelvlucht" gehoord. "Maar hoeveel exemplaren verkopen jullie als je in eigen beheer uitgeeft? Aan welke aantallen moet ik dan denken? 30? 100? 300? Of nog meer?" - Er is daar bij mijn weten nog nooit onderzoek naar gedaan. Ik ben bekend met de succesverhalen - die ik niet kan verifieren - van een aantal eigen beheer schrijvers (en die nog steeds in eigen beheer uitgeven) over het feit dat ze meer dan 10.000 boeken hebben verkocht. De man van de post is een bekend verhaal, ook een kerel die bij de NS werkte. Je hebt een kerel gehad die als eerste een CV (commanditaire vennootschap) bouwde voor zijn roman, met een eerste druk van 7500 exemplaren en als ik moet afgaan op de berichten dan is (of was) hij na een jaar op nog niet de helft. Het verkopen via eigen beheer is voor velen een probleem. Afzetkanalen vinden is lastig en tijdrovend, sommige auteurs prijzen hun boek veel te hoog (nog even naast het feit of de kwaliteit en/of dikte van het boek in relatie staan tot de prijs), het negatieve sentiment van velen rondom in eigen beheer uitgeven (genoeg leden hier die hun neus ophalen voor dit soort boeken omdat ze niet "echt" zijn, lees de discussies in het verleden er maar op na), en nog tig redenen. "Een klein rekensommetje: duizend exemplaren laten drukken kan voor 2.000 euro." - Misschien zou je even moeten specificeren wat voor een exemplaar dit is. Hoeveel pagina's? Hoe afgewerkt? Enz. Want dan kunnen we bekijken of die 2 euro per boek nog wel stand houdt. "Redactie en vormgeving erbij, nog eens 2.000 euro. 1000 exemplaren verkopen levert, afhankelijk van de prijs, zo´n 18.000 euro op. Zo simpel zou het moeten zijn natuurlijk, als je die 1000 exemplaren maar verkoopt. (Even ervanuitgaan dat de koper de verzending betaalt, en dat je promotie enkel free publicity is.) Zelfs met 250 verkochte boeken kom je dan al uit de kosten." - Ik ga niet op jouw cijfers in want, nogmaals met alle respect, het is iets ingewikkelder dan hoe jij het hier stelt. Bruto/Netto, wel of niet via boekhandels, de boekhandelkorting, en nog 1001 zaken die van invloed zijn. "Is deze berekening realistisch?" - Nee. "Wie heeft al eens op eigen houtje 1000 exemplaren verkocht? Ik weet, 250 boeken verkopen is al knap lastig. Maar het moet toch te doen zijn?" - Alles is te doen. Maar het ligt aan tig factoren. Heeft de auteur zijn boek verzorgd? En dan bedoel ik, stevige externe redactie, gezorgd voor een professionele omslag, kwaliteit van het boek, enzovoort. Hoeveel marketingeffort steekt de auteur in de verkoop van zijn boek? Heeft het boek een thema dat veel mensen kan interesseren? Duizenden vragen die je her en der in het archief van Schrijven Online kunt vinden en waar antwoord op gegeven moet worden. "Deze vragen zonder het idee om rijk te worden met een eigen boekje - meer omdat ik me afvraag of men zich niet blindstaart op die paar cent comissie die uitgeverijtjes bieden, terwijl het ook op een andere manier kan..." - De man van de CV, Michael van Eekeren, heeft het groots aangepakt. Ik heb erg veel respect voor de manier waarop hij de markt is ingegaan. Tegelijkertijd, zelfs met zijn achtergrond (journalist! van een groot blad), een professionele redactie, omslag, pr-aanpak, enzo heeft hij het knap lastig gehad. Hij heeft topmensen om zich heen verzameld maar dat is maar fase één. Ik hou hem goed in de gaten, want je kunt van zijn onderneming erg veel leren.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je hoeft er geen 250 te verkopen voor je aan winst toekomt. Ik had bij 125 ongeveer mijn kosten eruit en verkocht er vervolgens nog 125 of meer. Ik heb het niet echt meer bijgehouden. De rest was dus volledig winst. Maar je moet wel wat moeite doen om dat aantal te verkopen. Tenzij je een onderwerp hebt wat 'hot' is in een bepaalde doelgroep. In dat geval zou ik al nooit geen POD doen. Want ook bij POD moet je de volledige verkoop zelf doen. Via hun site wordt er slechts marginaal iets verkocht. En je verkoopt dus veel minder omdat je zo'n hoge prijs moet vragen. Het enige voordeel dat ik zie is dat je geen financieel risico loopt. Wordt er niet meer verkocht dan die 15 exemplaren dan lijd je ook geen verlies. Maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat mensen dat financiele risico niet aandurven voor hun boek. Als je er niet van overtuigd bent dat het pakweg 200 keer te verkopen is, dan geloof je toch niet in je boek? Dan zou je het toch niet moeten willen uitbrengen? Of ben ik nou gek?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Van mijn eerste columnboekje dat ik onder pseudoniem uitbracht verkocht ik er redelijk makkelijk meer dan 250. Daarmee was ik dus helemaal uit de kosten en ik kon er ook nog mijn tweede boekje van financieren. [ ... ]
Hoe vond je daar de markt voor, Zjors? Hoe deed je het met bv portokosten en andere bijkomende kosten? Hoe deed je de pr? Ik denk dat dat interessant is voor Lucatero (en ook voor anderen, bijvoorbeeld mezelf) om te weten.
Ik heb daar her en der op dit forum al erg veel over geschreven, Marriejeanne. Pr in plaatselijke kranten heb ik zelf geregeld. Artikeltje opgestuurd, interviewtje en zo. Landelijke aandacht moet je niet verwachten. Porto en dergelijke betaalt de koper bij mij. Het meeste gaat echter rechtstreeks, zoder porto. Een korte samenvatting: - het boekje lag in verschillende boekwinkels in consignatie (met 20% voor de winkel). Ik legde het daar zelf, maar ook familie en vrienden deden dat in hun woonplaats. Ik las ooit voor op een literaire avond in Dordt en toen vroeg de plaatselijke boekhandelaar daar zelf of hij er tien in zijn winkel mocht leggen. - ik verkocht er veel zelf via familie en vrienden, mensen van dit forum, mensen van mijn sportclup enzo - ik stalde op de camping waar ik verbleef een tafeltje uit met mijn boeken erop naast het toiletgebouw waar een lange file voor de douches stond en verkocht. Veel lol gehad daar. - veel mensen hebben er gelijk 11 gekocht voor de prijs van 10 om cadeau te geven aan hun vriendinnen op verjaardagen en zo - bij familie van me in mijn vorige woonplaatsen ligt nog een stapel en elke keer als ze dan trots over mijn boek vertellen op verjaardagsfeestjes komt er weer iemand die mij kent van ooit, bij hen een boekje van me kopen. Dat soort dingen dus. Je moet het gewoon zelf in de aandacht houden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst al een SOL stand in Frankfurt, nu ook al een uitgeverij. Wij zijn een ondernemend clubje aan het worden! Werkte het maar zo, maar als we elkaars werk ook vanuit commercieel oogpunt moeten gaan bekijken, dan valt de club wellicht snel uiteen. Dat moeten we maar niet willen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Zjors. Ik weet dat je er veel over hebt geschreven, maar toch geloof ik dat sommige dingen telkens opnieuw verteld moeten worden - ook al is dat omslachtig - omdat topics wegzakken in de grote brij en omdat nieuwe forumleden dat ook allemaal niet kunnen opzoeken. En zo blijven de thema's actueel. Ik hoop dat de mensen er veel aan zullen hebben; ik denk het wel. :thumbsup: :!: