Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD recenseren

Altijd leuk, die POD-boeken. Niet om respectloos te zijn, maar meestal klinkt dan de kreet "we hebben weer een POD'tje!" hier door het huis. Er zijn hier vast meer mensen die wel eens boeken recenseren. Wat doen jullie met boeken die op zich een goed verhaal hebben, maar die met een fatsoenlijke redacteur gewoon veel beter hadden kunnen zijn? Gewoon een recensie schrijven, ook al is die slecht? (Vind ik ook weer zo cru.)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote] Thérèse Goede (misschien retorisch bedoelde) vraag. Er vloeit een tweede vraag uit voort: wat is de reden / zijn de redenen om een via p.o.d. verschenen boek ter recensie aan te bieden? [ Ik heb de juiste code voor het invoegen nog niet gevonden. :confused: Al schrijf je een goed boek en zorg je via een goede editor dat (nagenoeg) alle spelfouten eruit zijn, wat is de kans als onbekende schrijver dat je uit de slash pile wordt opgepikt? Een redacteur van een van de grotere Amsterdamse uitgevers dit jaar in een van de Vara cultuur programma's noemde het zo ongeveer een wonder als er een manuscript uit opgepikt werd. Als je niemand in de uitgeverswereld kent, of je hebt geen reputatie of naam met een publiek aanhang is het dus verrekt moeilijk. Dan biedt POD een mogelijkheid. En al ziet een van bij de regulier uitgevers je boek zitten, dan nog zeggen ze, hier heb je flyers en ga ze maar bij boekwinkels uitdelen. Zie de blog van http://www.maritvandermeulen.nl/index.php/het-gro…. (leuk boek trouwens, Reggae in de sneeuw). En als je het dan uitgegeven hebt, dan wil je toch dat het gelezen wordt? Door zoveel mogelijk mensen. Dus dan zijn recensies een mogelijkheid om tumult rondom een boek te creëren. Dus ik ga ervoor.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er vloeit een tweede vraag uit voort: wat is de reden / zijn de redenen om een via p.o.d. verschenen boek ter recensie aan te bieden?
Ik vrees dat veel mensen hun POD-boek ter recensie aanbieden om free publicity te krijgen. Als mijn boek maar veel besproken wordt, zal het ook goed verkopen, is dan de gedachte. Maar als de recensie dan negatief is, is de domper groot.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou de reden om een boek ter recensie aan te bieden bij POD anders zijn dan bij andere uitgevers/schrijvers? Alleen de schrijvers die bewust voor POD hebben gekozen omdat ze in kleine kring een boek wilden weggeven zullen bewust geen recensie willen, bijvoorbeeld een verhaal voor de familie en niet voor derden. En ik heb niet de indruk dat veel onder POD uitgegeven schrijvers weten dat een POD-uitgeverij veel minder aan redactie en correctiewerk doet dan een reguliere uitgeverij. Zeker als er wel een redactieronde is geweest (die bieden drukkers ook aan) lijkt me dat de schrijvers denken dat de kwaliteit goed is en dat hun boek qua kwaliteit kan concurreren met andere boeken, dus waarom zou je het niet ter recensie aanbieden?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dan zou je kunnen vragen: waarom legt een p.o.d.-uitgeverij het werk van 'zijn' auteurs niet voor aan recensenten zoals veel reguliere uitgevers (*) doen? (*) ook weer niet alle

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat dat niet in hun business-model past: - Ze hebben niet of nauwelijks baat bij de verkoop van boeken, hun markt is de schrijver - Ze willen geen kosten kwijt zijn aan promotie, want dat gaat direct van hun winst af - Het model is erop gebaseerd dat de schrijver zijn werk zelf verkoopt (of in ieder geval promoot) in zijn eigen netwerk - Ik heb niet de indruk dat er een POD-uitgever is die zich interesseert voor de doelgroep of de markt van individuele boeken, en dus geen relatie heeft met de kanalen die de recensies kunnen uitvoeren.